InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Coffeeshop: Feiten en cijfers

Coffeeshop: Feiten en cijfers

Coffeeshops zijn locaties waar op legale wijze cannabis verkocht mag worden. Nederland telt vele coffeeshops, met name in de grote steden. Toch neemt het aantal coffeeshops in ons land de laatste jaren drastisch af. Dit artikel beschrijft enkele opmerkelijke feiten en cijfers over coffeeshops en de verkoop van cannbis.

Regels voor coffeeshopeigenaren

Hieronder volgen enkele bepalingen waaraan eigenaren van coffeeshops zich dienen te houden.
  • De coffeeshop mag niet meer dan 500 gram cannabis op voorraad hebben.
  • De minimum leeftijd voor bezoekers is 18 jaar.
  • Er wordt streng toegezien op het veroorzaken van overlast.
  • Verkoop van harddrugs is ten strengste verboden.
  • De coffeeshop mag geen reclameuitingen geven.

Het beleid ten aanzien van de coffeeshops wordt bepaald door de burgemeester, officier van justitie en commissaris van de politie. Zij kunnen eventueel ook van de richtlijnen afwijken wanneer zij dit nodig achten. Steun van de gemeenteraad is hier wel voor nodig.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de coffeeshophouders zich uitstekend houden aan de opgestelde regels. Ze zien er met name goed op toe dat er geen overlast plaatsvindt om en in de coffeeshop, waardoor het aantal klachten van omwonenden tot een minimum wordt beperkt.

Waar bevinden de coffeeshops zich?

Met name in de grote steden bevinden zich vele coffeeshops. Amsterdam is recordhouder met 225 coffeeshops in 2009. Daarnaast zijn er veel coffeeshops te vinden in de grensgebieden bij Zuid-Limburg, Zeeland en Noord-Brabant. Met name in het gebied rond Maastricht bevinden zich vele coffeeshops. Buitenlanders zien kans om vlak over de grens cannabis te kopen. Dit brengt vaak de nodige overlast met zich mee.

In Bergen op Zoom en Roosendaal in Noord-Brabant werd besloten tot sluiting van de in totaal acht coffeeshops. De legalisering van softdrugs werd in deze steden volledig afgeschaft. Dit is een goed voorbeeld van dat de gemeente de regels bepaald ten aanzien van de coffeeshops.

In Rotterdam werd in 2009 ook een strenger protocol opgesteld vooor coffeeshophouders. Dit resulteerde al vrij snel in de sluiting van 16 coffeeshops in de stad.

Veel gemeenten proberen met hun beleid het aantal coffeeshops in de regio terug te dringen. In de laatste tien jaar zijn ze hier op basis van de cijfers aardig in geslaagd. Waren er in 1996 nog 1300 coffeeshops, in 2009 telde ons land 670 coffeeshops. De vrees is echter dat het aantal verhandelde kilo's niet minder is geworden, maar dat de softdrugs meer de illegaliteit is ingedoken.

Cijfers en feiten

  • Er wordt geen BTW geheft op de verkoop van softdrugs.
  • Ook heft de overheid geen accijns op softdrugs.
  • Naar schatting werd er in 2007 400 miljoen euro aan belastinggeld betaald voor de handel in softdrugs.
  • De totale omzet bedroeg in 2007 ongeveer 2 miljard euro.
  • Het totaal aantal verhandelde kilo's softdrugs zou ongeveer 265.000 bedragen.
  • 4600 personen zijn werkzaam in de softdrugs branche.
  • Bijna een kwart van de toeristen in Amsterdam bezoekt een coffeeshop.
© 2011 - 2019 Franks, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De wietpas: wat is een wietpas?De wietpas: wat is een wietpas?Het is de bedoeling om in 2012 een wietpas in Nederland in te voeren. Met de wietpas moet de overlast worden beperkt van…
Wat zijn softdrugs?Wat zijn softdrugs?In Nederland wordt er wettelijk een onderscheid gemaakt tussen softdrugs en harddrugs. Zo heerst er in ons land een gedo…
De eerste coffeeshops in NederlandDe eerste coffeeshops in NederlandHoewel marihuana al sinds de jaren vijftig werd verkocht in diverse clubs en dansgelegenheden in steden als Amsterdam, R…
Sluiting van coffeeshops leidt tot meer schooldealersOp 31 mei 2007 verscheen in het Algemeen Dagblad een artikel over de sluiting van 27 koffieshops in Rotterdam. Deze dras…
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…

Reageer op het artikel "Coffeeshop: Feiten en cijfers"

Infoteur: Franks
Gepubliceerd: 25-08-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!