InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Microdermal Anchor piercing

Microdermal Anchor piercing

Het antwoord op de snel uitgroeiende Surfface piercing, de Microdermal Anchor Piercing. Dit mini implantaat is een unieke lichaamsversiering die zowel op zich zelf staand gebruikt kan worden als verwerkt in een tatoeage. En op alle gewenste plaatsen gezet kan worden.

Microdermal Anchor Piercing

De Microdermal Anchor Piercing (hierna MD) is een redelijk onbekende piercing. Het bestaat uit een titanium plaatje met een opstaand staafje met inwendig schroefdraad waarop je het sieraad kunt schroeven. Het titanium plaatje, het voetje, zit onder de huid dus je ziet alleen het opgeschroefde sieraad. Het sieraad kan bestaan uit swarovski steentje,sterretje, klein plaatje, puntje etc. Je kan het opzichzelfstaand laten zetten of in combinatie met een tatoeage. Je kunt de MD op alle plaatsen zetten, wel moet in consideratie genomen worden dat een plek waar veel en vaak druk op staat niet bevordelijk is voor het genezingsproces. bijvoorbeeld het plaatsen van een MD op een voet.

Het plaatsen van de piercing

Er zijn twee methodes voor het plaatsen van een MD:
Het voetje wordt met een naald van twee mm breed en zeven mm lang in de lederhuid aangebracht. De naald wordt ietwat schuin gehouden en het lange gedeelte van het voetje wordt eerst onder de huis geschoven. Dan wordt het andere kleine deel ook onder de huid geschoven en is alleen het staafje nog zichtbaar.

Met een bioptie sponsje van 1,5 mm wordt een kleine cilinder in de huid uitgeponst. De piercing wordt daarna ingebracht zoals hierboven beschreven.

Naverzorging

De beste verzorging bestaat uit reinigen met zeezout oplossing en de omgeving schoon en droog te houden. Persoonlijke hygiëne tijdens het genezingsproces is noodzakelijk. Het gaatje die gemaakt is tijdens het zetten is een wond en moet ook zo behandeld worden. De volgende regels moeten in acht genomen worden:
  1. Raak de wond zo weinig mogelijk aan met je handen.
  2. Reinig de wond als het nodig is met zeezout oplossing.
  3. Houdt de MD zoveel mogelijk droog.
  4. Smeer geen zalf, vasaline, purol of iets dergelijks op de wond.
  5. Druppel geen wonddesinfectie middelen op de wond, zoals Sterilon of Betadine.
  6. Draag geen pleisters, behalve kortdurend tijdens wanneer het nodig is zoals bij het sporten of slapen.
  7. Draag geen strakke of vervuilde kleren over de MD.
  8. Vermijdt het contact met zwemwater, sauna, stoombad, en hoogtezon.

Het genezingsproces duurt 6 tot 8 weken afhankelijk per persoon. De eerste dagen zal de MD en de huid eromheen gevoelig en pijnlijk zijn. Daarna moet de pijn verdwenen zijn.

Verwijderen van de piercing

Het verwijderen van de MD mag niet zelf gedaan worden, je kunt hiervoor terecht bij de huisarts of de piercer. Het verwijderen van de MD wordt op dezelfde manier gedaan als het plaatsen. Eerst wordt het lange deel van het voetje losgemaakt. Door middel van het draaien van de piercing. Als de MD onderhuids los is wordt er een inkeping gemaakt naast het bestaande gaatje en wordt het sieraad voorzichtig door dit gaatje getrokken. Het litteken wordt dus nooit groter als het gaatje waarin de MD gezeten heeft.
© 2011 - 2019 Oedv, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dermal Anchor PiercingSinds kort is er een nieuwe trend op piercinggebied, nl. de Dermal Anchor Piercing, ook wel micro dermal piercing genoem…
Soorten piercingsSoorten piercingsAl sinds de oudheid worden er door mensen piercings gedragen. Het aantal personen dat tegenwoordig een piercing laat zet…

Reageer op het artikel "Microdermal Anchor piercing"

Infoteur: Oedv
Gepubliceerd: 01-07-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!