InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gsm-straling, schadelijk of niet

Gsm-straling, schadelijk of niet

Toen de eerste trein ooit begon te rijden, gingen alom stemmen op dat deze niets dan slechts met zich meebracht; de koeien zouden geen melk meer geven, de mens zou mentaal ziek worden, … Met de komst van de gsm deden ook een aantal verschillende ‘geruchten’ de ronde: de gsm doet de hersenen koken, zorgt voor meer hoofdpijn en verhoogt de kans op kanker. Maar zijn dit wel geruchten? Wat is de waarheid over de gsm?

Wat is straling?

Straling is de overdracht van energie, in de vorm van golven, zonder dat direct contact plaatsvindt. Straling is alom tegenwoordig. Het meeste vertegenwoordigd is de zogenaamde ELF-straling of extreem lage frequentie straling. Dit is de straling van ons elektriciteitsnet en ze treedt dus op bij alle elektrische toestellen. Alle elektrische toestellen zenden elektrische straling uit met een basisfrequentie van 50 Hertz.

Gsm's zenden een straling uit met een hoge frequentie om contact te houden met het netwerk. Zelfs als men de gsm niet gebruikt, in standby dus, zal de straling blijven.

Overal op aarde wordt men blootgesteld aan straling. Deze straling komt vanuit de ruimte, voornamelijk onder gamma- en bètastraling. Het zijn geladen deeltjes van de zon en de sterren die interactie vertonen met onze atmosfeer en het magnetisch veld van de aarde. Deze straling, kosmische straling genaamd, kan verschillen van plaats tot plaats naargelang de hoogte waar men zich bevindt en naargelang het magnetische veld van de aarde.

Het effect van straling bestuderen

Als men wil nagaan wat de biologische gevolgen van straling op de mens zijn, bijvoorbeeld door gebruik van een gsm, zal men dit beoordelen aan de hand van het effect op de cellen. Bij lage stralingsblootstelling zijn de biologische gevolgen uitermate klein met als resultaat dat deze niet gemeten kunnen worden. Aangezien men constant aan verschillende soorten, natuurlijk en menselijk, straling wordt blootgesteld, zal het lichaam zich hier ook van kunnen herstellen. Beschadigde cellen kunnen zich meestal zelf herstellen. Indien deze cellen afsterven, wat dagelijks in het menselijk lichaam het geval is, zullen deze vervangen worden door andere cellen. Het is mogelijk dat cellen op een foutieve manier hersteld worden. In dat geval zal er een biofysische verandering plaatsvinden.

In de meeste gevallen werd straling op cellen gemeten na hoge dosissen straling. Onze kennis rond het verband tussen straling en kanker, is met andere woorden beperkt tot bepaalde bevolkingsgroepen die met een hoge stralingsblootstelling geconfronteerd werden. Aangezien ook de latentieperiode, dit is de periode tussen de blootstelling aan straling en het opduiken van kankersymptomen, tientallen jaren kan duren, is het moeilijk vast te stellen of er een rechtstreeks verband is tussen de kanker en de straling. Het is namelijk mogelijk dat een kanker zich spontaan ontwikkeld, zonder dat straling hier een rol in speelt.

Gsm-straling

Maar is gsm-straling nu echt schadelijk voor de menselijke gezondheid? Is het echt zo dat de hersenen onder invloed van de straling gaan koken?

Er werden reeds verschillende studies gedaan met laboratoriumratten en op synthetische poppen. Deze werden aan hoge dosissen straling blootgesteld. Hierbij werd vastgesteld dat de straling van een gsm wel degelijk schadelijk was voor deze proefdieren. Het effect zou gaan van hoofdpijn tot hersentumoren. Bij deze studies werden echter veel met veel hogere straling gewerkt dan die van een gsm toestel.

Dit resultaat werd ook bereikt door een Belgische studie waarbij twee groepen ratten vergeleken werden. De ene groep werd blootgesteld aan gsm-straling en wifi-straling, de andere niet. De groep die aan de straling was blootgesteld bleek een dubbel zo hoog sterftecijfer te hebben als de groep die niet blootgesteld was. De oorzaak was een tumor. Een Duits onderzoek dat op dezelfde manier werkte, kon geen duidelijk verhoogd risico op een hersentumor vaststellen.

In een studie die werkte met een stralingsgraad die overeenkwam met die van een gsm, kon men bij de laboratoriummuizen een verhoogde kans op bloedkanker vaststellen. Het is echter wel belangrijk te weten dat deze muizen eerst kankergevoelig werden gemaakt.

Het staat vast dat door het bellen met een gsm, elektromagnetische golven ons lichaam binnendringen. Ook weet men dat kinderen, van wie de hersenen nog niet volgroeid zijn, meer gevoelig zijn voor deze straling. Vooral kinderen onder de 12 jaar kunnen hier het best tegen beschermd worden.

Voorzorgsmaatregelen

Men gaat ervan uit dat men pas binnen enkele jaren een beter zicht zal hebben over het al dan niet schadelijk zijn van deze straling. Tot dan is het echter niet slecht enkele voorzorgsmaatregelen te nemen.
Er werden door twintig gerenommeerde wetenschappers een aantal voorzorgsmaatregelen geformuleerd. Hoewel deze niet bewezen hebben dat de gsm schadelijk is voor onze gezondheid, zijn een aantal effecten op het lichaam wel waargenomen, zoals het extra aanmaken van stress-proteïnen, en gaat men ervan uit dat verdere effecten zullen gevonden worden. Daarom kan men beter nu reeds voorzichtig zijn.

  1. Kinderen onder de 12 horen geen gsm te hebben. Omdat de hersenen van kinderen nog in volle ontwikkeling zijn, zouden deze ook gevoeliger zijn voor straling.
  2. Een gsm kan men het best zo ver mogelijk van het lichaam houden. Daarom is het houden van een gsm in de binnenzak van een vest of de broekzak af te raden. Indien men dit toch moet doen, dan kan men ervoor zorgen dat het scherm steeds naar zich is toegekeerd waardoor de straling van de antenne weg van het lichaam gedraaid is.
  3. Het helpt reeds om op 1 meter van een gsm te blijven, ook op 1 meter van een ander persoon die belt. Het elektromagnetisch veld neemt op die 1 meter wel 50 keer af in kracht. Ook het gebruiken van een handvrije kit is een voordeel.
  4. De gsm niet naast het bed houden. Vele mensen leggen de gsm op het nachtkastje. Toch is dit geen goed idee. Beter is van de gsm al helemaal uit de slaapkamer te bannen.
  5. Veranderen van oor tijdens het bellen zorgt voor een mindere concentratie aan elektromagnetische straling op één bepaalde plaats.
  6. Niet bellen bij slechte ontvangst. Bij een slechtere ontvangst kan men beter niet bellen omdat het toestel dan vaker en meer signalen moet uitsturen om in contact te blijven met het netwerk. Hetzelfde geldt voor het bellen in een rijdend voertuig.
  7. Meer sms'en is een oplossing. Door te sms'en wordt het toestel automatisch verder van het lichaam afgehouden. Hierdoor treedt minder straling op.
  8. Een toestel met een lage SAT-waarde is belangrijk! De SAT of 'Specifieke Absorptie Tempo' is een waarde die aangeeft hoeveel straling het lichaam opneemt.
© 2010 - 2017 Gringo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Radioactiviteit: natuurkundig verschijnselRadioactiviteit: natuurkundig verschijnselRadioactiviteit is een intressant natuurkundig verschijnsel. Daarnaast is het ook gevaarlijk en is enige kennis van dit…
Natuurlijke radioactieve stralingNatuurlijke radioactieve stralingIedereen heeft het woord radioactieve straling al gehoord. Het is een vernietigende kracht die je niet kan zien, horen o…
Radioactieve straling meten: kopen van een geigertellerRadioactieve straling meten: kopen van een geigertellerEen geigerteller is een goede methode om radioactieve straling in de omgeving op te meten. Een geigerteller hoeft ook ni…
Alles over stralingAlles over stralingVoedsel kan worden behandeld met straling uit radioactieve bronnen. Na deze behandeling zijn alle ziektekiemen die in he…
Waarom is de zon zo schadelijk voor onze huid?Je hoort tegenwoordig overal dat je je goed moet beschermen tegen de zon. Dit is zo omdat je huid anders sneller kan ver…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, gezondheid.be

Reageer op het artikel "Gsm-straling, schadelijk of niet"

Reacties

Anoniem, 31-05-2016 11:26 #3
Ik werk al een aantal jaren op een middelbare school met ruim 2400 leerlingen. Reken maar dat elke leerling een gsm op zak heeft. Wat doet dit met o.a. "mijn" werkomgeving? Is de straling in zo'n gebouw niet veel te hoog om daar dagelijks te werken en voor de leerlingen te studeren? Worden de gsm leveranciers straks ook aansprakelijk gesteld voor medische klachten net als in de tabaksindustrie zoveel jaren later?

Eva, 11-03-2013 15:07 #2
Ik heb ervaren en me verdiept in de schadelijkheid van EMR. Vooral bij kinderen, waar de schedel inderdaad nog niet volgroeid is. Een mobiel apparaat verzendt en ontvangt hoogfrequente Elektromagnetische Straling (EMR) als het communiceert met een zendmast of router. De intensiteit van de EMR is vlakbij de antenne het hoogst en is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot de bron. Zo is de intensiteit van de EMR op 6 cm afstand 4 keer zo laag als op 3 cm afstand. Omdat de EMR zich in een bolvormig patroon verspreidt rond de antenne zal hoofd en lichaam tussen de 48 % en 68 % van de straling van een mobiele telefoon absorberen. Ik vind het goed dat jullie hier een artikel aan wijden omdat men zich bewust zou moeten zijn van de schadelijke effecten. Er zijn overigens ook pong cases voor je mobiel die 95% straling weg trekken via de achterkant van de hoes en zo dus weg houden bij het lichaam.

Anoniem, 27-09-2010 11:28 #1
Ik heb langere tijd in een telefoonwinkel gewerkt, van een telecomprovider zelf. In deze winkels zijn antennes en UMTS versterkers geplaatst die zorgen voor extra blootstelling aan elektrisch magnetische GSM, GPRS en UMTS straling. Nu is de vraag of deze straling inderdaad slecht is voor de gezondheid. Ik heb sterk het idee dat deze stralingen echt slecht zijn voor de gezondheid. Ik heb zelf namelijk veel last van hoofdpijn, licht gevoel in mijn hoofd, vermoeidheid, vergeetachtigheid, meer moeite om te concentreren. Het is duidelijk dat de mens dagelijks aan verschillende stralingen wordt blootgesteld door allerlei apparaten nu is alleen de vraag; wat voor effect heeft het op de mens? Ik denk dat GPRS en UMTS straling voor een gemiddeld mens best wel meevalt omdat ik niet veel klanten heb gesproken die last hebben van klachten, in de tijd dat ik voor deze telecomprovider heb gewerkt. Ik ben wel van mening dat de medewerkers van telecomproviders, met name het winkelpersoneel en de monteurs van het netwerk extra veel worden blootgesteld aan straling. Ik heb namelijk meerdere collega's gesproken die last hebben van dezelfde klachten als ik. Het is ook vrij logisch want in een telecomwinkel zijn veel mobieltjes actief en er zijn vaak GPRS - UMTS antennes en/of versterkers actief in de directe werkomgeving. (vaak is het ook niet bekend bij het winkelpersoneel zelf) Sterker nog; Op een dag kwam een monteur van ons netwerk een UMTS versterker plaatsten in de winkel (deze pikt het signaal van de sterkste UMTS mast op en versterkt deze in de winkel zodat klanten zoiezo goede UMTS dekking hebben) Mijn collega en ik hadden vanaf die dag veel meer hoofdpijn dan normaal, ook voelden wij het lichte gevoel in ons hoofd veel beter. Het zorgde voor extra twijfels bij mij en mijn collega of de GPRS/UMTS straling inderdaad erg slecht is voor je. Eigenlijk zou eens een keer iemand met een stralingsmeter een meting moeten uitvoeren in een telecomproviderwinkel om aan te tonen dat het winkelpersoneel en de klanten die op dat moment in de winkel zijn inderdaad meer worden blootgesteld aan straling. Ik heb zelf niet de middelen om dit te testen, anders had ik dit al graag een keer willen doen. Puur om zeker te zijn dat personeel en klanten in een telecomwinkel van een provider veel meer worden blootgesteld aan straling door antennes en versterkers van de desbetreffende provider. Voor mij was de versterking van mijn klachten een bevestiging en ik ben opzoek gegaan, onder meer door deze rede, naar een andere baan, niet meer in de telecomwereld. Ik hoop dat de klachten die ik door deze straling heb opgelopen nu snel zullen afnemen en ik geen of minder last meer heb van vergeetachtigheid, vermoeidheid en hoofdpijn. Ik vraag mezelf zeker wel af of de klachten die ik opgelopen heb in de tijd dat ik voor deze telecomprovider werkte weer helemaal zullen herstellen en hoeveel tijd hier overheen zal gaan.

Infoteur: Gringo
Gepubliceerd: 11-01-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!