InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Van je fobie af met AR/TR-therapie

Van je fobie af met AR/TR-therapie

Van je fobie af met AR/TR-therapie Mensen zonder angsten bestaan niet. We zijn allemaal ergens bang voor, of het nu spinnen, wespen, kakkerlakken, muggen of slangen zijn. Wanneer je een extreme angst ontwikkelt is er sprake van een fobie en dat kan behoorlijke problemen opleveren in het dagelijks leven. Een nieuwe therapie om van een fobie af te komen is AR-therapie, de angstentherapie van de toekomst.

Augmented Reality

AR staat voor Augmented Reality. In Nederland wordt het ook wel toegevoegde realiteit genoemd (TR). Bij Augmented Reality worden realistische beelden die met de computer gemaakt zijn samengevoegd met werkelijke beelden. Hierdoor ontstaat er een verband tussen de echte wereld en de virtuele wereld en is het moeilijk van elkaar te onderscheiden.

Confrontatie met angsten

Wanneer iemand last heeft van een extreme angst, ook wel een fobie, is het belangrijk de confrontatie met de angst op te zoeken om van de angst te genezen. Helaas is dit lang niet altijd mogelijk. Zo zijn er veel mensen bang voor gevaarlijke dieren, wat logisch is, maar een confrontatie kan niet worden opgezocht wanneer het gaat om bijvoorbeeld een krokodil. Er zijn mensen die zelfs hartkloppingen en zweetaanvallen krijgen bij het zien van een krokodil op televisie of in een boek, maar om hiervan af te komen zouden zij eigenlijk een confrontatie met het dier aan moeten gaan. Dat wordt erg moeilijk, omdat het inderdaad levensgevaarlijk kan zijn. Hierbij kan AR-therapie, of TR-therapie, in de toekomst mee helpen.

Hoe werkt de therapie?

Het idee is eigenlijk heel eenvoudig. Tijdens een therapiesessie word je voor een computerscherm gezet. Op dit computerscherm kun je jezelf zien zitten voor het beeldscherm. Je ziet jezelf als door een camera of een webcam. In de meeste gevallen wordt er gebruik gemaakt van een vrij kale ruimte, zodat je jezelf aan een bureau ziet zitten en nergens anders in de omgeving door afgeleid kunt worden. Vervolgens worden de computergemaakte beelden samengevoegd met het echte beeld van jezelf. Zo zie je jezelf op het scherm aan het bureau zitten terwijl er (bijvoorbeeld) spinnen over het bureau en over je lichaam lopen. Deze spinnen zijn zeer realistisch, maar bevinden zich uiteraard alleen op het scherm.

Echter is het erg lastig het verschil te zien. Alle bewegingen die je maakt worden precies zo weergegeven op het beeldscherm, dus je weet dat je live wordt weergegeven, en in dat live-beeld lopen spinnen overal. Je hersenen laten je dus geloven dat de spinnen werkelijk overal om je heen kruipen. Het is daarom ook geheel niet vreemd dat je zal proberen de virtuele spinnen van je af te slaan en dat de paniek toe zal slaan wanneer dit niet lukt. Een beangstigende therapie, maar ideaal om iemand langzaamaan te confronteren met de grootste angst. De spinnen kunnen namelijk ieder moment weer verdwijnen. Met een echte confrontatie is dit niet mogelijk en kan de persoon in kwestie geforceerd worden.

Werkt het echt?

Spaanse onderzoekers hebben een experiment uitgevoerd met mensen die doodsangsten uitstaan voor kakkerlakken. Zij lieten de proefpersonen plaats nemen aan een bureau waar ook een AR-marker aanwezig was. Op het beeldscherm konden de mensen zichzelf zien en zodra de computer de marker herkende kwamen de levensechte kakkerlakken in beeld. De kakkerlakken kropen over het bureau en over de kleding en de huid van de proefpersonen. Op hetzelfde moment werden de gevoelens en emoties van deze personen onderzocht en bij het zien van deze realistische beelden ontwikkelden alle personen extreme angstgevoelens. De confrontatie leek zo echt dat mensen de beestjes echt konden voelen kruipen en hierdoor ontstond er paniek.
Dit experiment was eigenlijk nog helemaal niet bedoeld om mensen van een fobie af te helpen. Eigenlijk werd er alleen gekeken of mensen met behulp van AR bang gemaakt konden worden en dit bleek goed te lukken.

De therapie van de toekomst?

AR-therapie is nog helemaal nieuw en wordt op dit moment nog niet toegepast op mensen met een ver ontwikkelde fobie. Er moeten nog tests gedaan worden, er moet gekeken worden of er werkelijk goede resultaten mee geboekt kunnen worden en het systeem moet worden verbeterd. Toch is het goed mogelijk dat dit de therapie van de toekomst wordt en dat veel mensen met behulp van toegevoegde realiteit van hun fobie af komen.
Gerelateerde artikelen
Augmented reality toepassingenAugmented reality is een technologie welke extra toevoegingen aan de realiteit weergeeft. Er ontstaat een extra laag van…
Leven met een spinnenfobieLeven met een spinnenfobieHet is één van de meest voorkomende fobieën. De fobie voor spinnen. 50%van de vrouwen en 10% van de mannen hebben in mee…
Augmented reality: informatie op de voorruit van je autoNavigatie op je voorruit, het lijkt ver weg, toch is het al mogelijk met de technieken die beschikbaar zijn. Met augment…
Augmented Reality: Wat is het en wat kun je er mee?Augmented Reality is een verzamelterm voor alle technologie waarbij de realiteit en de virtuele wereld met elkaar gecomb…

Reageer op het artikel "Van je fobie af met AR/TR-therapie"

Reacties

Petra, 25-06-2011 23:04 #2
Via Google kom ik op deze pagina en het eerste dat ik zie is een grote spin! Hoe kunnen jullie dit nou doen? Reactie infoteur, 26-06-2011
Beste Petra,

dat is heel eenvoudig uit te leggen. Het artikel gaat over de betreffende therapie, welke bedoeld is om mensen over bepaalde angsten heen te helpen. Laat ik direct duidelijk stellen; niet in het bijzonder van een spinnenangst. Het is een therapie die tegen de meest uiteenlopende angsten ingezet kan worden, dus ook tegen andere insecten, vliegangst of bijvoorbeeld hoogtevrees. Omdat de foto bij het artikel direct duidelijk moet kunnen maken wat er in het artikel te vinden is, is er gekozen voor een spin. (en geloof me, ik ben er zelf ook doodsbang voor).

Toch is dit een juiste foto, vooral omdat het voorbeeld van de therapie gegeven wordt mbt spinnen. Als dit voorbeeld betrekking had gehad op vliegangst, dan had er waarschijnlijk een vliegtuig op de foto gestaan. Eenvoudig gezegd; bij ieder artikel hoort een illustratie te staan die iets met de inhoud van het artikel te maken heeft. Op iedere folder van internet zien we bij wijze van een computer staan en geen pen en papier.

Kijk bijvoorbeeld eens in een folderrek. Je zult aan alle plaatjes op de voorkant kunnen zien welke info je in de folder kunt vinden, zonder de titel te lezen.

Ik hoop dat deze uitleg je vraag beantwoord heeft.

Groetjes, Marensa

Machosofty (infoteur), 11-09-2010 23:31 #1
Een erg enge therapie hoor. Ik zou er een therapiefobie van krijgen, en dan zou ik daarvoor weer therapie moeten ondergaan, maar… Overigens heb ik ook hoogtevrees wanneer ik iemand in een film op een hoog dak of een andere hoge plek zie staan. Goed artikel! Reactie infoteur, 12-09-2010
Hoi Machosofty,

bedankt voor het compliment!

Overigens lijkt het mij ook een behoorlijk enge therapie hoor! Hoogtevrees lijkt me ook erg lastig. Heb er zelf geen last van, maar lijkt me moeilijk!
Zelf heb ik een spinnenfobie. Zeker in de maanden augustus en september (spinnenmaanden) niet fijn. Maar of ik voor deze therapie zou kiezen… ik weet het niet hoor!

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 29-07-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!