InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Emotionele Intelligentie (EQ) op de werkvloer

Emotionele Intelligentie (EQ) op de werkvloer

Wat zijn je diploma's? Waar heb je gestudeerd? Hoe waren je cijfers voor wiskunde? Spreek je goed Engels? Het zijn allemaal vragen die een decennia terug bepaalde of je voor een vacature de juiste werd bevonden. Tegenwoordig komt er meer bij kijken. Het oordeel van andere werkgevers, de opstelling in het sollicitatiegesprek en social media. Allemaal manieren om te zien hoe het met jou EQ gesteld is. Werkgevers gaan blijkbaar meer voor het EQ, dan de traditionele IQ.

Belang van EQ op de werkvloer

Op de werkvloer heb je te maken met deadlines, taken, regels en bovenal met collega's. Een grote hoeveelheid kennis hebben, snel zaken kunnen oppakken en een goed inzicht is belangrijk en vaak een vereiste. In het verleden is daardoor vaak vergeten hoe belangrijk emotionele intelligentie op de werkvloer is. IQ alleen kan amper voorspellen hoe succesvol een individu zal zijn binnen een organisatie. Werken in een team is in veel bedrijven een dagelijkse besogne, en vereist bepaalde kwaliteiten van de participerende medewerkers. Behalve hoe goed je bent in je werk, en hoe goed je ideeën zijn om de cijfers te verwezenlijken, is de omgang met elkaar van essentieel belang om tot het doel te komen. Hierbij speelt emotionele intelligente dus een primaire rol. Een moeilijke uitdaging om met die vervelende collega samen te werken? Niet als je emotioneel intelligent bent, want je maakt van muren deuren en haalt het beste uit die vervelende collega. De gevoelens die bij je opkomen zodra de 'vervelende collega' iets doet wat jou niet aanstaat incasseer je te allen tijde. Je kunt er niet voor weglopen. De vraag is hoe je er vervolgens mee omgaat. Hoe sneller je erover heen kunt stappen, en van de muur een deur maakt, des te meer controle heb je over je emotionele intelligentie.

Kanaliseren, analyseren, genereren.

In een bedrijf waar veel mensen werken die hun emoties niet kunnen kanaliseren, analyseren en genereren zul je te maken krijgen met veel situaties die moeilijk oplosbaar zullen zijn. Kanaliseer de binnengekomen emotie, verleg deze en analyseer het, probeer vervolgens een manier te genereren om langs de blokkade te komen. Men zal blokkeren als men de blokkade niet van hun weg af krijgt. Het zal broeien en het lijd tot spanningen op de werkvloer. De productiviteit daalt, men is sneller geprikkeld en neemt dingen persoonlijk ondanks dat ze vaak niet zo bedoeld zijn. Ze voelen zich het slachtoffer, want ze kunnen het werk normaal gesproken heel goed, ze beschikken immers over een hoog IQ.

Werknemers met hoog EQ

Stel je voor wat er allemaal mogelijk is in een team vol emotioneel intelligente mensen. Geen blokkade is ze teveel, geen muur zal ze stoppen. Men kan problemen oplossen, zonder alleen langs de blokkade te gaan. Het team groeit naar elkaar toe en word sterker. Men ziet mindere tijden als leerervaringen, en als manier om er nóg sterker uit te komen. Er kan een werkvloer ontstaan waar;
  • Iedereens ideeën worden gerespecteerd
  • Optimale prestaties
  • Geen geroddel
  • Succes word elkaar gegund
  • Geen blokkades maar leermomenten
  • Goede consensus
  • De integriteit word bewaard
  • Werkrelaties ontstaan en levert wat op
  • Zelfontplooiing
  • Geluk op het werk straalt door naar het thuisfront

Lees verder

© 2011 - 2019 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ondernemer.nl

Reageer op het artikel "Emotionele Intelligentie (EQ) op de werkvloer"

Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: 11-03-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Emotionele Intelligentie (EQ)
Medische informatie…
Schrijf mee!