InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is een Déjà vu?

Wat is een Déjà vu?

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Het gevoel dat je iets al een keer hebt meegemaakt is voor sommige iets om zich kapot van de schrikken. Inmiddels weten wij dat een Déjà vu helemaal niet zo speciaal is en er een logische verklaring voor is. Er zijn een aantal theorieën over verzameld.

De Hersenen

Onze hersenen zitten heel erg ingewikkeld in elkaar. Hoe ze precies werken weet nog steeds niemand. Wel weten we bijvoorbeeld dat er zich in de hersenen meer dan honderd miljard zenuwcellen bevinden. Tegenwoordig weten wij mensen dat de hersenen ons hele lichaam besturen. Vroeger daarentegen dachten mensen nog dat het hart ons lichaam bestuurde. Ze dachten dat alles wat je voelde, bijvoorbeeld plezier of verdriet in je hart werd verwerkt omdat dan je hart begon te bonzen. In deze tijd weten wij gelukkig dat het hart alleen maar het orgaan is dat bloed door ons hele lichaam heen pompt. Vooralsnog zijn de hersenen altijd nog een van de minst bekende organen in het menselijk lichaam.

De hersenen en zijn functies

De verschillende mogelijkheden die de menselijke hersenen bieden onderscheiden ons van de dieren. De hersenen zijn het uitgegroeide deel van ons ruggenmerg en zonder onze hersenen waren we ons niet eens bewust van ons bestaan. Bijna alles in ons lichaam is verbonden met de hersenen, het is ons eigen regelsysteem. Bewegingen worden geregeld, maar ook prikkels van zintuigen worden ontvangen en verwerkt. En van zelfsprekend zijn het ook de hersenen die de controle hebben over ons geheugen. We kunnen dit deel terugvinden in het limbisch systeem. In dit systeem bevindt zich de hippocampus, deze zorgt ervoor dat wij dingen kunnen onthouden maar ook weer kunnen vergeten. Zowel het lange als het korte termijn geheugen komt voort uit de hippocampus.

Wat is een Déjà vu?

Verklaring volgens Neurologen

Niet gelijk lopende hersenactiviteit
Neurologen komen met een verklaring waarin een niet gelijk lopende hersenactiviteit de oorzaak is. Een verkeerde herinnering zou aan iets anders worden gekoppeld waardoor het lijkt alsof je het al een keer heb meegemaakt.

Foutje in het geheugen
Deze verklaring is net als de eerste verklaring vrijgegeven door de neurologen, alleen speelt hierbij het geheugen een belangrijkere rol. De neurologen onderscheiden namelijk twee soorten geheugen; het bewuste geheugen en het onderbewuste geheugen. Met het bewuste geheugen kun je zoals ik al eerder heb verteld speciale gebeurtenissen haarscherp weer voor de dag halen, bijvoorbeeld je eerste geliefde of de dood van je oma. Het onderbewuste geheugen is veel moeilijker terug te halen, dat is bijvoorbeeld het geval wanneer we iemand vaag herkennen maar niet direct voor de dag kunnen halen. Het geheugen heeft onderbewust informatie van deze persoon opgeslagen. Het bewuste geheugen bevindt zich in de prefrontale cortex en in de hippocampes. Het onderbewuste geheugen ligt verder naar achteren, bijvoorbeeld in de parahippocampale gyrus.

Volgens sommige wetenschappers ontstaan déjà vu´s op het moment dat de zojuist genoemde parahippocampale gyrus wordt geactiveerd terwijl er tegelijk een bewuste herkenning van een voorval wordt gemaakt. Dat wil dus zeggen dat een onderbewuste herkenning samen met een bewuste herkenning op dat moment samenkomen.

Verklaring volgens de Paragnosten

Ook hebben de mensen vanuit de paranormale wereld een verklaring gegeven. Het zou zo zijn dat het gevoel dat je iets al eens eerder hebt meegemaakt ook echt komt uit een vorig leven. Je zou deze handeling al eens verricht hebben in een leven voordat je werd geboren zoals je nu bent.

Lees verder

© 2010 - 2020 Dixss, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een Déjà vu?"

Infoteur: Dixss
Gepubliceerd: 08-05-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Menselijk geheugen
Medische informatie…
Schrijf mee!