Hulp aan gewonden bij een auto ongeluk

Hulp aan gewonden bij een auto ongeluk Het verkeersreglement verplicht elke persoon die betrokken is bij een ongeval dat lichamelijk letsel heeft veroorzaakt. Ook moreel is het een plicht om de gewonden te helpen, indien nodig. De wet zegt dat de betrokken personen de nodige maatregelen moet nemen om de veiligheid van het verkeer te garanderen.

Schat de situatie in

Elk ongeval is anders. Daarom moet je eerst goed kijken wat er in feite is gebeurd en waar je je bevindt. Je moet onmiddellijk vaststellen of er personen in gevaar verkeren, want hulp aan de gewonden is de eerste prioriteit. Welke voorzorgmaatregelen kun je ook nemen?
  1. Verbied omstanders te roken
  2. Zet het contact van de draaiende motor af
  3. Indien mogelijk, haal het slachtoffer uit de auto bij brandgevaar
  4. Plaats een gevarendriehoek
  5. Verzorg de slachtoffers

Waar moet deze hulpverlening uit bestaan?

Men moet in de eerste plaats de hulpdiensten verwittigingen. Met een GSM is dit nummer 112. Dit is het internationale noodnummer. Als je geen GSM hebt kun je gebruik maken van een praatpaal langs de weg indien er geen auto's in de buurt zijn. Het is belangrijk alle noodzakelijke gegevens op te geven. Eerst je naam, het ongeval dat is plaatsgevonden, hoe de betrokkene personen er aan toe zijn, de gemeente, en de straat. Als je in een bebouwde kom zit, zeg dan ook het huisnummer.

Eerste hulp

Bij een auto ongeval kunnen levensbedreigende situaties ontstaan. Eerste hulp kan hierbij cruciaal zijn. De 4 meest voorkomende levensbedreigende situaties zijn: verstikking, ademstilstand, hartstilstand en ernstige bloedingen. Het is belangrijk te weten hoe men met deze situaties om moet gaan.

Verstikking

Bij verstikking is de eerste prioriteit om de luchtwegen van het slachtoffer terug vrij te maken. Verwijder braaksel of slijm uit de keel. Trek de achterover gevallen tong naar voren. Geef het slachtoffer in afwachting van medische hulp geen drank.

Ademstilstand

Als de luchtwegen vrij zijn en het slachtoffer toch niet ademt, is er onmiddellijk gevaar door zuurstoftekort. Hierbij is er kans op een hartstilstand die gepaard kan gaan met ernstige hersenbloedingen. Maak vastzittende stukken kleren los. Hierbij is mond-op-mond beademing eerste prioriteit. Omdat de persoon zelf niet kan ademen, moet een ander het voor hem doen.

Hartstilstand

Soms staat niet alleen de ademhaling, maar ook de bloedsomloop stil door onvoldoende of afwezige hartwerking. Dit kan op 5 minuten leiden tot blijvende hersenbeschadiging. Hier bij is een combinatie van mond-op-mond beademing en hartmassage de eerste prioriteit. Deze twee handelingen moeten samen uitgevoerd worden.

Ernstige bloedingen

Zwaar bloedverlies kan ook snel tot de dood leiden. Elke bloeding kan wel worden gestopt door stevig te drukken op de plaats van de bloeding. Dek met een prop van een trui of handdoek bijvoorbeeld, de wonde af en druk er goed op. Indien nodig en bij de hand kan je ook nog een stevig verband aanbrengen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hulp aan gewonden bij een auto ongeluk"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: Juni 2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!