Geef je arts een cijfer: de Zorgkaart Nederland

Geef je arts een cijfer: de Zorgkaart Nederland Een rapportcijfer voor arts, tandarts of ziekenhuis? Het geven van een persoonlijke beoordeling van medische dienstverleners wordt steeds gebruikelijker. De Zorgkaart Nederland probeert de waarderingen van heel Nederland in kaart te brengen, zodat het kiezen van een zorgverlener gemakkelijker kan worden. De hamvraag is natuurlijk: lukt dat al een beetje? Al enige tijd is het heel gewoon om je ervaringen met vakantiebestemmingen en winkels te delen, zodat anderen een niet-partijdig inzicht krijgen in prestaties en producten. Wat minder voor de hand liggend was het om je huisarts, tandarts, ziekenhuis of fysiotherapeut van een beoordeling te voorzien. Dat paste goed binnen de ivoren-toren-cultuur die de medische sector omgaf. Bovendien is het idee dat je in de medische sector rondshopt een meer recente trend. Met de toenemende openheid en democratisering van het beoordelingsproces, verandert de gesloten sfeer die ooit om de medische sector heen hing.

Rapportcijfer voor de dokter

Er waren al organisaties die in beeld probeerden te brengen hoe de medische sector 'scoort', bijvoorbeeld door aan te geven welke ervaringen mensen met een zorgverlener hebben. Maar dat waren meestal meer kleinschalige initiatieven, die nogal eens een vroege dood stierven. Aan de vermelding 'deze dienstverlener is nog niet beoordeeld, wees de eerste!' kun je immers weinig informatie ontlenen. Een recent én landsbreed initiatief is de website www.zorgkaartnederland.nl.

Zorgkaart Nederland

Deze website is niet het initiatief van één kleine lokale belanghebbende, maar van een samenwerkingsverband van organisaties. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea is daar een van. Een woordvoerder van Zilveren Kruis Achmea verwoordt het belang van de website als volgt: “Ik kan mij voorstellen dat je als patiënt wilt weten wat de kwaliteit van het ziekenhuis is waar je een staaroperatie moet ondergaan. Wat is er dan mooier dat je bij het zoeken op dit ziekenhuis op een website terecht komt waar anderen hun ervaring opgeschreven hebben? Een onafhankelijke waardering, waar je wat aan hebt. Niet door andere artsen, maar door mensen die in het zelfde schuitje zitten of hebben gezeten.”

Landsbreed

het initiatief van Zorgkaart Nederland is landsbreed. De woordvoerder van Zilveren Kruis Achmea: “Je kunt de plaatselijke huisarts een waardering geven of de fysiotherapeut of tandarts waar je onder behandeling bent. Het mooie van de website is dat iedereen binnen het eigen dorp of stad de arts kan waarderen. Zeker als je ergens nieuw komt wonen, is het erg handig om de site te raadplegen. Hiermee wordt de zorg dichtbij de mensen gebracht.” Naast de ondersteuning van Zilveren Kruis Achmea is er de actieve betrokkenheid van uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Dat de Zorgkaart Nederland landsbreed is, betekent nog niet dat de initiatiefnemers op hun lauweren rusten. De woordvoerder van Zilveren Kruis Achmea roept organisaties op ook mee te gaan doen, en verzekerden om gebruik te maken van de gelegenheid om hun arts te waarderen en andere mensen hiermee te informeren: "Op die manier krijgt de website nog veel meer waarde. Tenslotte is iedereen gebaat bij een onafhankelijk kwalitatief beeld van een bepaalde arts.”

De punten van waardering

Op de Zorgkaart Nederland staan nu meer dan 135.709 (cijfers september 2015) zorgverleners en zorginstellingen vermeld met hun gegevens. Je kunt zoeken op de naam van de zorgverlener of op de categorie in dienstverlening: dan zoek je bijvoorbeeld op de noemer huisartsenpraktijk, of het beroep van tandarts. Bij de gegevens van de betreffende zorgverlener of zorginstelling valt een waardering te geven op zes onderdelen. Deze onderdelen zijn:
  • Afspraken maken, verliep dat gemakkelijk?
  • Accommodatie, vond u/je deze schoon entoegankelijk?
  • Medewerkers, ben je/bent u vriendelijk en goed geholpen?
  • Luisteren , is uw/je vraag goed begrepen?
  • Behandeling, had deze naar uw/jouw mening het gewenste resultaat?
  • Informatie , werd je/u voldoende ingelicht over aard en resultaat van de behandeling?

Geen modder a.u.b.

Er kan een waardering gegeven worden tussen het cijfer 1 en 10. Als je zelf een waardering plaatst, wordt deze wel door een redactie beoordeeld. De bedoeling van de site is nadrukkelijk om te informeren, en niet om een plek te zijn waar de eenling met modder kan gooien. Wie iets heeft gezegd blijft anoniem, om volledige privacy te garanderen.Dit alles neemt niet weg dat op de site gewoon eerlijke beoordelingen te vinden zijn, en zo te zien ongecensureerde meningen.

De proef op som

De proef op som. Op de website zijn een aantal van de grote zorgaanbieders al goed vertegenwoordigd, met meerdere recensies. Lokale huisartsen en tandartsen zijn niet altijd van beoordelingen voorzien.Ook onderafdelingen, zoals de dialyseafdeling van een bepaald ziekenhuis, worden wel genoemd maar zeker niet altijd van specifieke beoordelingen voorzien - daarvoor moet je vaak bij de overkoepelende organisatie zijn. Samenvattend, is er dus nog volop ruimte voor (jouw?) inbreng, maar is al een redelijke hoeveelheid informatie te vinden met name over grotere zorginstanties.

PS: niet (alleen) hier, maar (ook) daar

Diverse bezoekers van dit artikel geven in het reactieformulier op deze website een beoordeling van een zorgverlener met wie zij ervaring hebben. Fijn, dank voor uw betrokkenheid! Maar vergeet u niet om ook uw beoordeling op de website Zorgkaart Nederland te geven? Er is namelijk geen link of informatieuitwisseling tussen dit artikel, en de Zorgkaart Nederland.
Gerelateerde artikelen
Betekenissen in dromen: CijfersBetekenissen in dromen: CijfersIedere mens droomt elke nacht bewust of onbewust een aantal keren. Sommige dromen worden wel onthouden en sommige dromen…
Overzicht van ziekenhuizen in NederlandOp zoek naar een ziekenhuis bij jou in de buurt? Hoe vind je een overzicht van alle ziekenhuizen in Nederland, zowel aca…
Snotterpoli voor kind met chronische verkoudheidSnotterpoli voor kind met chronische verkoudheidKleine kinderen worden vaak snel verkouden of benauwd. In de meeste gevallen gaat de klacht ook weer snel over. Maar kin…
Informatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuisInformatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuisMeer dan zeventig procent van alle bevallingen vindt plaats in het ziekenhuis. Een dergelijke bevalling (zonder medische…

Medisch onderzoek: het bedrijf KendleMedisch onderzoek: het bedrijf KendleVoordat een medicijn op de markt komt moet er eerst goed onderzoek naar worden gedaan. Er zijn in Nederland twee bedrijv…
Bloemen laten bezorgen in een ziekenhuisBloemen laten bezorgen in een ziekenhuisNiets is vervelender dan een geliefde of naaste in het ziekenhuis, zeker als je niet in de gelegenheid bent om even bij…
Bronnen en referenties
  • www.zorgkaartnederland.nl

Reageer op het artikel "Geef je arts een cijfer: de Zorgkaart Nederland"

Reacties

Connie, 22-04-2019 09:39 #3
Ik denk dat beoordelingen zoals genoemd op zorgkaart.nl op grond van bovengenoemde criteria sowieso fake zijn. Natuurlijk zijn criteria zoals "schoon", "snel een afspraak kunnen maken" en dergelijke van belang, maar het gaat naar mijn mening op de eerste plaats om "heb je vertrouwen in je behandelaar" en "is hij/zij werkelijk deskundig voor je klacht". Met name de eerste is héél persoonlijk.
Verder ben ik van mening dat een beoordeling van een arts die misschien 2000 (of meer) patiënten per jaar ziet en waarvan 10 beoordelingen zijn geplaatst niet zinvol.

Jordy, 31-10-2017 10:04 #2
Waar kun je eerlijke beoordelingen vinden over artsen en overige zorgaanbieders en ook zelf erop melden? Ik vermoed bij Zorgkaart Nederland dat het allemaal te neppe positieve beoordelingen zijn.

Karel, 13-11-2016 12:12 #1
De zorgkaart Nederland krijgt van mij een onvoldoende. Er staan voornamelijk alleen succesverhalen op. Heb je iets minder succes dan wordt dit niet in kaart gebracht door de commissie waardoor dit een meer dan waardeloos medium is. Ik ga alleen af op de echte verhalen uit de praktijk en dat is vele malen betrouwbaarder heb ik gemerkt keer op keer. Overigens een totaal ander beeld dan hier geschetst was. Ik ben voorstander van een oprecht eerlijk beeld en niets is alleen geweldig of helemaal fout. Daar waar de een een 9 geeft kan het bij een ander een 4 zijn. Voor diegene die een 9 geeft zal het nimmer een 4 zijn en andersom ook.

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: Augustus 2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!