Wat is methodisch handelen?

Methodisch handelen wordt ook in de verpleegkunde gebruikt. Dit wordt volgens een vaste manier zodat je zo goed en snel mogelijk een doel kunt bereiken

Wat is methodisch handelen?

Methodisch handelen is het handelen volgens een vaste, weldoordachte manier om daarbij op een zo effectief en efficiënt mogelijke wijze het doel te bereiken dat men voor ogen heeft of dat nagestreefd moet worden. Het methodisch handelen is een proces dat zowel het handelen als het denken omvat. Wanneer er gesproken wordt van verpleegkundig redeneren hebben we het over het denkproces.

Redeneren leidt tot een besluit of gefundeerde keuze voor een bepaalde diagnose, interventie of resultaat. Vandaar dat er ook gesproken wordt van verpleegkundige besluitvorming. Je maakt immers niet alleen bepaalde keuzes, deze keuzes zijn ook ergens op gebaseerd. Oftewel als verpleegkundige weet je waarom je een bepaalde keuze maakt. Besluitvorming verwijst naar het denkproces waarbij je uit meerdere alternatieven kunt kiezen. Kritisch denken speelt hierbij een belangrijke rol binnen de besluitvorming. Hieronder wordt verstaan het rationele gedisciplineerde proces van actief en vakkundig toepassen, analyseren, samenvoegen en beoordelen van informatie. Deze informatie heb je verkregen middels observatie, ervaring, reflectie, redeneren of communicatie. Verpleegkundig redeneren is een relatief nieuwe term binnen de verpleegkunde. Het is afkomstig uit de psychologie en gebaseerd op een informatie-verwerkingsmodel.

  • Het verpleegkundig redeneren kan worden onderscheiden in:
  1. Het diagnostisch redeneren (diagnosticeren): hierbij gaat het om de besluitvorming waarbij een verpleegkundige diagnose wordt vastgesteld.
  2. Het therapeutisch redeneren: hierbij gaat het om de besluitvorming waarbij verpleegkundig beoogde resultaten, interventies en (behaalde) resultaten worden vastgesteld.

Wat is de samenhang tussen het methodisch handelen en het verpleegkundig proces?

De relatie tussen het verpleegkundig proces en het verpleegkundig redeneren (methodisch handelen) wordt samenvattend weergegeven in het onderstaande schema:

Fasen binnen het verpleegkundig procesVerpleegkundig redeneren/verpleegkundige besluitvorming
verpleegkundige diagnose (valt onder diagnostisch redenerenverzamelen van gegevens, analyse, kwaliteitscontrole, keuze
beoogd verpleegkundig resultaatverzamelen van gegevens, analyse, kwaliteitscontrole, keuze
verpleegkundige interventies (valt onder therapeutisch redeneren)verzamelen van gegevens, analyse, kwaliteitscontrole, keuze
verpleegkundig resultaatverzamelen van gegevens, analyse, kwaliteitscontrole, keuze
© 2009 - 2020 Swimkim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verpleegkunde, wat houdt het in?In Nederland werken vele verpleegkundigen. Maar wat houdt verplegen nou eigenlijk in. En welke opleidingen kun je hierin…
Het verpleegkundig procesHet verpleegkundig proces is een proces waarin de verpleegkundige aan de hand van problemen een interventie in gang zal…
Verpleegkunde: Klinisch redeneren volgens Marc BakkerVerpleegkunde: Klinisch redeneren volgens Marc BakkerEen verpleegkundige observeert de patiënt en verbindt daar conclusies aan. Dat is nodig om de arts een zo duidelijk moge…
mijn kijk opOuderenzorg: hoe ouderenzorg verbeterd kan wordenProfessionele ouderenzorg in de verpleegkunde bestaat eigenlijk niet zo lang. Gekeken wordt dan ook in dit artikel op we…

GSM en straling; gevaarlijk of maken we ons zorgen om niets?Er wordt onderzoek gedaan naar de gevaren van mobiel bellen, het uberhaupt in contact komen met de mobiele telefoon. Men…
Wat heeft de narcis met Alzheimer te maken?Wat heeft de narcis met Alzheimer te maken?Inderdaad, wat heeft de narcis met Alzheimer te maken? Meer in ieder geval dan de meeste mensen waarschijnlijk zullen we…

Reageer op het artikel "Wat is methodisch handelen?"

Reactie

Solange, 21-06-2013 16:11 #1
Ik heb in eigen woorden vanuit het hierboven beschreven stuk over methodisch werken in mijn scriptie verwerkt. Is het mogelijk om de naam van de acteur te vermelden in mijn onderzoek?, ik graag of de auteur hiermee akkoord gaat.

Mvg, Reactie infoteur, 07-07-2014
Ik vind het prima.
Mijn naam is Kim de Groot.

Groetjes Kim

Infoteur: Swimkim
Laatste update: Oktober 2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!