InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bent u voorbereid op een ramp?

Bent u voorbereid op een ramp?

Bent u voorbereid op een ramp? Nederland is een relatief veilig land. Rampen, crises en oorlogen gebeuren nauwelijks. Toch kan het gebeuren dat de stroom uitvalt, er geen water uit de kraan komt of een gaslek plaatsvindt. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de risico’s in de Nederlandse omgeving en wat u kunt doen om u voor te bereiden op een eventuele ramp.

Risico’s in uw omgeving

Waar u nu woont, op het platteland of in de stad. Elke locatie kent haar eigen gebiedsgebonden risico’s. Hier zijn we ons veelal niet van bewust maar ze zijn er wel. Door de veiligheidsinstanties in Nederland worden de volgende risico’s/rampen onderscheiden:
  • Ongeval met gevaarlijke stoffen
  • Transport met gevaarlijke stoffen
  • Luchtvaartongeval
  • Ongeval op het water
  • Verkeersongeval op het land
  • Tunnelongeval
  • Overstroming
  • Natuurbrand
  • Aardbeving
  • Verstoring openbare orde en paniek in menigten
  • Kwetsbare objecten

Wilt u weten welke risico’s er bestaan in uw omgeving, kijk dan op www.risicokaart.nl. Op deze website kunt u uw postcode invoeren. Vervolgens ziet u direct welke risico's relevant zijn in uw omgeving en hoe u zich op een mogelijke ramp kunt voorbereiden. Deze informatie kan met één druk op de knoop ook worden geprint. Voor elke ramp gelden andere voorbereidingen en instructies. Lees daarom de informatie een aantal keer door, zodat u tijdens een ramp weet wat u te doen staat.

Voorbereid zijn op een ramp

De hulpdiensten zijn tijdens een ongeval of een ramp nooit meteen ter plaatse. Het is daarom slim om voorbereidingen te treffen op crisissituaties, door bijvoorbeeld een noodpakket samen te stellen. Een basisnoodpakket bestaat uit:
  • Radio op batterijen of opwindbare radio, afgestemd op de rampenzender
  • Zaklamp
  • Extra batterijen
  • Eerstehulpkit met eerstehulphanddoek
  • Lucifers in waterdichte verpakking
  • Waxinelichtjes
  • Warmhouddekens
  • Gereedschapsset
  • Waarschuwingsfluitje

Daarnaast is het verstandig om ook de volgende producten toe te voegen aan uw noodpakket:
  • Voorraad enkele flessen water
  • Contant geld en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren
  • Reservesleutels van huis en auto
  • Plattegrond van de omgeving en een lijstje met telefoonnummers van mogelijke opvangadressen
  • Desinfecterende handgel
  • Voorraad houdbaar eten
  • Voorraad verzorgingsmiddelen zoals wc-papier, vochtige doekjes zeep, wasmiddel, maandverband, tandpasta en tandenborstels
  • Voorraadje van medicijnen die je op doktersadvies gebruikt
  • Regenponcho’s

Wat te doen tijdens een ramp

In het noodpakket zitten spullen die u helpen u in noodsituatie enige tijd te redden. Verder is het belangrijk dat u zo rustig mogelijk blijft en de mensen in uw omgeving waarschuwt en informeert. Als u gewond bent of in acuut gevaar verkeert, alarmeer dan de hulpdiensten of probeer andere mensen om hulp te vragen. Help anderen die in nood zitten zoveel mogelijk, mits u niet gewond bent. Probeer informatie te krijgen van een betrouwbare bron. Luister naar de calamiteitenzender kijk op internet en volg de instructies van de hulpdiensten en de overheid.
© 2010 - 2019 Penning236, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.crisis.nl www.risicokaart.nl

Reageer op het artikel "Bent u voorbereid op een ramp?"

Infoteur: Penning236
Gepubliceerd: 11-09-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!