Hardlopen en de bijkomende voetproblemen

Hardlopen is erg goed voor je lichaam. Je moet wel zorgen voor goede hardloopschoenen en een goede verzorging van je voeten, anders kun je van hardlopen vervelende klachten en zelfs blessures krijgen. Hardlopen doe je natuurlijk op je voeten en je vraagt met hardlopen dan ook erg veel van ze. Ze dragen namelijk je hele lichaamsgewicht, bij elke stap. Je hoort daarom regelmatig dat hardlopers te maken krijgen voetproblemen. Dit kan zijn schimmel, maar het kan ook erger zijn in de vorm van een ontsteking.

Goede schoenen

Het eerst wat je moet doen als je wilt gaan hardlopen is te zorgen voor goede schoenen. Dit moet je altijd doen, of je nu tien minuten gaat hardlopen of een uur, goede schoenen zijn heel belangrijk. Er zijn een aantal winkels gespecialiseerd in hardlopen. Hier kun je op een baan lopen en zo wordt er gekeken hoe jij loopt en welke vorm je voeten hebben, zo krijg je de perfecte schoenen mee naar huis. Naast schoenen zijn goede sokken ook belangrijk. De voorkeur van de juiste sokken gaat uit naar katoen zonder naadjes. Het makkelijkste is om hardloopsokken te kopen, dan zit je vaak gelijk goed. Vergeet ook niet om je teennagels kort te houden. Met lange teennagels krijg je ook sneller last van je voeten.

Eelt en blaren

Eelt en blaren komen ook regelmatig voor bij hardlopers. Dit komt vaak door verkeerde schoenen en/of sokken. Het kan ook zijn dat je schoenen nog uitgelopen moeten worden, maar doe er voorzichtig mee. Eelt en blaren ontstaan waar de voet de meeste druk draagt. Eelt is vaak wel een natuurlijk reactie van de huid, je moet het zien als een soort beschermlaag, maar het kan wel vervelend zijn. Blaren worden veroorzaakt door wrijving tussen de huidlagen. Een blaar moet je goed ontsmetten en zichzelf laten herstellen.

Teennagels

Hardlopen kan ook allerlei problemen geven met je teennagels. Denk aan ingegroeide of gebroken teennagels. Wrijving, druk of stoten kunnen de oorzaak zijn. Ook dit kan weer duiden op verkeerde schoenen. Zorg met schoenen altijd voor voldoende teenruimte en zorg dat je teennagels altijd kort zijn.

Voetschimmel

Ook voetschimmel komt soms voor bij hardlopers. Dit komt in de meeste gevallen door slecht ventilerende schoenen en sokken en daarmee dus de verkeerde. Schimmel leeft goed op vochtige plekken, zoals tussen je tenen. Voetschimmel zorgt voor jeuk, pijn, roodheid en blaasjes. Je kan voetschimmel behandelen met een speciaal schimmeldodend middel. Let er wel op dat schimmel besmettelijk is.

Peesontsteking

Achillespeesontsteking is een typische hardloperskwaal. Het begint meestal met pijn in de kuiten en stijfheid bij het opstaan. Al snel komt daar een doordringende pijn bij kijken langs de achterkant van de pees. Een peesontsteking ontstaat vaak door overbelasting. Behandelen en koelen met ijs werkt goed en ook rust is goed. Dus een lager niveau aannemen is verstandig. Probeer ook goed je kuiten te rekken.

Mortons Neuroma

Ook dit is een vervelende aandoening, maar ook een aandoening die veel voorkomt bij hardlopers. Tijdens het hardlopen raakt een zenuw bekneld tussen de middenvoetsbeetjes. Je voelt dan een hevige, stekende pijn in je voorvoet en/of tenen. Zitten of liggen kunnen de pijn verminderen en rust is dus erg belangrijk. Mortons Neuroma komt sneller voor bij mensen met voetproblemen en mensen die regelmatig op hoge hakken lopen.
© 2011 - 2020 Linda1986, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hardlopen en de bijkomende voetproblemen"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: December 2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!