InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Melk is ongezond

Melk is ongezond

Melk is ongezond Heel veel mensen zijn grootgebracht met de leuze: Melk moet, melk doet je goed’ en met het gegeven dat melk nodig is voor een goede ontwikkeling van een stevig bottengestel. Daarom ook wordt melk op scholen gedronken om de kinderen te leren hoe belangrijk melk is. Dat weet je zelf waarschijnlijk ook nog wel van vroeger. Maar vandaag de dag komen er steeds meer berichtgevingen op het internet die ons vertellen over onderzoeken waaruit nu is gebleken dat melk helemaal niet zo goed is. In Amerika in het tijdschrift Esquire stond zelfs een artikel te lezen onder de titel ‘Melk, de witte moordenaar’. Wat is daar van waar? Moeten we ons zorgen maken en onmiddellijk stoppen met het drinken van melk? Ook hier in Nederland wordt aan de universiteit in Rotterdam aan de studenten onderwezen dat melk onnatuurlijk en ongezond is. Het drinken van melk wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten als: migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholteontsteking, chronische verkoudheden, allergieën en artritis. Amerikaanse onderzoekers hebben twaalf jaar lang een onderzoek gehouden onder 77.000 verpleegsters tussen 34 en 59 jaar. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup dan de vrouwen die één glas melk of minder dronken per dag. Er staat heel veel wetenschappelijk informatie op het internet i.v.m. wetenschappelijke onderzoeken over melk en daar kun je niet anders uit concluderen dat melk ongezond is. (Bron: voeding.pilliewillie.nl)

Melk en je gezondheid (Bron: www.gezondheidsplein.nl)

Jarenlang is gewezen op de positieve eigenschappen van melk. Het zou veel calcium bevatten dat botontkalking tegengaat. Het bevat veel vitamine D en ook de eiwitten zouden nuttig zijn voor ons lichaam. Prof. Walter Willet ontkent echter, in een uitzending van het televisieprogramma 'Radar',dat we de calcium en de eiwitten persé uit melk moeten halen. Natuurlijk is calcium een belangrijke voedingsstof die we nodig hebben, maar het lijkt erop dat we al genoeg binnen krijgen middels ons normale dieet, dat uit kleine hoeveelheden zuivelproducten bestaat. We hebben geen grote hoeveelheden zuivel nodig om het risico op botfracturen laag te houden. Wat we wél vonden, is dat regelmatige fysieke inspanning heel belangrijk is om het risico op botfracturen te verkleinen. Wanneer je het risico op een botbreuk wilt verlagen is mijn advies: 'Drink geen melk, maar neem de koe uit wandelen'. Ook Willet denkt dat melkconsumptie het risico op bepaalde vormen van kanker verhoogt. "We hebben sterke aanwijzingen dat een hoge consumptie van zuivelproducten verband houdt met een verhoogd risico op het krijgen van prostaatkanker. Het verband tussen melkconsumptie en kanker is niet onomstotelijk bewezen, het is niet absoluut zeker en we begrijpen niet helemaal wat de redenen zijn waarom er een verhoogd risico op prostaatkanker en mogelijk andere soorten kanker bestaat'.

Melk vormt een slijmlaag op de ingewanden.

(Bron: boek: 'Eet je fit'.)
De consumptie van melkproducten wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholteontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis. Melkproducten bevatten lichaamsvreemde eiwitten die eerst door het lichaam moeten worden omgezet naar lichaamseigen eiwitten. Het enzym lactase, dat nodig is om lactose (melksuiker) af te breken, wordt maar tot ons derde jaar in voldoende mate aangemaakt. Het (gedeeltelijk) ontbreken van het enzym lactase zal bij grote consumptie van melkproducten tot problemen leiden. Melkproducten kunnen een slijmlaag achterlaten op de tere darmslijmvliezen, en dat kan een verminderde opname van voedingsstoffen tot gevolg hebben. Zure melkproducten en geiten- en schapenkaas worden beter verteerd en zijn minder slijmvormend.

"Melk moet" -- voor de Nederlandse economie!

(Bron: De Volkskrant)
De Volkskrant plaatste een artikel, waarin stond dat Amerikaanse onderzoekers stellen dat 1 glas melk overeen komt met twee speklapjes. Dit komt doordat melk een belangrijke leverancier van dierlijk en dus slecht vet is. Bovendien bevat melk ook kleine hoeveelheden dioxinen en pcb's. Het gebeurt ook steeds vaker dat jongeren allergisch blijken te zijn voor melk. Natuurlijk was dit altijd al zo, maar nu weet men de oorzaak te vinden in de consumptie van melk. En dat kan grote problemen veroorzaken. Van ademhalingsproblemen t/m asociaal gedrag, gespannenheid, rusteloosheid, geïrriteerdheid, moeheid, bleekheid, donkere wallen onder de ogen etc.

Doordat melk ook nog eens grote hoeveelheden kalk bevat, krijgen we veel meer kalk binnen dan nodig is. Daarom ook heeft de Nederlandse gezondheidsraad geadviseerd om niet ook nog eens extra calcium suppletie te gebruiken als preventie tegen osteoporose (botontkalking).

Maar waarom drinken we dan nog steeds zoveel melk?

Deze resultaten van onderzoeken worden niet aan de grote klepel gehangen, want dat doet de verkoop en consumptie van melk natuurlijk geen goed. In de jaren dertig is het allemaal begonnen toen er een overschot was aan melk. De boeren stonden er slecht voor en moesten aan het werk gehouden worden en daarom werd er een bureau opgericht: 'Het Zuivelbureau' met als doelstelling: Nederland aan de melk te brengen. Die campagne is dus geslaagd. We weten nu niet beter, dan dat melk goed is voor elk. Want met die leus zijn we opgegroeid. Jammer genoeg heeft niets te maken met gezondheid, maar alles met de economie, zoals met zoveel voedingsmiddelen.

Joris Driepinter. Ons grote voorbeeld

Joris Driepinter werd als voorbeeld gesteld. Hij dronk drie glazen melk per dag. Maar, het is slecht afgelopen met Joris. Inmiddels is bekend dat Joris een flink aantal allergieën heeft gekregen en hyperactief is. Hij zit in een rolstoel omdat hij zes keer zijn heup heeft gebroken. Dus dat verhaal van 3 glazen per dag is heden ten dage zeker niet meer aan te raden.

De bovenstaande artikelen geven aan, om eens op zijn minst zelf eens op onderzoek te gaan en uw consumptie van melk eens sterk onder de loep te nemen.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is melkIkzelf ben mijn hele leven een echte melkdrinker. Melk, kaas yoghurt en noem maar op vind ik heerlijk om te drinken en t…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Zuivelproducten. Is het gezond?Zuivelproducten. Is het gezond?Je weet het misschien niet maar bijna iedere dag consumeert de gemiddelde mens toch iets van zuivel. Niet alleen een gla…
Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd zijn allen koffievarianten die worden bereid met het gebruik van melk. Bi…
Wat kan je doen met melkDat melk van de koe komt dat weten we allemaal en dat we het kunnen drinken ook. Maar wist je dat er nog veel meer dinge…
Bronnen en referenties
  • De Volkskrant
  • www.gezondheidsplein.nl
  • Boek: 'Eet je fit'. ISBN 9789021584232

Reageer op het artikel "Melk is ongezond"

Reacties

Veenstra, 16-11-2014 09:16 #3
We proberen in ons gezin melk al zo min mogelijk te gebruiken met de wetenschap dat het niet gezond is,
maar hoe zit het met;
- biologische melk?
- bio koffie melk?
- vla?

Het is ook niet zo goed om soja te gebruiken dus wat stop ik dan in mijn koffie (1 a 2 kopjes per dag)
en mijn zoontje van 2, kan ik hem wel biologische melk geven?
en verwerkte melk is minder schadelijk zoals yogurth en kaas zijn minder erg dan melk zelf, geld dat ook voor vla?

alvast bedankt,

Mevrouw Veenstra

Kok, 14-10-2014 15:21 #2
Jeetje zeg. in de producten van tegenwoordig zitten de gekste dingen zoals E-nummers die heel schadelijk zijn en nu gaan er mensen zeuren over melk. melk is gezond en dat blijft een feit Reactie infoteur, 15-10-2014
Ineens… Is niet het woord hoor. Dit speelt al veel langer, maar dat ga je natuurlijk niet in het nieuws zien.

Mevr S. Lijdsman, 09-11-2011 12:57 #1
Ik had ook gehoord dat het ongezond is in deze tijd melk te drinken, daar de koeien grazen en er van allees op het gras"ligt" het wordt bespoten enz. Ik drink melk al van mijn jeugd en toen at ik ook veel brinta. Ik was altijd al heel soepel en de laatste jaren veel last van onderrug en ontsteking aldaar en laatste weken pijn in r-lies, dus kán het met slijtage v/d heup zijn. In bed kan ik nóg op rechter en nóg op linker kant liggen, want de pijn wordt steeds erger. Heb ontstekingsremmers genomen, maar moest binnen een maand ophouden daar ik giga hoge bloeddruk had. Van een zeer bewigende persoon voel ik mij al snel oud worden(lichamelijk). Ik zal stoppen met melk en e.v karnemelk drinken, maar magere yoghurt, mag dat wel? Ben bijna 60jr. Groeten. Reactie infoteur, 10-11-2011
Natuurlijk kan nu nooit meer bewezen of gezegd worden dat uw melkgebruik de oorzaak is van de pijn en problemen die u nu ondervindt. Het blijft altijd een 'en/en' verhaal. De oorzaken kunnen legio zijn. Het is wel zo dat ook magere yoghurt toch weer een melkproduct is. Maar wanneer u 1 schaaltje yoghurt per dag eet omdat u dat nu eenmaal lekker vind lijkt me dat niet zo'n probleem. Zelf heb ik reuma, dus kan me uw pijn voorstellen. Ik wens u dan ook veel beterschap. Tip: Ga eens naar een homeopaat. Ik heb daar goede resultaten mee en het word ook vaak voor een groot gedeelte vergoed door het ziekenfonds, mits u een aanvullende verzekering heeft. Groetjes…

Infoteur: Yoan
Laatste update: 15-08-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!