InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Menstruatie zonder problemen uitstellen

Menstruatie zonder problemen uitstellen

Menstruatie zonder problemen uitstellen Vrouwen hebben vaak last van hun menstruatie op ongepaste ogenblikken, wanneer ze op vakantie gaan bijvoorbeeld. Een volksgeloof verteld ons dat het ongezond is om de menstruatie uit te stellen, het tegendeel is waar.

Bij gebruik van de pil

Makkelijk en veilig

Bij vrouwen die voorbehoedsmiddelen nemen, zoals de pil, is het heel eenvoudig om de menstruatie uit te stellen. Dit kan handig zijn tijdens vakantieperiodes of drukke periodes op het werk. In tegenstelling tot wat vele mensen beweren is dit allerminst ongezond voor het lichaam.

De juiste werkwijze

Een andere bewering die veel mensen doen is dat wanneer je de menstruatie wil uitstellen, je gewoon de pil moet verder nemen. Dit is allerminst waar en moet ten alle tijden vermeden worden, in sommige gevallen kan dit zelfs lijden tot zwangerschap!

Voor wie de klassieke pil gebruikt met 21 tabletjes met dezelfde samenstelling en kleur geldt de volgende werkwijze:
  • Neem de 21 tebletjes
  • Las 7 dagen in zonder pil
  • Start na deze 7 dagen een nieuwe reeks van 21 pillen

Vrouwen die de nieuwe pil met 28 tabletten gebruiken, waarbij de laatste 2 neppillen zijn is het makkelijker. Sla de neppillen gewoon over en start na de reeks van 28 tabletten gewoon met een nieuwe reeks van 28 tabletten. Voor wie de pil met drie kleuren gebruiken, ook wel de trifasische pil genoemd, is het uitstellen moeilijker. Wie deze gebruikt en de menstruatie graag wil overslaan schakelt beter over op de klassieke pil. Vrouwen die de vaginale ring gebruiken mogen deze in geen geval laten zitten en moeten hem na 3 weken direct vervangen door een andere!

Andere middelen

Vrouwen die geen van bovenstaande voorbehoedsmiddelen gebruiken en toch hun regels of maandstonden even willen uitstellen bestaan er ook andere oplossing. Het is echter sowieso aangewezen om de pil te gebruiken in plaats van deze andere middelen, tenzij het niet anders kan.

Preparaat

Er bestaat een speciaal hormoonpreparaat dat de huisarts kan voorschrijven, dit bevat echter meer hormonen dan de pil. Hier kan het lichaam negatief reageren zoals spanningen in de billen en de borsten. Veel artsen zullen dit dan ook afraden.

Medicatie

De arts kan ook een pilletje voorschrijven, Primolut. Hierbij moet je uiterlijk drie dagen voordat je ongesteld wordt 3 maal 1 tablet per dag slikken. Hierdoor kun je de menstruatie 10 tot 14 dagen uitstellen. Dankzij Promolut is het ook mogelijk om uw menstruatie te vervroegen.

Spontane bloedingen

Maak je geen illusies, hoewel het helemaal niet ongezond is om de beschreven handelingen te blijven herhalen zal de menstruatie uiteindelijk op natuurlijke wijze tevoorschijn toveren. Wanneer je merkt dat je plots bloedingen begint te vertonen of je menstruatie is reeds drie maanden uitgesteld, las je best even een kleine pauze in.
Gerelateerde artikelen
De menstruatiecyclusNagenoeg alle vrouwen hebben er tussen de 35 en 40 jaar mee te maken. Iedere maand opnieuw. Er is al veel over gesproken…
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…
De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand?De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand?Vrouwen menstrueren omdat in zevenentwintig dagen in het baarmoederslijmvlies niet een bevrucht eitje is gaan nestelen.…
Wat betekent een abnormale menstruatie?Wat betekent een abnormale menstruatie?Sommige vrouwen krijgen er veel mee te maken, terwijl anderen er helemaal geen last van hebben, namelijk een abnormale m…
Islam en menstruatieIslam en menstruatieEr zijn binnen de islam veel regels rondom de menstruatie. Zo mogen moslimvrouwen tijdens hun menstruatie veel rituelen…

Reageer op het artikel "Menstruatie zonder problemen uitstellen"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 19-01-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!