InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Proppen of vouwen

Proppen of vouwen

Wat er nu voor spectaculairs uit een onderzoek is gebleken, daar zal niemand ooit aan gedacht hebben. Zoals ik al vertelde is er een onderzoek gehouden. Maar ra-ra, waar ging dat over? Wat er nu voor spectaculairs uit een onderzoek is gebleken, daar zal niemand ooit aan gedacht hebben. Zoals ik al vertelde is er een onderzoek gehouden. Maar ra-ra, waar ging dat over?

Nou ik zal je vertellen, het ging over het gebruik van wc-papier.
En dan niet zacht of ruw, ultra soft of schuurpapier, nee proppen of vouwen.

De vouwers (ik denk de meer beschaafde mensen) vouwen het wc-papier op en dit komt het meest voor in het noorden van Europa, Nederland, Duitsland en België. In landen als Frankrijk, Spanje en Italë zijn het vooral de proppers die er rondbivakeren. En en als ik dan naar een land als Frankrijk op vakantie ga dan kan ik het me ook wel indenken. Alles ziet er altijd een beetje oud uit; oude huisjes, wegen die bestaan uit lapjes asvalt, kleine steegjes waarbij je zowat struikelt over de uitstekende keien etc. Italië en Spanje heb ik nog nooit gezien dus daar heb ik geen oordeel over.

Dan komen ze in die test ook nog aanzetten met het zinnetje: ‘Voor fabrikanten van wc-papier is het belangrijk om te weten hoeveel proppers en vouwers er zijn, want vouwers hebben sterker papier nodig.’ Hoezo nou weer sterker? Denken ze dat de vouwers het anders aan flarden scheuren?

Uit dat zelfde onderzoek zijn er ook nog een aantal andere dingen naar voren gekomen.
Wist je dat…
  • mannen twee keer zo veel papier gebruiken als vrouwen bij een grote boodschap.
  • 48 % van de mannen na het plassen geen wc-papier gebruikt.
  • 21 % van het papier niet voor het afvegen wordt gebruikt, maar voor het reinigen van de wc-bril. (Misschien ook brilglazen?)
  • dat 90 % van de vrouwen bij een openbaar toilet boven de bril hangen en dat zélfs 40 % van de mannen dat ook doet bij de grote boodschap.

En bij dat laatste neem ik toch maar weer even de vakantie als voorbeeld.
Als je dan over de Peage (betaalde ’snelweg’ rijdt, dan kom je altijd van die stopplekjes tegen. Soms stap je wel eens een toilet binnen waar je het liefst met een afgesloten, geen lucht doorlatend pak naar binnen gaat.

Maar wist je ook dat…
  • 48 % van de vrouwen 6-8 keer per dag naar de wc gaat.
  • 32 % van de mannen 6-8 keer per dag naar de wc gaat.
  • 21 % van de jeugd tussen de 15-17 maar 1-2 keer per dag naar de wc gaat.
  • de wc niet alleen wordt gebruikt om je behoeften te doen, maar ook voor het lezen. En met name vindt dit plaats onder de mensen met een leeftijd tussen de 25-44.
  • de wc ook wordt gebruikt om (stiekem) te sms’en.

© 2006 - 2019 Lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Proppen of vouwen"

Reactie

Ruud, 27-11-2013 22:15 #1
Soms is vouwen niet genoeg, waardoor ik nog even stevig moet proppen, waarbij ik sinds ik overgegaan ben op wat beter papier met navegen met een extra vochtig velletje geleidelijk weer gestopt ben zonder echt probleem, omdat je een goed merk lekker grondig kunt vegen zonder daarbij je huid door het schuren te irriteren. Voor mijn gasten ligt er nog een pakje nat papier klaar, dat ik zelf nog maar af en toe voor wat extra frisheid gebruik hoewel het resultaat voor dat onhandige gepeuter de moeite nauwelijks waard is.Bovendien help je zo papier te sparen. Maar om op het onderwerp terug te komen: ik ben een propere propper!

Infoteur: Lina
Gepubliceerd: 06-12-2006
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!