Huismiddeltjes tegen menstruatiepijn

Huismiddeltjes tegen menstruatiepijn Veel vrouwen hebben last van klachten tijdens of vlak voor de menstruatie of ongesteldheid. Dit wordt ook wel menstruatiepijn genoemd. Er bestaan diverse huismiddeltjes welkde de menstruatiepijnen kunnen verlichten. Veel vrouwen hebben er last van: klachten net voor of op de eerste dagen van de menstruatie of ongesteldheid. Bij deze meeste vrouwen zijn deze klachten echter vrij mild en draaglijk. Bij sommige vrouwen zijn de klachten echter van zodanige aard dat ze het dagelijks leven ernstig verstoren. Er kunnen klachten optreden als stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, angstklachten, pijnlijke borsten, gewichtstoename en winderigheid.

Buikkrampen

  • Wanneer je de krampen op voelt komen kan het werken wanneer je gaat bewegen. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of zwemmen. Door te bewegen rem je de productie van prostaglandinen en stimuleer je de aanmaak van natuurlijke pijnstillers, endorfine
  • Door een warm bad te nemen ontspan je de verkrampte spieren in de baarmoeder. Een warme kruik op de buik kan ook helpen
  • Een remedie die homeopaten aanraden is het slikken van magnesiumfosfaat
  • Frambozenbladeren bevatten fragrine, een stof die de baarmoeder versterkt en krampen verlicht. Door hier frambozenthee van te maken kan je je klachten verminderen
  • Kamillethee heeft eveneens krampwerende eigenschappen

Winderigheid

Wanneer je winderigheid tegen wilt gaan doe je er goed aan minder zout in te nemen tijdens de menstruatie. Vermijdt natriumrijk voedsel, zoals bewerkt vlees, soep uit blik en zoute tussendoortjes. Slik tegelijkertijd dagelijks vitamine B6. Vitamine B6 werkt vochtafdrijvend. Bepaalde voedingsmiddelen werken eveneens vochtafdrijvend, zoals asperges, paardenbloembladeren, knoflook, waterkers en peterselie.

Hevige bloedingen

  • Vitamine C en bioflavonoïden helpen de wanden van de bloedvaten te versterken waardoor hevige bloedingen voorkomen kunnen worden. Bioflavonoïden bevinden zich onder andere in druivenschillen, bramen, bosbessen en citrusvruchten. Slik deze supplementen dagelijks.
  • Kuisboom helpt de geslachtshormonen in balans te brengen en kan hierdoor de hevige bloedingen verlichten

Menstruatieklachten voorkomen

Calciumnitraat werkt versterkend en ontspant de spieren. Wanneer je echter calcium slikt dien je ook magnesium in te nemen in de verhouding 2:1 (dus bijvoorbeeld 1000 mg calcium en 500 mg magnesium). Magnesium helpt menstruatiekrampen voorkomen. Essentiële vetzuren, zoals teunisbloemolie en lijnzaadolie, vertragen de productie van prostaglandinen welke de krampen versterken.

Wanneer naar de arts?

Wanneer je menstruatiecyclus korter dan 21 dagen of wanneer er meer dan 35 dagen tussen twee menstruaties zit is het verstandig een arts te raadplegen. Het is eveneens aan te raden de arts te raadplegen wanneer je langer dan een week hevige bloedingen hebt of wanneer er zich grote stolsels in je menstruatiebloed bevinden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen menstruatiepijn"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: Januari 2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!