InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Leer je emoties kennen (EQ)

Leer je emoties kennen (EQ)

De emoties van jezelf leren kennen, is een pre om vele doelen te verwezenlijken. In de huidige drukke maatschappij heeft men vaak simpelweg geen tijd om bij emoties stil te staan. Überhaupt gezond bezig zijn wordt vaak op de laatste plaats gezet. Je emoties vertellen je wat je doen moet om in balans te geraken, en om niet leeg en ongelukkig te zijn.

Inleiding

Zelfkennis is gesegmenteerd in drie groepen
  • Emotionele zelfkennis
  • Zelfbeoordeling
  • Zelfverzekerdheid

Dit zijn de bouwstenen voor een gezonde geest. Je kunt ze als het ware op elkaar stapelen. Je moet je eerst bewust zijn van je emotionele staat om het vervolgens te kunnen beoordelen. Doordat je zelf goed kan benoemen hoe de emoties tot stand kwamen en hoe ze zich ontwikkelden, ben je meer zelfverzekerd en in controle. Dit zal dan een enorme impact hebben op je zelfverzekerdheid.

Emotionele zelfkennis

Een gezond, gelukkig en productief leven lijden zonder je emoties te kunnen benoemen en achterhalen waar ze vandaan komen is onmogelijk. Je zult in een cyclus terechtkomen waarbij het ene negatieve gevoel het andere versterkt. Terwijl we juist moeten zorgen dat de positieve draai krijgt. We willen immers groeien en onszelf ontplooien. Geld, een mooi huis, veel materiaal. Natuurlijk kan dit er zijn. Maar het zal je nooit het werkelijke geluk bieden. Om écht geluk te krijgen, moeten we ons bewustzijn van onze gevoelens. We moeten de boodschap die de emoties ons vertellen, herkennen en accepteren. De huidige maatschappij duwt ons een richting uit, waarbij we onze emoties moeten negeren, in plaats van deze te herkennen en er daadwerkelijk wat mee doen. Mensen gebruiken veel methodes om toch tot het geluk te komen. Een obsessieve drang naar seks, geld, voedsel, roem, macht, roken, trainen, spanning of op zoek gaan naar god. Allemaal uitingen van ongeluk die zich vertaald in obsessief gedrag. We blijven werken bij het werk dat we niet leuk vinden, blijven doorgaan in een relatie die we niet willen of blijven negatief gedrag vertonen. Dit allemaal omdat we niet luisteren naar de emoties die dit alles in een andere taal dan het Nederlands ons proberen te vertellen. Wanneer je over emotionele zelfkennis beschikt ben je in staat om je gevoelens te herkennen, te accepteren en uit te voeren.

Je emoties herkennen is al moeilijk op zich. Er is echter een vierstappenplan voor.

Stel jezelf vragen
De volgende vragen zullen het één en ander verduidelijken;
  • Hoe voel ik me?
  • Wat voel ik?
  • Hoe lang voel ik me zo?
  • Waar in mijn lichaam komt dit tot uiting? Ben ik moe? Heb ik klamme handen? Knarsende kaken?

Geef de emoties een label
Op het moment dat je de emoties kunt benoemen moet je ze in het vervolg ook kunnen identificeren. Was er een aanleiding voor? Niet alle emoties zijn negatief, dus label ook de positieve. Enige suggesties zijn bijvoorbeeld vreugde, angst, blij, droevig, boos, opgewekt.

Realiseer
Probeer je emoties te horen, wat zeggen ze je? We hebben allemaal weleens dat je voelt dat je iets niet moet doen. Als kind weet je bijvoorbeeld dat als een oudere man je vraagt om in de auto te stappen en dat hij wel snoepjes voor je heeft dat je daar niet aan moet beginnen. Een gevoel van angst duikt op. Probeer de emotie uit te spreken om zo een helderder beeld voor jezelf te krijgen.

Ga naar de bron
Als je boos bent dan is dat de uiting. Er is een aanleiding voor. En boosheid komt zelden doordat iemand iets tegen je zegt op een manier die je niet aanstaat. Vaak is boosheid een dieper liggend probleem. Boosheid ontstaat uit onmacht, en je hebt jezelf aangeleerd om tijdens onmachtige situaties boos te worden om jezelf zo uit de situatie te redden. Het is training om dit om te zetten. Probeer zodra de emotie opkomt de eerste drie stappen te volgen om vervolgens bij de bron te komen. Waarom ben ik boos?

Zelfbeoordeling

Nu moet je kijken hoe je emoties invloed hebben op je prestaties en je voortgang in je werk, relatie of leven. Vraag aan derden wat zij van je vinden, en hoe ze vinden dat je reageert in bepaalde situaties. Antwoord alleen met instemmende geluiden en laat de ander vrij om te zeggen wat hij/ zij vindt. Probeer van je zwakkere kanten doelstellingen te maken om ze zodoende te verbeteren.

Zelfverzekerdheid

Herkennen en accepteren van gevoelens en de gevolgen ervan is niet altijd gemakkelijk. Maar zij die zelfverzekerd zijn vertrouwen op zichzelf, zijn aanwezig en kunnen inzien dat het benoemen van je zwakke punten een manier is om beter en sterker te worden en niet om over de persoon te oordelen. Ze komen op voor hun belangen, en die van anderen waar zij achterstaan, ook als dat indruist tegen de heersende gedachte. Ook geloven zij dat ze hun leven kunnen sturen. Ze zijn baas over lijf en leden.

Lees verder

© 2011 - 2019 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Motivatie en emotieEen bijzondere vorm van motivatie zijn je emoties. Emoties kunnen krachtige drijfveren zijn bij de keuze waarom je dinge…
Omgaan met emotiesOmgaan met emotiesEmoties, een belangrijk onderdeel van ons leven. Het is goed dat de mens emoties heeft, toch kunnen extreme emoties rege…
Assertief worden en zelfvertrouwen krijgen door zelfkennisAssertief worden en zelfvertrouwen krijgen door zelfkennisSommige mensen hebben het moeilijk om assertief te zijn, bijvoorbeeld bij het uitoefenen van hun baan. Ze missen het zel…
Emoties en basisemoties - Universele expressieEmoties en basisemoties - Universele expressieEmotie, gevoel, basisemotie. Uit onderzoek over emotie (gezichtsuitdrukkingen en/of mimiek bij emoties) komen zes basise…
Psychologisch experiment: universaliteit van emoties (Ekman)Psychologisch experiment: universaliteit van emoties (Ekman)Lichaamstaal en gesproken taal zijn complexe talen waarbij nogal eens misverstanden ontstaan. Bestaat er überhaupt wel e…

Reageer op het artikel "Leer je emoties kennen (EQ)"

Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: 11-03-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Emotionele Intelligentie (EQ)
Medische informatie…
Schrijf mee!