Geld en geluk gaan niet altijd samen

Geld en geluk gaan niet altijd samen Geld maakt niet gelukkig, maar zonder geld bent u wel ongelukkig. In onze samenleving kunt u niet zonder geld. Wij moeten maandelijks geld verdienen om überhaupt een dak boven ons hoofd te hebben. Er is wel een punt waarbij nog meer geld niet meer het verschil zal maken. In arme landen moeten mensen het met veel minder doen, en toch lijken ze over het algemeen gewoon gelukkig (indien ze minimaal kunnen voorzien in de basisbehoeften). In onze Westerse samenleving zijn wij erg gericht op geld, en die lust naar geld is ook niet meer terug te draaien. In ontwikkelingslanden zijn ze blij dat ze eten en onderdak hebben. Wij vinden de primaire en secundaire levensbehoefte al helemaal gewoon, en richten ons nu op het luxe leventje waar wij naar streven.

Geld zorgt voor meer wensen

Met geld zijn veel zorgen weg te nemen. Geen zorgen wil echter nog niet zeggen dat wij gelukkig zijn. Iemand die geen geld heeft om een auto te betalen, streeft naar het hebben van een auto. Zodra deze behoefte bevredigd is, gaan wij op zoek naar een luxere auto met meer comfort. De mensen die in de positie zijn om nog steeds verlangens te hebben op het gebied van auto’s, zal gaan verlangen naar een auto met nog meer comfort en daarnaast ook nog status. De nieuwe verlangens zou kunnen zijn het bezitten van een auto die zo kostbaar is, dat slechts weinigen een dergelijke auto bezitten.

Maakt geld gelukkig?

Geluk kan slechts tijdelijk zijn en het volgende moment weer omslaan. Iemand die geslaagd is voor een diploma waar hij of zij flink voor gestudeerd heeft, zal in eerste instantie ontzettend gelukkig zijn. Uiteindelijk zal dit sterke gevoel weg gaan. Op het moment dat het verlossende bericht komt, geeft dit eerst een geluksgevoel, maar dat maakt iemand nog niet gelukkig. Hetzelfde geldt voor iemand die een grote geldprijs wint in een loterij. In eerste instantie geeft dit een geluksgevoel, maar een dergelijke prijs kan het leven dermate veranderen dat de winnaars er zelfs ongelukkiger van worden. Het leven waar ze eerst tevreden mee waren, zal gaan veranderen. De grote loterijen geven ook bewust de winnaars een financieel adviseur ter begeleiding. Dit is niet alleen om ze te leren omgaan met het geld, maar ze moeten hun leven ook weer gaan oppakken.

Geld maakt niet het verschil

Iemand die volkomen gezond is en waarvan de gezinsleden ook gezond, blij en gelukkig zijn, zou gelukkig moeten zijn. Helaas is de werkelijkheid vaak anders. Er zijn veel depressieve mensen die hun depressie niet kunnen verklaren. Ze hebben alles wat hun hartje begeert, maar toch overheerst de ontevredenheid. Geld zal hierbij geen verandering kunnen brengen.

Ongelukkigheid wegnemen door geld

Er zijn in Nederland veel ongelukkige mensen die gelukkiger zouden zijn met geld. Dit zijn met name mensen die het financieel zwaar hebben. Iemand die met een gezin moet rondkomen van het sociaal minimum, moet altijd voorzichtig omgaan met het beschikbare geld. Door tegenvallers kunnen ze eenvoudig in het rood kunnen komen te staan, met alle gevolgen van dien. Voor hen zal extra geld gelukkig maken.
© 2010 - 2020 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld en geluk gaan niet altijd samen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: Mei 2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!