InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alcohol gevaarlijker dan XTC?

Alcohol gevaarlijker dan XTC?

In 2007 kwam het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet met opzienbarende onderzoeksresultaten naar buiten. Het had een lijst samengesteld met de 20 meest gevaarlijke drugs. En de samenstelling van deze lijst bleek enkele verrassingen te bevatten die de geloofwaardigheid van onze opiumwet geen goed doen. Zeker nu ons eigen RIVM een vergelijkbaar onderzoek heeft uitgevoerd met een opvallend gelijkende uitkomst.

De 20 meest gevaarlijke drugs

The Lancet

Bij het samenstellen van de Lancet lijst werd per drug gekeken naar de volgende factoren: de lichamelijke schadelijkheid voor de gebruiker, hoe verslavend de drug is, en de gevolgen voor de maatschapij. De lijst is samengesteld door psychiaters gespecialiseerd in verslaving en beambten van politie en justite met medische of wetenschappelijke kennis. De drugs op de lijst zijn op basis van de genoemde criteria met elkaar vergeleken en gerangschikt. De daaruit voortgekomen lijst van de 20 meest gevaarlijke drugs ziet er als volgt uit (te beginnen met de gevaarlijkste):
  1. Heroïne
  2. Cocaïne
  3. Barbituraten (slaapmiddelen/ kalmeringsmiddelen)
  4. Straatmethadon
  5. Alcohol
  6. Ketamine (verdovingsmiddel)
  7. Benzodiazepinen (Valium)
  8. Amfetamine (speed)
  9. Tabak
  10. Buprenorphine (vervangmiddel voor heroïne, zoals methadon)
  11. Cannabis
  12. Oplosmiddelen (lijm)
  13. 4-MTA (pepmiddel)
  14. LSD
  15. Methylfenidaat (Ritalin)
  16. Anabole steroïden (prestatieverhogende middelen)
  17. GHB (slaapmiddel/ narcosemiddel/ partydrug)
  18. XTC
  19. Alkyl nitraten (spierontspanner, partydrug)
  20. Khat (mild stimulerende plant)

(Zie ook de BBC Horizon documentaire)

Posities 5 en 9 trekken meteen de aandacht. Alcohol en tabak blijken gevaarlijker te zijn dan cannabis, LSD, XTC en nog een rijtje andere illegale drugs! Dit feit valt in eerste instantie misschien moeilijk te geloven, maar als je de schadelijke gevolgen van alcohol en tabak onderkent kun je weinig anders concluderen. Veel illegale drugs zijn blijkbaar minder gevaarlijk dan degene die we zo goed kennen. Alcohol en tabak zijn beide verslavend, schadelijk voor de gezondheid (zelfs dodelijk) en veroorzaken enorme overlast voor de maatschappij. Het wordt dan opeens iets moeilijker te begrijpen waarom een niet verslavende, niet toxische drug als LSD verboden is.

Het RIVM

Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) stelde in 2009 een vergelijkbare lijst samen. Deze laat een overeenkomstig beeld zien wat betreft de posities van alcohol en tabak ten opzichte van de bekende illegale drugs. Opvallend op deze lijst is verder de positie van de paddo's, helemaal onderaan. Deze, kennelijk vrij onschuldige, hallucinogene paddestoelen zijn in 2008 aan de opiumlijst toegevoegd en daarmee illegaal geworden. De 19 meest gevaarlijke drugs volgens het RIVM:
  1. Crack (rookbare cocaïne)
  2. Heroïne
  3. Alcohol
  4. Methamfetamine (pepmiddel)
  5. Cocaïne
  6. Amfetamine (speed)
  7. Tabak
  8. Methadon (vervangmiddel voor heroïne
  9. XTC
  11. Ketamine (verdovingsmiddel)
  12. Cannabis
  13. LSD
  15. Methylfenidaat (Ritalin)
  16. Benzodiazepinen (Valium)
  18. Khat (mild stimulerende plant)
  19. Paddo's (hallucinogene paddestoelen)

De opiumwet wankelt

Met deze wetenschap in de hand wordt het moeilijk om de opiumwet nog serieus te nemen. Want hoe rechtvaardig je de legale verkoop van gevaarlijke drugs als alcohol en tabak terwijl je tegelijk allerlei minder gevaarlijke drugs verbiedt? Dat heeft iets te veel weg van discriminatie. Of is het gewoon een calibratiekwestie? Zijn we van schrik misschien wat doorgeslagen in onze reactie op (sommige) drugs?

De meeste volwassenen die ik ken drinken wel eens een biertje of een glas wijn. De één wat vaker dan de ander, maar ik ken persoonlijk weinig probleemdrinkers. Dit is vrij normaal; de meeste mensen kunnen prima omgaan met hun drugsgebruik (want dat is het). Ze houden hun alcohol- en tabaksinname in de hand, lijden een productief leven en creëren geen overlast. Helaas zijn er ook altijd uitzonderingen. Probleemgevallen die hun gebruik niet in de hand kunnen houden en daar de negatieve consequenties van ondervinden. Dit laatste is echter een uitzondering; de meerderheid van deze legale drugsgebruikers blijkt een normaal leven te leiden.

Maar wat moeten we dan met de drugs die lager dan alcohol en tabak op de lijsten staan? Deze drugs zijn minder schadelijk en minder verslavend. Er is eigenlijk geen geldige reden om drugs als cannabis, XTC, paddo's en LSD illegaal te houden zolang alcohol en tabak wel legaal zijn. Legaliseer deze drugs en reguleer de verkoop. En geef het individu het fundamentele recht terug om zelf over zijn eigen lichaam en geest te beschikken.

Van de drooglegging in de VS tijdens de jaren 1920 hebben we veel kunnen leren. We hebben gezien dat verbieden de vraag naar, en daarmee de illegale handel in alcohol niet doet afnemen. We hebben gezien dat de georganiseerde misdaad, met Al Capone voorop, ongelooflijk veel geld en macht heeft vergaard aan deze illegale handel. Maar uiteindelijk werd deze niet ongevaarlijkde drug weer legaal en de wereld is desondanks nog steeds niet vergaan. Reguleren werkt beter dan verbieden; dat geldt niet alleen voor alcohol maar voor alle drugs.
© 2009 - 2019 Donvliet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn softdrugs?Wat zijn softdrugs?In Nederland wordt er wettelijk een onderscheid gemaakt tussen softdrugs en harddrugs. Zo heerst er in ons land een gedo…
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…
Het Nederlandse drugsbeleid en regelgevingHoe zit het eigenlijk met het Nederlands drugsbeleid? En waarom is onze wet nou eigenlijk zo special? In dit artikel wor…
Drugs en drugsgebruik in NederlandDrugs en drugsgebruik in NederlandHet gebruik van drugs brengt vele gevaren met zich mee. Op langere termijn is het schadelijk voor het lichaam als ook je…
Afkicken, waarom is het zo moeilijk?Afkicken, waarom is het zo moeilijk?Als je eenmaal verslaafd bent geraakt aan bepaalde middelen, moet je maar weer proberen om er vanaf te komen. Afkicken v…
Bronnen en referenties
  • Het artikel op MSNBC over de Lancetlijst: http://www.msnbc.msn.com/id/17760130/
  • Het artikel in het NRC over de RIVM-lijst: http://www.nrc.nl/binnenland/article2289807.ece/RIVM_alcohol_en_tabak_evengroot_gevaar_als_heroiuml_ne
  • BBC Horizon documentaire over de Lancet lijst: www.youtube.com/watch?v=bR3gIuWYnQo

Reageer op het artikel "Alcohol gevaarlijker dan XTC?"

Reacties

Nico, 27-08-2015 07:58 #7
Volgens mij is de enige reden dat alcohol legaal is te zoeken in het verleden, deze drug werd in de middeleeuwen (in de vorm van bier) geconsumeerd omdat het water van slechte kwaliteit was en omdat bier gekookt wordt werd men hier niet ziek van. Legaliseren van alle drugs heeft zowel voor als tegenpunten, ik denk eerder dat een gedoogde maatschappij beter is. Cannabis zou in België echter wel legaal moeten worden vermits jongeren die is een joint willen roken zich dan niet meer in hetzelfde milieu moeten begeven waar ze ook heroïne, coke… kunnen krijgen.
Dit is echter allemaal een heel moeilijke kwestie waar we waarschijnlijk nooit uit zullen raken, vergeet niet dat zolang er al mensen zijn er geestverruimende middelen bestaan.

Alwin Vos, 11-09-2014 18:01 #6
@Guird4 waarschijnlijk omdat wiet wel erg verslavend is, het veel gebruikt wordt in NL en daardoor schadelijker is dan LSD wat niet tot nauwelijks verslavend is en ook relatief weinig gebruikt wordt.

Als voetnoot wil ik er in het algemeen bij zeggen dat het NIET gaat om of de drug GEVAARLIJK is maar hoe SCHADELIJK deze is voor de maatschappij op basis van de in het artikel genoemde criteria.
En ik vind XTC te gemakkelijk een hoge plaats gegeven, Al is xtc niet lichamelijk verslavend het is wel degelijk gevoelsmatig sterk verslavend. En ook op de geest vind ik XTC een sterke invloed hebben.

Guird4, 28-11-2012 12:35 #5
Wiet boven LSD of het RIVM? Waarom?

Casper, 22-08-2012 13:04 #4
Ik denk dat XTC nog steeds illegaal is omdat het in de dosering zo gevaarlijk is, net als ghb. Een consument slikt veel te makkelijk voor de eerste keer een hele pil, en raakt in coma. Met GHB is het nog veel makkelijker, GHB is van oorsprong de verkrachtingsdrug. Je kan het zo ongezien in iemand z'n drankje gooien, en met de juiste dosis zal de desbetreffende persoon zich vrijwel niks herinneren de volgende dag. Behalve de schade, moet natuurlijk ook het effect in acht worden genomen. Zoals paddo's, die dus blijkbaar vrij onschadelijk zijn. Paddo's kunnen er voor zorgen dat de gebruiker denkt daf hij/zij kan vliegen, en uit het raam springt, of paddo's kunnen extreme angstaanvallen veroorzaken.

Marjory, 27-06-2012 18:50 #3
De hierboven staande lijsten zijn niet bepaald accuraat.
In de UK is er onafhankelijk onderzoek gedaan door wetenschappers die zich niet hebben laten beïnvloeden door de staat en/of bedrijven.
Helaas heb ik op dit moment die bron niet tot mijn beschikking, op het moment dat ik dat wel heb zal ik deze vermelden.
De conclusies uit het onafhankelijke onderzoek gaven onder andere aan dat amfetamine een stuk minder schadelijk zijn dan hier vermeld (dat geld niet voor methamfetamine) en dat cafeïne (een sociaal nog meer geaccepteerd middel dan alcohol) in de top 5 van schadelijke middelen thuishoort.
De bovenstaande resultaten zijn voortgekomen uit onderzoeken waarvan de opdracht in naam van bedrijven en/of overheden zijn gedaan en dus beïnvloed en zouden dan ook niet als accuraat mogen worden beschouwd.

Timo, 03-11-2011 18:58 #2
Ik zelf snap ook niet waarom XTC als zó gevaarlijk wordt aangewezen. Kijk, alcohol bestaat al zo lang dat dat niet meer te verbieden valt, het is als het ware 'ingeburgerd' iedereen doet het dus is het 'normaal'. Bij XTC is dit dus niet het geval, maar weet iemand toevallig de reactie van de overheid op deze onderzoeken waarbij blijkt dat alcohol (en zelfs tabak) schadelijker zijn dan de illigale harddrugs zoals XTC

mvr,

Timo

Mp, 14-04-2011 03:49 #1
Ik ben echt zeer benieuwd hoe deze onzin wordt onderbouwd! Je kunt hier pas echt over mee praten, wanneer je het zelf heb ervaren! Hoeveel, hoelang, waar, en waarom! De situatie waar je in verkeert… Reactie infoteur, 18-05-2011
Beste Mp,

Het artikel waar je op reageert onderbouwt al waarom alcohol minstens zo gevaarlijk is als xtc. Instanties zoals The Lancet en het RIVM hebben uitgebdreid onderzoek gedaan naar deze vraagstukken en komen beide tot dezelfde conclusie. Kort samengevat komt het hier op neer:

- het verslavingsrisico is bij alcohol aanzienlijk groter dan bij xtc
- schade aan organen zoals lever en hersenen is bij alcohol minstens zo groot als bij xtc
- de overlast die alcohol veroorzaakt is groter dan bij xtc. Denk aan dronken mensen die auto rijden, bushokjes slopen, in brievenbussen urineren etc.

vergelijkbare argumenten gelden ook als je alcohol met nog enkele andere drugs vergelijkt, zoals bijvoorbeeld cannabis of lsd. De wetenschappelijke conclusie is dan ook dat alcohol een harddrug is die er niet om liegt. En de vraag waarom minder schadelijke drugs verboden zijn is hierdoor des te prangender.

Infoteur: Donvliet
Laatste update: 17-03-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!