InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > EHBO - stabiele zijligging & Buik-Rug methode

EHBO - stabiele zijligging & Buik-Rug methode

Wanneer een slachtoffer buiten bewustzijn is, en een stabiele ademhaling heeft. Moet het slachtoffer in de stabiele zijligging gelegd worden. Wanneer het slachtoffer op de rug ligt kan de tong verlammen en daardoor in de keel zakken waardoor deze afgesloten wordt en de ademhaling kan wegvallen

Stabiele zijligging vanaf de rugligging

Wanneer het slachtoffer op de rug ligt kunt U hem/haar in de stabiele zijligging leggen, mocht het slachtoffer op de buik liggen dient U hem/haar eerst te draaien naar de rug. Ook wel de Buik --> rug draai genoemd.

  1. Kniel naast het slachtoffer aan de kant van zijn/haar gezicht.
  2. Wanneer het slachtoffer een bril draagt, neem deze dan af.
  3. Zorg dat de benen recht langs elkaar liggen.
  4. Pak de arm van het slachtoffer dat het dichts bij U ligt bij de elleboog en de pols en breng deze schuivend over de grond omhoog.
  5. Leg de arm loodrecht op het lichaam, de elleboog in een rechte hoek gebogen en de handpalm naar boven (ook wel de hallo-positie genoemd).
  6. Pak de andere arm van het slachtoffer en leg die met de handrug naar de wang gedraait op de schouder die het dichts bij U is en houd deze vast. (ook wel de alaaf-positie genoemd).
  7. Buig het been dat het verst van U verwijderd is in de knie terwijl U de voet op de grond blijft rusten.
  8. Draai het slachtoffer tot in de zijligging naar U toe door zijn/haar gebogen knie naar U toe te bewegen terwijl U de hand tegen de wang duwt.
  9. Zorg dat de elleboog van de bovenliggende arm op de onderliggende arm komt te rusten.
  10. Leg het gebogen been zo dat zowel de heup als de knie een rechte hoek vormen, het slachtoffer kan zo niet naar voren of achteren vallen.
  11. Kantel het hoofd voorzichtig naar achteren en leg zonodig de hand beter onder de wang om te zorgen dat de luchtweg vrij blijft.
  12. Controleer tenminste elke minuut de ademhaling van het slachtoffer.
    • Kniel aan de zijde van het gezicht van het slachtoffer.
    • Plaats één hand met de gespreide vingers, wijzend naar het hofd, op de overgang tussen buik en borst.
    • Plaast uw andere hand, ook met gespreide vingers, wijzend naar het hoofd op de rug tegenover uw andere hand.
    • Beoordeel de ademhaling door te voelen, te kijken EN te luisteren.

Filmpje stabiele zijligging

Terugdraaien vanuit de stabiele zijligging

Wanneer een slachtoffer toch zijn ademhaling verliest of verstoord raakt dient U te gaan reanimeren. Een slachtoffer moet dan terug op zijn/haar rug gedraaid worden.

  1. Kniel aan de zijde van het gezicht van het slachtoffer.
  2. Steun het hoofd van het slachtoffer aan de achterkant.
  3. Duw zijn/haar heup van U af.
  4. Pak de gebogen knie van het slachtoffer vast zodra deze omhoog gekomen is en draai door tot de rugligging.
  5. Leg het gebogen been recht.
  6. Beoordeel nogmaals de ademhaling en start eventueel met reanimeren.

Rug → Buik draaien

Wanneer een bewusteleoos slachtoffer op de buik ligt moet U hem/haar eerst naar de rug draaien, zodat U de ademhaling kunt controleren.

  1. Kniel naast het slachtoffer aan de kant van zijn gezicht.
  2. Leg de arm van het slachtoffer die het dichts bij U ligt langs het lichaam. (zorg ervoor dat de hand van die arm plat op de grond ligt met de handpalm naar boven).
  3. Loop om het slachtoffer heen (stap NOOIT over het slachtoffer heen!).
  4. Leg het been van het slachtoffer dat het verst van U afligt over het andere been.
  5. Kniel aan de aknt van zijn/haar achterhoofd.
  6. Breng de arm van het slachtoffer die het dichts bij U ligt voorzichtig langs het hoofd naar boven. Zorg ervoor dat de arm langs het hoofd ligt, dit maal met de rug van de hand naar boven.
  7. Pak het slachtoffer met één hand bij de schouder en de andere hand bij de heup. Pak tevens de arm die langs de heup ligt mee vast.
  8. Draai het slachtoffer naar U toe tot hij/zij op de zij ligt.
  9. Laat de schouder los en ondersteun met die hand het hoofd.
  10. Draai het slachtoffer door tot hij/zij op de rug ligt en leg het hoofd voorzichtig neer.
© 2011 - 2019 Wvandemosselaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
EHBO bevriezingEHBO, Eerste Hulp Bij Ongelukken, het woord zegt het al. Bij EHBO gaat het er om dat je iemand kunt helpen als hij een o…
Belangrijke EHBO-tips bij de meest voorkomende ongevallenBelangrijke EHBO-tips bij de meest voorkomende ongevallenEr zijn veel voorkomende ongevallen waarbij je snel in actie moet komen. Want in afwachting van hulpdiensten als 112, hu…
Eerste hulp, de belangrijkste regelsWat moet je doen wanneer er een ongeval gebeurt, of wanneer en iemand plotseling onwel wordt? Hier een aantal richtlijne…
Bronnen en referenties
  • http://www.oranjekruis.nl
  • http://www.youtube.com/user/HetEHBOBoek

Reageer op het artikel "EHBO - stabiele zijligging & Buik-Rug methode"

Reactie

Wahda, 27-08-2015 15:04 #1
Wauw, heeft goed geholpen!

Infoteur: Wvandemosselaar
Gepubliceerd: 21-03-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!