InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Emotionele Intelligentie (EQ)

Emotionele Intelligentie (EQ)

Gevoelens, voor sommigen makkelijk om over te praten, voor anderen een onderwerp die men maar liever vermijdt. Gevoelens zijn prikkels vanuit de hersenen die aangeven of iets deugd naar jou mening. Ook wel intuïtie of instinct. De één luistert ernaar, de ander negeert ze. Naast de reguliere intelligentie, of je snel kan leren, motorisch handig bent, muzikaal gehoor hebt, is er de bron achter de dit alles. Je emotionele intelligentie.

De ontdekking

De standaard intelligentie test (IQ) geeft aan hoe intelligent iemand is op de basale onderwerpen als hoe snel je leert, hoe ritmisch ben je, hoe goed kun je verbanden leggen et cetera. Echter is intelligentie meer dan dat. Dit begin langzaam tot de mensen door te dringen. Iemands intelligentie word al niet meer alleen beoordeeld op basis van bijvoorbeeld een CITO-toets. Er komt meer bij kijken. Onderzoekers realiseerden zich dat, en één van de eerste die deze vorm van intelligentie begon te onderzoeken was Charles Darwin. Darwin stelde in zijn onderzoeken naar het ontstaan van het leven, dat emotionele intelligentie essentieel was voor de mens om te overleven. Wij hebben deze techniek dan ook goed ontwikkelt, maar zijn er ons vaak niet van bewust.

De essentie

Hoe kunnen we emotionele intelligentie definiëren? Er zijn ontelbaar veel manieren om dit te doen. De meest volledige is toch wel. 'De capaciteit om bewust te zijn van je emoties en de emoties van derden om vervolgens met die kennis je eigen reactie te evalueren en te veranderen om zodoende van muren deuren te maken'. Dit kan in vele gevallen erg moeilijk zijn, omdat je naast de verhitte discussie waar je bijvoorbeeld in beland bent en moet proberen kalm en degelijk te blijven, ook nog eens moet denken hoe jij reageert en welke acties van de ander jou pijn doen of irriteren.

Wat is de meerwaarde?

Het bewust zijn van je emoties en die van anderen, kan je helpen om jezelf te leren kennen, en om in de toekomst nare ervaringen niet te genereren tot emotionele of soms zelfs traumatische ervaringen. Je kan een discussie of meningsverschil sturen, en daarmee een win-winsituatie creëren. Je toont respect zonder dat je jezelf met je emoties aan de kant zet. Emoties in relaties kunnen destructieve gevolgen hebben zodra je deze lang negeert. De basis van iedere relatie is vaak goed, zodra er verwachtingen ontstaan gaan deze gepaard met emoties/ gevoelens. Wanneer je deze herkent, en bereid bent er wat mee te doen heb je de eerste stap volbracht. Je kunt jezelf in ieder geval niet emotioneel dom noemen.

Belang van emoties

Emoties dienen een doel die stamt uit de oertijd. Emoties vertellen ons wanneer onze behoeften niet worden volbracht. Emoties is een manier van het lichaam om met je te communiceren. Mensen met een hoog EQ gehalte hebben een gezonde balans van tal van emoties;
  • Motivatie
  • Balans
  • Rust
  • Zelfcontrole
  • Vrijheid
  • Tevredenheid
  • Verlangen

En zo zijn er nog tal van emoties op te noemen. Wat opvalt is dat al deze emoties positief zijn, dit betekent echter niet dat je geen negatieve gevoelens mag voelen, want dit is immers onderdeel van 'Balans'.

Mensen met een laag EQ gehalte kennen vooral emoties als;
  • Eenzaamheid
  • Angst
  • Frustratie
  • Schuldgevoel
  • Leegte
  • Depressie
  • Instabiliteit
  • Boosheid

Ook hier zijn er nog tal van te noemen.

Lees verder

© 2011 - 2019 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Emotionele Intelligentie (EQ)"

Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: 11-03-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Emotionele Intelligentie (EQ)
Medische informatie…
Schrijf mee!