InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verzuim tegengaan door bonus bij geen ziekteverzuim

Verzuim tegengaan door bonus bij geen ziekteverzuim

Verzuim tegengaan door bonus bij geen ziekteverzuim Een effectieve manier om ziekteverzuim tegen te gaan, is door een bonus te verstrekken aan het personeelleden die niet ziek zijn geweest gedurende een bepaalde periode. Het is wel een omstreden manier, want werknemers die een lichamelijk of geestelijk probleem hebben waar ze niets aan kunnen doen, zullen het bonusbedrag nooit ontvangen. Een groot probleem voor de werkgevers, maar ook voor de samenleving, is de hoge ziekteverzuim. In een groot deel van de ziektemeldingen is de gezondheid niet dermate slecht dat de werknemers thuis moeten blijven. Om de drempel van het ziekmelden te verhogen, kan het uit om bonussen te verstrekken aan medewerkers die gedurende één jaar of kwartaal zich niet ziek hebben gemeld.

Ongelijke beloning?

Veel bedrijven krijgen dergelijke regelingen niet doorgevoerd, doordat het in bepaalde gevallen geen eerlijke regeling is. Werknemers met een chronische ziekte hebben het al moeilijk op de arbeidsmarkt. Door ook nog een variabele beloning in te voeren afhankelijk van het ziekteverzuim, worden de medewerkers met een chronische aandoening achtergesteld. Zij zullen namelijk vaker ziek zijn dan een “gezonde” collega. U zou kunnen zeggen dat er sprake is van een ongelijke beloning.

Het moet gaan om een aantrekkelijk bedrag

De bonus moet wel een bedrag zijn die de moeite waard is. Een werknemer blijft zich gewoon ziek melden bij een bonus van €100 bruto op jaarbasis. Het moet gaan om een bedrag waar de medewerkers moeite voor willen doen.

Welk effect kan de bonus bij het niet ziek melden oproepen?

Mensen die echt ziek zijn, kunnen niet gaan werken. Op het moment dat ze “gestraft” gaan worden voor een ziekmelding, kan de situatie ontstaan dat ze op het werk verschijnen, terwijl ze echt niet kunnen werken. Dit zal zeker gebeuren aan de einde van een periode. Een werknemer gaat zich eind december niet meer ziekmelden waardoor hij een bonus misloopt van een paar honderd euro.

Op een andere manier terugdringen van het ziekteverzuim

De werkgever heeft er belang bij om het ziekteverzuim onder het personeel zo laag mogelijk te houden. De werkgever kan ook op een andere manier ziekteverzuim terugdringen. Hierbij kunt u denken aan een gezondheidstest (vrijwillig) of een gesubsidieerde lidmaatschap van een fitnessvereniging. Ook het helpen bij het stoppen met roken zorgt voor minder verzuim. Vanuit de statistieken blijkt dat rokers vaker ziek zijn dan niet rokers.

Eén op de vijf ziekmeldingen is echt

Het is lastig om te bepalen in hoeveel gevallen de ziekmeldingen niet echt zijn. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 20 procent van de ziekmeldingen echt zijn. In de andere gevallen zijn de medewerkers mogelijk niet helemaal fit, maar niet ziek genoeg om het thuis blijven te verantwoorden.

Ziekteverzuim kan ook hoog liggen door ontevredenheid

Een belangrijke reden van veel ziekmeldingen, is ontevredenheid over het werk. Mensen die in een baan zitten waar ze echt geen plezier in hebben, zullen zich eerder gaan ziekmelden. Door goed te luisteren naar de werknemers, kunnen maatregelen worden getroffen om de medewerkers bijvoorbeeld meer voldoening te laten halen uit hun werk.

Veel ziekmeldingen binnen een bedrijf zal er ook voor zorgen dat andere collega’s zich ook eerder gaan ziek melden. Zij zien namelijk dat het vaak ziek melden van een collega gewoon wordt geaccepteerd.
© 2011 - 2019 Juul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Beloningen werknemersEen extra beloning voor werknemers kan prestatieverhogend werkend. Beloningen voor werknemers zijn er in verschillende v…
Pas op met veelvuldig ziekteverzuim! Ontslag is mogelijkPas op met veelvuldig ziekteverzuim! Ontslag is mogelijkIndien er een arbeidscontract is aangegaan, moet de werknemer taken uitvoeren voor de werkgever. Daarbij is aanwezigheid…
Waarom wordt een werknemer arbeidsongeschikt?Waarom wordt een werknemer arbeidsongeschikt?Iedere werknemer is wel eens ziek. De vraag waarom de ene werknemer wél ziek wordt en de andere werknemer niet is niet z…
Laag ziekteverzuim percentage door slechte economieLaag ziekteverzuim percentage door slechte economieGaat het goed met een bedrijf of economie dan nemen we het er allemaal van. Maar als het slecht gaat dan moet de broekri…
De winst van het ziekteverzuimZiekteverzuim is een ingewikkeld verschijnsel. Het hangt samen met de mate van kinderachtigheid die mensen zichzelf toes…
Bronnen en referenties
  • http://www.ornet.nl/nieuws/bonus-werknemers-om-ziekteverzuim-terug-te-dringen-559.html

Reageer op het artikel "Verzuim tegengaan door bonus bij geen ziekteverzuim"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-07-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!