InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tips voor senioren tegen uitglijden bij gladheid

Tips voor senioren tegen uitglijden bij gladheid

Tips voor senioren tegen uitglijden bij gladheid Als de dagen korter worden, de herfststormen woeden of sneeuw en ijzel de straten en stoepen onveilig maken, lezen en horen we het in het nieuws; er zijn weer honderden mensen bij de eerste hulp terecht gekomen met botbreuken, kneuzingen en heupfracturen. Met name ouderen zijn daardoor vaak langdurig gehandicapt, met alle gevolgen van dien. Veel van deze ellende kan voorkomen worden door goed voorbereid de deur uit te gaan.

Wandelen of fietsen bij nat weer

Bij nat weer en zeker als de bladeren nog niet zijn opgeruimd, is een slippertje gauw gemaakt. Bent u niet zeker van uzelf op de fiets, ga dan met de benenwagen of openbaar vervoer. Kiest u toch voor de fiets let u dan op het volgende:
  • Zorg ervoor dat de banden een goed profiel hebben en goed zijn opgepompt.
  • Indien mogelijk zet uw zadel lager, zodat u goed met uw voeten bij de grond komt.
  • Hang beslist geen tassen aan het stuur, en pak uw fietstassen niet overvol.
  • Let op plekken, vooral in bochten, waar bladeren liggen en stap af als u zich niet zeker voelt.
  • Houdt er rekening mee dat ook uw medeweggebruikers met deze omstandigheden te maken hebben en dus onverwachte dingen kunnen doen.

Aanvullende adviezen voor Veilig fietsen in herfst en winter

Gaat u te voet houdt zorg dan voor schoeisel dat is aangepast aan de natte omstandigheden. Draag bij voorkeur geen suède of nubuck schoenen of laarzen, aangezien deze het vocht gemakkelijker absorberen waardoor u sneller natte of koude voeten krijgt; dat veroorzaakt grotere instabiliteit waardoor u sneller kunt vallen. Zorg er ook voor dat uw schoenen goed passen, dat u er niet uitslipt en dat u de veters, gespen of bandjes goed vastmaakt.

Gladde zolen

Het meest belangrijke deel van uw schoen of laars is natuurlijk de zool. In alle gevallen maar in het bijzonder bij nat weer moet deze een goede grip hebben op het wegdek. Welke zolen worden glad bij nat weer, sneeuw of ijzel:
  • Schoenen met leren of nylon (glad kunststof) zolen; leer neemt het vocht op en wordt glad en kunststof heeft meestal een erg glad oppervlakte.
  • Schoenen die pas verzoold zijn, zijn extra glad.
  • Schoenen met een zgn. crêpe zool; crêpe is gemaakt van natuurrubber en wordt glad bij vocht en sneeuw en spekglad als het in aanraking komt met olie of benzine.
  • Schoenen met hoge hakken, ook als deze van rubber zijn, hebben onvoldoende grip en geven weinig stabiliteit.

De meest praktische zolen zijn geribbelde zolen of zolen met een klein profiel. U kunt uw schoenen met gladde zolen door de schoenmaker laten voorzien van een rubberen antislip beschermzool. De kan over de bestaande zool worden geplakt, waarbij de schoenmaker eerst een deel van de zool wegschuurt om deze niet te dik te laten worden.

Tip: Als u handig bent kunt u dit ook zelf doen; zolen en hakken zijn overal te koop en kunt u ook via het internet bestellen. Een schoenmaker zal echter eerst een deel van de oude zool afschuren zodat de zool niet te dik wordt; anders zou de buigzaamheid van de zool te sterk afnemen waardoor deze van het bovenwerk los kan komen.

Er zijn natuurlijk ook andere, minder dure of ingrijpende, oplossingen, die u zelf kunt realiseren:

  • Plak antislipband of noppen, zoals wel worden gebruikt in het bad of de douchecabine, op enkele plaatsen onder de zool; vervang deze indien versleten.
  • Trek een (oude) sok, bij voorkeur met een grove structuur, over uw schoenen en bindt deze met een veter om uw enkels vast.
  • Behandel gladde leren of nylon zolen met grof schuurpapier om deze stroever te maken.

Dan zijn er ook nog Tips voor onderhoud van uw schoenen.

Wandelen in evenwicht

Als u ouder wordt neemt uw stabiliteit af en uw kwetsbaarheid juist toe. Een kleine misstap of onverwachtse beweging veroorzaakt al snel een val, met alle mogelijke gevolgen van dien. Bij gladheid door regen of sneeuw is het van nog groter belang om uzelf goed te ondersteunen; daarvoor zijn er allerlei hulpmiddelen op de markt, waarvan de rollator natuurlijk de bekendste is.

Tip: Let ook bij de rollator op een goed profiel van de banden en zorg dat de remmen goed werken.

Behoort u echter nog tot de groep “actieve senioren” dan kunt u zich geheel volgens de laatste trends ondersteunen door gebruik van “nordic walking” stokken. Deze telescopische stokken geven u een betere balans en u kunt ze als u bij uw bestemming bent aangekomen, weer in elkaar schuiven.

Overschoenen, sneeuwschoenen en antiglij-ijzers

Gaat u op weg naar een gezellige afspraak of formele gebeurtenis, dan wil u graag uw mooie schoenen of laarzen dragen. Natuurlijk kunt u dit oplossen door deze ter plaatse om te wisselen met de ‘reisschoenen’, maar praktisch is het niet. Voor dat doel zijn overschoenen bedoeld; ter bescherming van uw schoenen of laarsjes tegen nattigheid. Ze bestaan in lage en halfhoge varianten, met knoop-, rits- of klittenbandsluiting, Bij de keuze van de juiste (wandel)overschoen is de zool belangrijk:zorg dat deze geribbeld is of een ander soort antisliplaag heeft.

Ook kunt u kiezen voor sneeuwschoenen, zgn. snowboots of moonboots. Deze zijn in allee soorten en prijzen te koop, vanaf de schoendiscounter tot de wintersport speciaalzaak. Ze zijn waterdicht, warm gevoerd en hebben vrijwel altijd een antislipzool.

Bij sneeuw is de meest veilige oplossing nog steeds de antiglij-ijzers. Deze ijzers bindt u om de schoen heen of trekt u over de schoen aan en de ijzer punten op de zool geven u optimale grip op sneeuw of ijzel. Een onmisbaar hulpmiddel voor als u slecht ter been bent, maar toch op pad moet! Er bestaan enkele soorten, waarvan deze de meest voorkomende zijn:
  • Kleine Yngsjö ijzers, met rubberen banden om schoen en enkel.
  • Kleine ijzers met elastieken banden om de schoen.
  • IJzers met elastieken banden onder de zool door.
  • Airgo rubberen frame met punten op zool en hak.

Antiglij-ijzers zijn in het seizoen te koop bij de betere schoenmakers, ijzerwarenzaken en sportwinkels maar u kunt ze natuurlijk ook bij diverse webwinkels vinden. Kies de uitvoering die u met het grootste gemak zelf kunt aantrekken en die tijdens het lopen niet van uw schoenen afglijden.

Wacht niet totdat het te laat is maar bereid u tijdig voor op het herfst- en winterweer en zorg ervoor dat uw “uitrusting” in de goede staat is. Zorg dat u zich goed informeert. Vraag uw schoenmaker om de juiste aanpassingen van uw schoenen en laarzen en oefen van te voren met het aantrekken van overschoenen en ijzers en stel uw stokken in op uw lengte en gemak. U zult er nog lang plezier van hebben!
© 2010 - 2019 Cenerentola, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Schoenspikes: spikes onder de schoenen gebruiken bij ijzelSchoenspikes: spikes onder de schoenen gebruiken bij ijzelWil je met ijzel de kans op valpartijen op straat tot een minimum beperken dan doe je er goed aan spikes onder de schoen…
Voorkom uitglijden in de douche of badUitglijden in de badkamer veroorzaakt meer ongevallen dan je op het eerste gezicht zou denken. Badkuip of douchebak zijn…
Je paard op ijzers: is het nodig?Je paard op ijzers: is het nodig?Overal om ons heen zien we paarden op ijzers staan in alle mogelijke mate en vormen. Je moet al heel geleerd zijn om te…
IJzel en extreme ijzel in het noorden van Nederland in 2016IJzel en extreme ijzel in het noorden van Nederland in 2016Extreme ijzel geeft een dik laagje ijs op alles. Op straten, stoepen, grassen, huizen, bovenleidingen en rails voor trei…
Kunstgras in de winter: wanneer wel en wanneer niet trainen?Kunstgras in de winter: wanneer wel en wanneer niet trainen?Eind 2016 was er in Nederland grote ophef over het spelen en trainen op kunstgras. De rubberen korrels die gebruikt werd…

Reageer op het artikel "Tips voor senioren tegen uitglijden bij gladheid"

Reacties

Bolhuis, 14-01-2015 23:41 #5
Ik vind deze tips niet echt iets voor alleen ouderen. Jongeren glijden ook niet graag uit en moeten er wel door om naar het werk te gaan. Ik ben nog lang geen 50, maar vind het doodeng op de weg als het onder de 0 graden komt en het is glad. Ik loop zo voorzichtig en langzaam dat ik 40 minuten onderweg ben waar ik normaal 10 minuten over loop.
Die glij ijzers onder die snowboots is overigens helemaal niet "zodat je beslist niet uitglijdt". Dat is iets makkelijker als er sneeuw ligt, maar als het ijzelt heb je er ook niets aan.

Quirijn Faber, 16-10-2014 14:29 #4
Ik heb 2 jaar geleden "snowgrips" gekocht voor mijn schoonmoeder waardoor zij niet uitgleed in de winter. Snowgrips zijn zooltjes die je heel makkelijk onder je schoen kunt bevestigen.

Door de positieve reacties heb ik het ook voor eigen gebruik gekocht, en ik ben zeer tevreden. Het is zeer goedkoop en het bedrijf waar ik het gekocht heb is heel klantvriendelijk. Reactie infoteur, 17-10-2014
Snowgrips zijn inderdaad effectief en eenvoudig te gebruiken. Deze kunnen bij diverse webwinkels worden besteld. Dank voor de opmerking.

Herman Bosch, 05-12-2013 11:21 #3
Erg makkelijk aan en uit te doen de finmax heelstop. Wij gebruiken ze al jaren naar volle tevredenheid.

C. Kleyn, 21-01-2013 14:41 #2
Er wordt wel geschreven over oorzaken overgewicht, snel afvallen, gevolgen overgewicht, afvallen snel, maar geen woord over meten van het vetaandeel van het totaal lichaamsgewicht. Er bestaan weegschalen die pretenderen dit te doen. Hoe betrouwbaar zijn deze? Is hier ooit onderzoek naar gedaan? Reactie infoteur, 21-01-2013
Op zich een interessante vraag, maar deze heeft m.i. niets te maken met het onderwerp "Tips voor senioren tegen uitglijden bij gladheid" en een antwoord blijf ik u in ieder geval schuldig…

Naritsa, 09-12-2010 15:26 #1
Ik ben op zoek naar ijzer punten tegen optimale grip op sneeuw en ijzel weet iemand waar ik ze kan kopen Reactie infoteur, 10-12-2010
Sneeuwijzers kunt u vinden bij de betere (berg)sportzaken, zoals Decathlon, Bever Sport. Ook zijn er webwinkels die ze verkopen zoals www.zorgcomfortwinkel.nl en www.huis-en-comfort.nl.

Infoteur: Cenerentola
Laatste update: 01-12-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!