InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe werkt een uitstrijkje?

Hoe werkt een uitstrijkje?

Het idee van een uitstrijkje laten afnemen is voor de meeste best eng en onprettig, echter zorgt het uitstrijkje er wellicht voor dat baarmoederhalskanker in een vroege fase ontdekt word waardoor er goede behandelingen mogelijk zijn. In dit artikel kunt u allerlei informatie vinden over hoe alles rondom het uistrijkje in zijn werk gaat.

Wanneer een uitstrijkje?

Als u last heeft van abnormale afscheiding of onverwachts bloedverlies kunt u dit het beste even met uw huisarts bespreken. Als u hier last van heeft zal de huisarts waarschijnlijk een uitstrijkje afnemen.

Waarom een uitstrijkje?

Vrouwen tussen de 30 en 60 jaar worden eens in de vijf jaar opgeroepen om een uitstrijkje te laten doen. Bij die leeftijd is de kans op baarmoederhalskanker het grootst alhoewel het bij elke leeftijd voor kan komen. Dankzij het uitstrijkje kan baarmoederhalskanker in een vroeg stadium worden geconstateerd en zo nog goed worden behandeld. Zonder deze uitstrijkjes die overigens gratis zijn vanuit het bevolkingsonderzoek zouden er ongeveer 400 vrouwen per jaar kunnen overlijden.

Humaan Papilloma Virus

Dit virus wat baarmoederhalskanker veroorzaakt word ook wel afgekort naar HPV. Het is een zeer besmettelijk virus wat seksueel overdraagbaar is. Een condoom kan dit virus niet altijd voorkomen omdat het ook op de huid rondom de geslachtsdelen plaats vind.

Dit virus hoeft echter niet schadelijk te zijn, normaliter word het virus binnen ongeveer anderhalf jaar verwijdert door ons eigen lichaam. Dit verwijderen gebeurd in sommige gevallen helaas niet, het virus blijft tussen de baarmoederhals en baarmoedermond. De cellen kunnen na loop van tijd veranderen er kan wel 10 á 15 jaar over heen gaan voor het verandert in baarmoederhalskanker.

Stappenplan bij de huisarts

  1. u doet uw kleding uit en neemt plaats op de onderzoekbank
  2. u gaat op uw rug liggen met uw knieën opgetrokken
  3. Uw laat uw knieën een beetje naar de buitenkant vallen
  4. De huisarts plaats de dichte eendenbek in uw vagina
  5. De huisarts opent de eendenbek zodat zij de baarmoedermond kan zien
  6. Met een soort van kwastje strijkt ze langs de baarmoedermond waardoor er cellen worden opgenomen
Het is verstandig iets aan te trekken wat makkelijk uit kan. Probeer hoe moeilijk het ook is om zoveel mogelijk te ontspannen, dit zorgt er voor dat de eendenbek makkelijker geplaatst kan worden. De huisarts verwamd meestal de eendenbek al voor dat deze word ingebracht zodat het wat prettiger zal voelen.
Het afnemen van de cellen kan voor sommige als pijnlijk of ongemakkelijk ervaren worden, na het uitstrijkje kan met wat last krijgen van krampen of bloedverlies.

De uitslag

De cellen worden opgestuurd naar een laboratorium, daar worden ze onder de microscoop bekeken en onderzocht. Na ongeveer een week kunt u de uitslag van het uitstrijkje verwachten. De volgende uitslagen kunnen van toepassing zijn:
Papcellenvervolg
pap 0 er zijn te weinig cellen afgenomen of het is vermengd met bloedHet uitstrijkje word herhaald en meestal is de uitslag dan wel goed zichtbaar, zo niet dan word u doorverwezen naar een gynaecoloog.
pap 1de eventueel gevonden cellen vertonen geen afwijkingHet uitstrijkje word om de 5 jaar herhaald.
pap 2 de cellen vertonen een kleine afwijkingHet uistrijkje word na een half jaar herhaald.
pap 3aook hierbij zijn er een paar cellen afwijkendAls er verder onderzoek word gedaan blijkt meestal dat er nog geen behandeling nodig is.
pap 3bcellen zijn iets meer afwijkendEr bestaat een kans dat er een eenvoudige baarmoederhals behandeling volgt.
pap 4de cellen zijn nog meer afwijkendE is 90% kans dat er een eenvoudige baarmoederhals behandeling volgt.
pap 5cellen zijn sterk afwijkendDt kan kanker zijn, een uitgebreide behandeling en een spoed afspraak bij de gynaecoloog volgen.
Gerelateerde artikelen
Het maken van een baarmoederhals uitstrijkjeHet maken van een baarmoederhals uitstrijkjeVrouwen in de leeftijd van dertig tot zestig jaar worden elke vijf jaar ogperoepen door hun huisarts voor het maken van…
PAP 3b, PAP 4 en PAP 5PAP 3b, PAP 4 en PAP 5Uitstrijkje met uitslag PAP 3b, PAP 4 of PAP 5. Wat betekent dit voor jou? Waarschijnlijk heb je deze uitslag van je hui…
Uitslag uitstrijkje baarmoederHet wachten op de uitslag van een uitstrijkje is voor elke vrouw spannend, als daar dan ook nog een uitslag als pap 2 of…
Wat is een uitstrijkje van de baarmoederhals?Een uitstrijkje wordt aan alle vrouwen die reeds seksuele betrekking hadden, aangeraden. Aan de hand van het uitstrijkje…
Onderzoek baarmoederhalskanker bij vrouwen: het uitstrijkjeOnderzoek baarmoederhalskanker bij vrouwen: het uitstrijkjeBaarmoederhalskanker komt meestal voor bij vrouwen tussen de dertig en zestig jaar. Deze groep vrouwen krijgt dan ook om…

Reageer op het artikel "Hoe werkt een uitstrijkje?"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 08-03-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!