InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Afslanken door bevriezing: Zeltiq (Cryolipolyse)

Afslanken door bevriezing: Zeltiq (Cryolipolyse)

Als je zonder pijnlijke ingreep en zonder verdoving vet wilt laten verwijderen, dan kan dat met een Cryolipolyse behandeling. Met deze behandelmethode kun je vet op specifieke plaatsen laten verwijderen. Door Cryolipolyse, de Zeltiq procedure, toe te passen worden vetcellen plaatselijk verwijderd door bevriezing. Dit wordt ook wel afvallen door bevriezing genoemd.

Afvallen door bevriezing van vetcellen

Als je wilt afvallen dan doe je dit door gezonder te eten en veel te bewegen. Vaak val je genoeg af om een mooier figuur te krijgen. Toch blijven er op bepaalde plaatsen in het lichaam vetophopingen bestaan die maar niet weg willen. Met de nieuw ontwikkelde techniek Cryolipolyse kan dit wel. Door op specifieke plaatsen in het lichaam vetcellen te bevriezen kun je ook van die laatste vetbobbels afkomen. De behandeling door bevriezing gebeurt zonder verdoving, zonder injecties en er komt geen operatie aan te pas. Bovendien is de herstelperiode kort, waardoor je snel weer de draad kunt oppakken. Afhankelijk van de hoeveelheid vetcellen kun je genoeg hebben aan één of enkele behandelingen.

Wat is Cryolipolyse?

Cryolipolyse is ontwikkeld door dermatologen van de Harvard Medical School. Ze hebben ontdekt dat vetcellen minder goed tegen kou kunnen dan andere lichaamscellen. Hierdoor is het mogelijk om vetcellen te behandelen zonder daarbij omringend weefsel te beschadigen. Tijdens de behandeling wordt gebruik gemaakt van een apparaat dat is ontwikkeld door Zeltiq Aesthetics Inc. Dit apparaat koelt de vetcellen en laat ze verdwijnen. Omdat het apparaat eigenlijk het werk doet wordt de behandeling ook wel de Zeltiq procedure genoemd.

Hoe werkt bevriezing van vetcellen?

Tijdens de procedure met het gebruik van het Zeltiq apparaat worden vetcellen op bepaalde plaatsen in het lichaam afgekoeld. Door de koeling verdwijnen de vetcellen. Ze worden opgenomen en afgevoerd door het lichaam. Op een geheel natuurlijke wijze vermindert de vetlaag. Na de behandeling kunnen soms blauwe plekken ontstaan en een beurs gevoel. Ook kun je tijdelijk last hebben van gevoelsvermindering van de behandelde plekken. Deze klachten verdwijnen vrij snel na de behandeling (enkele dagen tot weken).

Zeltiq procedure versus Liposuctie

De Zeltiq procedure lijkt wel een beetje op liposuctie, maar er zijn echter grote verschillen. De Zeltiq procedure is niet bedoeld om veel vet te laten verwijderen. Het gaat bij deze procedure om kleinere ophopingen in het lichaam. Bij liposuctie worden meer vetcellen verwijderd, maar wordt omringend weefsel vaak beschadigd, evenals de huid. Ook valt liposuctie in de categorie ‘zware ingrepen’, wordt er vaak gebruik gemaakt van narcose en is de langere herstelperiode pijnlijk.

Behandeling en resultaat

Een behandeling met Cryolipolyse betekent het volgende:
  • de behandeling duurt ongeveer 2 uur
  • geen pijn of irritaties
  • geen napijn
  • geen tot zeer korte herstelperiode

De resultaten

Na een behandeling kun je gelijk resultaat zien. Het proces van het lichaam om op natuurlijke wijze de vetcellen af te voeren duurt iets langer. Daarom is een goed resultaat pas na twee tot vier maanden zichtbaar. Je kunt het merken aan kleding die te ruim zit. Echter, als je een BMI van 30 of minder hebt dan zie je gelijk resultaat in vermindering van je omvang (1-2 cm). De verwijdering van vetcellen door bevriezing is blijvend.

Wat kost afslanken door bevriezing?

De kosten van een behandeling met een Zeltiq apparaat liggen rond de € 1.400. Eén behandeling bestaat uit één zone. Een zone is bijvoorbeeld beide lovehandles. Als je een behandeling wilt laten uitvoeren dan krijg je te maken met een wachtlijst. Houd hier rekening mee als je dit van plan bent.

Lees verder

© 2010 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
EHBO – bevriezingEHBO, Eerste Hulp Bij Ongelukken, het woord zegt het al. Bij EHBO gaat het er om dat je iemand kunt helpen als hij een o…
Bevriezing in de geneeskundeBevriezing in de geneeskundeBevriezing van de huid komt voor wanneer de huid bloot wordt gesteld aan grote koude. Er treedt dan weefselbeschadiging…
Bevriezing bij de mensBevriezing bij de mensBevriezing van de mens komt voor wanneer de omgevingstemperatuur gedurende langere tijd erg laag is, waardoor de mens ni…

Reageer op het artikel "Afslanken door bevriezing: Zeltiq (Cryolipolyse)"

Reacties

Sofie, 24-09-2015 09:57 #3
Ik heb mijn buik laten behandelen. Ik kreeg dat vet maar niet weg en ik moet zeggen ik ben heel erg tevreden en het vet verdwijnt echt! Ik heb het laten doen bij een gespecialiseerde CoolSculpting kliniek. Je moet wel opletten bij aanbieders van deze methode, heb bij sommige klinieken ook slechte ervaringen gelezen, dus het is verstandig mocht je het willen dat je weet bij wie je het doet!

Frederickx Helene, 18-08-2014 12:01 #2
Heb interesse in de behandeling door vet bevriezing. graag had ik geweten waar ik mij kan wenden voor deze behandeling.
Graag meer informatie

G. Derking, 05-05-2014 10:22 #1
Hoi, blijft het vet echt blijvend weg? Wat kost het rond de heupen? Waar kan je het laten doen? vr.gr.Georgette

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 17-09-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Afvallen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!