InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is melk

Hoe gezond is melk

Ikzelf ben mijn hele leven een echte melkdrinker. Melk, kaas yoghurt en noem maar op vind ik heerlijk om te drinken en te eten. Maar ik hoor steeds meer verontrustende berichten dat melk helemaal niet zo gezond is. Ik ben op onderzoek gegaan over de voor en tegens over hoe gezond of ongezond melk is. Maar wat schetst mijn verbazing: Dat er vooral veel dingen tegengesproken worden. Hieronder vind je de voor en tegens over melk.

Wat is melk

Melk is een mengsel (emulsie) van vetdruppels in water. Melk bestaat voor 87% uit water, 3,2% eiwitten, 3,4% vet, en 4,9% koolhydraten. Verder bestaat melk uit de volgende mineralen en vitamines: Calcium, fosfor,zink, magnesium, vitamine A, B1, B6, B12, D en foliumzuur.

Gezond

Al deze vitamines en mineralen samen maakt melk toch wel tot een gezonde drank. Het is dan ook niet voor niets dat melk in de schijf van 5 staat van het voedingscentrum. Ook als je naar een diëtist gaat op af te vallen, wordt het advies gegeven om minimaal 1/2 liter melk per dag te drinken. Ook voor kinderen is melk erg belangrijk. De vitaminen en mineralen zijn erg belangrijk voor de groei van kinderen. Calcium bijvoorbeeld is nodig voor de groei van botten en voor sterke botten voor op latere leeftijd. En vitamine A bevordert de groei, zorgt mee voor een gezonde huid en behoed ons voor ontstekingen.

Ongezond

Volgens wetenschappers is melk helemaal niet gezond. Volgens de wetenschappers bestaat er een verband tussen melk en bepaalde soorten kanker. Melk bevordert botontkalking, heeft veel verkeerde vetten en bevat in verhouding veel calorieën. En de mens heeft van nature een intolerantie voor koemelk. Ook zorgt melk voor een slijmlaag op de ingewanden. Het drinken van melk kan klachten veroorzaken als: migraine, bronchitis, astma, huidproblemen, chronische verkoudheid, voorhoofdsholte ontsteking, artritis en allergieën.

Voor en tegen

Zoals je kunt lezen zijn er nogal wat tegenstrijdige feiten over melk. Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met melk. Maar misschien als je je hele leven melk drinkt dat je dan over je intolerantie van melk heen groeit. Wel is het zo dat melk natuurlijk flink gepromoot wordt om te drinken. Maar is deze promotie zo omdat melk echt gezond is of om de zakken te vullen van de boeren, fabrikanten en natuurlijk de overheid. Tja helemaal duidelijk is het me nog steeds niet. Ik denk dat er nog veel onderzoek gedaan moet worden tot het consumeren van melk en melkproducten tot er echt een concrete bewijzen zijn of melk wel of niet gezond is. Tot die tijd blijf ik gewoon mijn melk drinken!

Veel producten met melk

Mensen met een koemelk allergie zullen altijd de verpakkingen moeten lezen om te kijken of er melk in verwerkt zit. Zelf vind ik het verbazingwekkend veel waar allemaal melk in zit. Ik denk dat als melk echt ongezond is dat er een hoop producten uit de schappen zullen verdwijnen. Tenzij ze de melk natuurlijk veranderen voor een ander ingrediënt, zoals bijvoorbeeld sojamelk, in het product. Het nadeel van sojamelk is dat het wel anders smaakt als gewoon koemelk. Hieronder volgt een lijstje met producten waar melk in zit.
  • slagroom
  • vla
  • fruitmelk
  • vanilleyoghurt
  • karnemelk
  • melk
  • yoghurt
  • drinkyoghurt
  • houdbare melk
  • pap
  • biogarde
  • koffiemelk
  • mousse
  • koksroom
  • roomijs
  • koffieroom
  • kwark
  • milkshake
  • pudding
  • vruchtenyoghurt
  • chocolademelk
  • crème fraîche
  • zure room
  • valess
© 2008 - 2019 Lautof, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Amandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk is een geweldig alternatief voor de koeienmelk! Voor mensen met een lactose intolerantie en geen melkproduct…
Zuivelproducten. Is het gezond?Zuivelproducten. Is het gezond?Je weet het misschien niet maar bijna iedere dag consumeert de gemiddelde mens toch iets van zuivel. Niet alleen een gla…
Melk de witte motorMelk de witte motorWij mensen zijn de enigste zoogdieren die melk drinken. Ook nadat we als baby borstvoeding of flesvoeding hebben gehad g…
Plantaardige melk in plaats van koemelkPlantaardige melk in plaats van koemelkWat zijn de voordelen en nadelen van koemelk en hoe wordt die melk geproduceerd? Er is tegenwoordig ook melk van soja, h…
Bronnen en referenties
  • www.schoolmelk.be

Reageer op het artikel "Hoe gezond is melk"

Reacties

Nordin, 14-11-2014 11:55 #11
Sorry maar je kunt er niet overheen groeien als melk je botten zou aantasten. Als wetenschappelijke studies uitwijzen dat koemelk niet gezond is dan moet u hier niet beweren dat melk toch gezond is. Dat kan je toch niet op internet zetten?

Inge, 04-03-2013 09:35 #10
Wil je een eerlijk verhaal neerzetten, zul je tot op de bodem uit moeten zoeken wie er achter de informatie zit die je van internet haalt. Redelijk kansloos dus.

Zorgwekkend dat onze regering haar bevolking niet beschermt (al zou dit alleen maar gebeuren vanuit kostenbesparing / gezonde mensen = nl. minder hoge zorgkosten).
In Denemarken doen ze dit veel beter en zijn de producten ook nog eens veel lekkerder.

In ons land draait alles alleen maar om geld dat de verkeerde kant op stroomt; nl. naar de graaiers en die interesseert het niets of u en ik daar ziek van worden.

A. J. Sebus, 26-05-2012 23:25 #9
Graag wil ik even reageren over de vraag of melk gezond is of niet.
Om de vraag goed te beantwoorden moeten we even kijken hoe het er in de dierenwereld aan toe gaat voor wat betreft de melkconsumptie.
Ieder jong wordt grootgebracht door moedermelk gedurende een bepaalde tijd.Dus… gedurende de zoogperiode is melk nodig voor de groei en voeding.
Na deze periode consumeert het betreffende dier zijn hele verdere leven geen melk meer.Ten eerste omdat het niet meer nodig is, en ten tweede omdat het dan juist ongezond is voor het dier denk ik.Met de mens is het ook zo.Wij hebben geen melk nodig na onze zoogperiode.

Ineke, 05-10-2011 13:19 #8
Http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/2928830/2011/09/26/Professor-Wageningen-Universiteit-verdraaide-onderzoek-over-melk.dhtml#.Tow8LvDISKI.nujij

Renate, 14-10-2010 11:14 #7
Ook niet onbelangrijk is dat sommige melk in de schappen bol staat van de antibiotica en andere troep. Ik geloof dat er daarom de afgelopen jaren zoveel verontwaardiging is geweest over de 'gezondheid' van melk, mensen kregen veel te veel hormonen etc. binnen. Maar gezien de strengere internationale regelgeving en het groeiende bewustzijn van boeren is dat misschien alweer minder geworden. Ik drink zelf dagelijks magere melk, maar zorg wel dat het altijd biologisch is. Hoeft tegenwoordig ook niet meer veel duurder te zijn, en je weet in ieder geval dat het melk is zoals het hoort te zijn.

Bert Bakker, 08-03-2010 01:42 #6
Je zult melk vast overleven maar een aantal argumenten die hierboven gegeven worden gaan veelal niet op voor onze consumptie melk. soja melk is tevens vaak ook echte bagger, gemaakt in nare ketels die slechte stoffen afgeven met nare chemische stoffen om de soja te behandelen, waarbij veel van deze stoffen blijven hangen in het eindproduct. (koop dus goede sojamelk). melk zelf ben ik ook nog neit over uit edoch, kaas is al van de schijf van 5 afgehaald, er zit weinig meer in dan melk.

B. Rolink, 25-02-2010 20:41 #5
Ik ben een nierpatient en ik heb ondekt dat melkproducten gif in zich mee draagt, die mijn nieren niet kunnen verwerken
Ik ben een echte melkfreek, het is veellekkerde dan bier maar ik wordt er strond ziek van, ik wil weten of het alleen melk is, of dat het alle dierlijke producten zijn Reactie infoteur, 26-02-2010
Beste Rolink,

Dat is denk ik een probleem dat een arts voor je moet uitzoeken. Ik kan je daarbij niet helpen. Ik weet niet wat voor een melk je nu drinkt, maar misschien kunnen je nieren wel beter tegen 0% vet melk.

Succes met dit probleem,
M.v.g. Lautof

Anoniem, 09-09-2009 23:57 #4
Helaas voor anderen is Sojamelk ook niet goed, lees maar eens over sperziebonen allergie, niet veel anders dan Soja allergie, er zitten namelijk lectinen in die zeer schadelijk zijn voor de nieren op den duur. Wetenschappers zouden moeten begrijpen dat contaminantie ook in andere producten kunnen zitten en niet alleen in melk, daar is de contaminantie gids voor.

Truus Beltman, 20-06-2009 14:26 #3
Sinds ik ben gestopt met het drinken van melk, heb ik geen problemen meer met m'n stoelgang.

Twan, 11-02-2009 14:13 #2
Nog even een aanvulling op bovenstaande, zoals gezegt ben ik 38 jaar oud, ik weeg nu 65 kg. Ik heb nooit teveel gewogen ondanks de vele liters volle melk. Ik drink nu per dag ca. 1/2 tot 1 liter en mijn stoelgang is verbeterd en winderigheid is afgenomen, jaren had ik een wat dunnere ontlasting maar sinds ik weer melk drink is het prima.

Twan, 11-02-2009 12:22 #1
Even een reactie, ik ben nu 38 jaar oud, vroeger in mijn kind jaren dronk ik een 1 a 2 liter melk per dag, er ging alleen voor mij al een doos melk per week doorheen, VOLLE MELK. Toen ik bier begon te ontdekken ca.14 jaar oud dronk ik minder melk maar meer bier, vanaf mijn 18e jaar dronk ik geen melk meer, nu, 20 jaar later heb ik de melk weer herontdekt, heerlijk. Ook drink ik nog steeds behoorlijk wat bier. In mijn jonge jaren gingen we met de familie op vakantie (jaren lang) naar een boerderij die een vakantie huisje had, daar dronk ik enorm veel warme melk die rechtstreeks uit de uier kwam. Ik ben eigenlijk nooit noemenswaardig ziek geweest, nooit geen botbreuken gehad (2x van een dak afgevallen, 2x onder een auto gelegen) en gezien mijn vroegere snoep gedrag, sterke tanden. Melk niet gezond? Kom nou! Vroeger moesten mijnwerkers verplicht melk drinken om roet, stof en rook uit het lichaam te drinken, misschien is dat tegenwoordig met de kijk op file/stad luchtvervuiling, smog en roet in de buitenlucht helemaal weer niet zo'n gek idee…

Infoteur: Lautof
Laatste update: 04-07-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!