InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Opbouw van de huid

Opbouw van de huid

De huid is het grootst orgaan van het menselijk lichaam en heeft verschillende functies. De huid zorgt ervoor dat het interne milieu gehandhaafd wordt door vochthuishouding en thermoregulatie. Ook heeft de huid een barrière functie, de huid bied bescherming tegen micro-organismen en andere schadelijke invloeden van buitenaf. Ook pijn en tast zorgen ervoor dat het lichaam beschermd wordt en het onderhuidvetweefsel zorgt voor isolatie van het lichaam. De huid
De huid is opgebouwd uit verschillende lagen, de epidermis (opperhuid), de dermis (lederhuid) en het subcutis (onderhuidvetweefsel).

Epidermis

De epidermis is opgebouwd uit keratinocyten, deze zijn verantwoordelijk voor de barrière functie. Keratinocyten ontstaan onderin de epidermis en migreren vervolgens naar boven toe, tijdens deze migratie die ongeveer één maand duurt rijpen de cellen sterven uiteindelijk af waardoor ze verhoornen. Naast keratinocyten komen ook melanocyten, welke melanine(pigment) produceren, Langerhalscellen, deze cellen spelen een rol bij allergische reacties en het afweersysteem, en Merlekcellen, die een rol spelen bij de tastzin, voor in de huid. In de epidermis zijn de volgende vijf lagen te onderscheiden.

Stratum basale:

In deze laag bevinden zich delende keratinocyten die cilindrisch van vorm zijn. Ook bevinden zich in deze laag de Merkelcellen en melanocyten.

Stratum spinosum:

Dit is de breedste laag van de epidermis. De keratinocyten zijn hier kubisch van vorm, naast keratinocyten bvinden zich ook de Langerhalscellen in deze laag.

Stratum granulosum:

In deze laag sterven de keratinocyten af en worde ze platter van vorm.

Stratum lucidum:

Het stratum lucidum is een dunne laag van afgstorven afgeplatten keratinocyten.

Stratum corneum:

Het stratum corneum is een dikke laag die volledig verhoornde keratinocyten bevat.

Dermis

De dermis bevind zich onder de epidermis en bevat fibroblasten die collageen, elastine en dermale matrix produceren. Het collageen en de elastine zorgen voor stevigheid en elastischiteit, de dermale matrix zorgt voor het volume en de soepelheid van de dermis. Ook lopen de bloedvaten van de huid door de dermis, deze zorgen voor de voedselvoorziening en de temperatuurrgulatie. Daarnaast bevinden zich mestcellen, macrofagen en dendrocyten in de dermis, welke allen een rol spelen bij immuunreacties. In de dermis zijn twee lagen te onderscheiden.

Stratum papillare:

Deze laag ligt direct onder de epidermis en heeft een golvend oppervlak met vingervormige papillen. In deze papillen lopen de cappilairen die verantwoordelijk zijn voor voedselvoorziening en thermoregulatie. In het stratum papillare bevinden zich ook lichaampjes van Meissner, dit zijn zenuwuiteinden van de tastzenuwen in de huid.

Stratum reticulare:

Deze laag bevat veen collageen en elastine met daar tussen de dermale matrix. Ook bevinden zich in deze laag lichaampjes van Vater-Pacini, deze zijn onderdeel van de tastzin, door de lichaamjes van Vater-Pacini is men instaat tot het voelen van trillingen.

Subcutis

De subcutis bestaat uit vetcellen die gerangschikt zijn in een netwerk van bindweefsel. Daarnaast worden er arteriën, venen, zenuwen en zweetklieren. De subcutis zorgt voor isolatie van het lichaam en bied een stootkussen.

Lees verder

© 2010 - 2018 Zephyrmerel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Huidanatomie: structuur en anatomie van de huidHuidanatomie: structuur en anatomie van de huidDe huid is als structuur voor de mens een zeer belangrijk orgaan. Naast het feit dat het ons grootste orgaan is, kent he…
Zwarte en donkere vlekjes stipjes op de huid; moedervlekkenZwarte en donkere vlekjes stipjes op de huid; moedervlekkenHeb jij last van zwarte vlekjes of donkere vlekjes op je huid? Wat zijn deze zwarte vlekjes? Zwarte donkere vlekjes op d…
De anatomie van de huidDe anatomie van de huidDe huid is het grootste orgaan van ons lichaam en weegt gemiddeld 15 tot 20 kilo. Het bestaat uit drie verschillende lag…
Dag- en nachtcrème voor de rijpere huidDag- en nachtcrème voor de rijpere huidOnze huid heeft - net als andere lichaamsdelen - een andere verzorging nodig wanneer men ouder wordt. De huid vraagt om…
Een mooie en gezonde huid, hoe doet u dat?Een mooie en gezonde huid, hoe doet u dat?Een mooie en gezonde huid is belangrijk, maar hoe doet u dat? Een mooie huid is niet alleen aantrekkelijk, maar de huid…

Reageer op het artikel "Opbouw van de huid"

Reactie

Kamile, 02-10-2013 15:50 #1
Ik zoek het antwoord op: 1) in welke huidlaag vindt de celdeling plaats? a) stratum lucidum b) stratum reticulum c) stratum spinosum

2) uit welke vorm cellen bestaan de laag van Malpighi? a) kubische en trilhaarcellen b) cylindrische en trilhaarcel c) kubische en cylindrische

dank u

Infoteur: Zephyrmerel
Gepubliceerd: 27-12-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!