InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Brandwonden en littekens behandelen met Recell Spray on Skin

Brandwonden en littekens behandelen met Recell Spray on Skin

Brandwonden en littekens behandelen met Recell Spray on Skin Brandwonden tekenen mensen voor het leven. Ze laten grote littekens achter en vervormen de huid. Maar er is hoop voor patiënten met ernstige brandwonden. Met Recell Spray on Skin van Avita Medical kunnen de littekens van de brandwonden nagenoeg verdwijnen door gebruik te maken van een nieuwe technologie die gebruikt maakt van eigen huidcellen.

Recell Spray on Skin

Wat is Recell Spray on Skin?

Recell Spray on Skin is een innovatief product voor de behandeling van wonden, brandwonden, littekens en andere huidaandoeningen. Het is ontwikkeld door Avita Medical uit Cambridge in Engeland. Deze technologie maakt gebruik van de regeneratieve mogelijkheden van de menselijke huid. Een chirurg neemt een klein monster van de huid van de patiënt en brengt deze opnieuw aan door middel van het gebruik van een spray. Hierdoor zal de huid snel helen en weer de juiste vorm en pigmentatie aannemen op een plek die eerder is verbrand of is verworden tot littekenweefsel als gevolg van een ongeval of ziekte.

Recell kan gebruikt worden ter behandeling van de volgende aandoeningen:
  • Plaatselijke verdikking en vervorming van de huid door brandwonden en littekens
  • Reconstructie van de huid die nodig is door bepaalde huidaandoeningen, bijvoorbeeld vitiligo
  • Hypo-pigmentatie van de huid
  • Bijwerkingen van laserchirurgie

Door te werken met een klein monster van de huid van de patiënt kan Recell een vloeistof creëren die alle cellen bevat die nodig zijn om een gezonde huidgroei te bevorderen. Wanneer het geprepareerd is om te worden opgespoten bevat het precies de juiste mix van gezonde huidcellen die een goede heling bevorderen (ook wel keratinocytes) als ook de structuur van de huid (fibroblast) op de juiste manier vormen. Ook zal het ertoe bijdragen dat de huid de normale kleur krijgt (melanocytes) op gebieden waar de huid als gevolg van ziekte erg donker of juist licht is geworden.

De behandeling met Recell Spray on Skin

Hoe gaat een behandeling met Recell precies in zijn werk? De procedure is eigenlijk opvallend snel en simpel. Vaak wordt gebruik gemaakt van van narcose, maar kan in overleg ook gedaan worden onder plaatselijke verdoving. Er wordt een biopt van de huid gezonde huid genomen die zich bevindt in de buurt van het aangedane gebiedt. Zodoende wordt gezorgd dat de huid zoveel mogelijk de kleur aanneemt die bij dat gebied hoort en ook dezelfde textuur heeft. De biopt is 1 tot 2 vierkante centimeter groot, ongeveer de grootte en dikte van een postzegel. Het gebiedt waarvandaan de biopt wordt genomen kan later ook behandeld worden met de spray als deze klaar is.

Terwijl de chirurg het te behandelen gebied prepareert wordt de zojuist afgenomen huid in de Recell kit gedaan. Deze kit scheidt, isoleert en heractiveert de huidcellen. De suspentie van gezonde, geactiveerde cellen wordt vervolgens met behulp van een spray op het te behandelen gebied aangebracht. Wanneer het is aangebracht treedt er een versnelde groei van de huid op en wordt als het ware een nieuwe laag huid aangemaakt die er hetzelfde uitziet als de andere niet-aangedane delen huid in hetzelfde gebied. Deze laag groeit over de brandwonden en/of littekens heen waardoor deze onzichtbaar worden.

Na de behandeling wordt het hele gebied bedekt met gaas en moet het uit de zon gehouden worden voor vijf tot zeven dagen. Na deze periode wordt het gaas verwijderd door een arts of verpleegkundige en zal er een advies gegeven worden over het eventueel tijdelijk insmeren van het gebied met crème. Dit is afhankelijk van de reden voor gebruik van Recell Spray on Skin.

Recell Spray on Skin in het nieuws

In februari 2012 kwam Recell Spray on Skin in Engeland in het nieuws vanwege het opmerkelijke herstel dat de 2-jarige peuter Zed Merrick had van tweedegraads brandwonden. Het kind had de brandwonden opgelopen nadat het een kop hete thee over zich heen had gekregen. Een leven met grote littekens en de pijn van de wonden werd voorkomen door een behandeling met Recell Spray on Skin.

Toegelaten in de Verenigde Staten

Recell Spray on Skin is in september 2018 toegelaten als geneesmiddel in de Verenigde Staten. Het kan daarom vanaf dat moment in alle ziekenhuizen worden aangeboden als behandeling bij brandwonden. Het is nog onbekend of en wanneer de behandeling ook in Nederland beschikbaar komt (2018).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonneallergie spray: zonneblaasjes voorkomen met DermaForteZonneallergie spray: zonneblaasjes voorkomen met DermaForteZonneblaasjes door zonneallergie treden op na blootstelling aan ultraviolette stralen (uv-licht). De uitslag bij zonneal…
Wat is een Derma Roller en wat doet het?Misschien heeft u er wel eens van gehoord. De Derma roller is een klein instrument met 540 ultra dunne naaldjes van vers…
Brandwerend: brandvertragende sprayBrandwerend: brandvertragende sprayBrandvertragende spray is een goed middel om bepaalde materialen te beschermen, zodat vuur niet zo snel om zich heen kan…
Parfum: Coco Mademoiselle van ChanelParfum: Coco Mademoiselle van ChanelIn 2001 kwam het beroemde cosmetica merk met een nieuw parfum. Met dit parfum richtte Chanel haar pijlen vooral op de je…
Waar blijft je oude gsm als je hem hebt verkocht?Waar blijft je oude gsm als je hem hebt verkocht?Tegenwoordig wordt er geld geboden als iemand zijn oude mobiele telefoon inlevert. Maar waar blijft je gsm als je hem he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay (bewerkt)
  • http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/features/4137266/Burns-tot-has-spray-on-skin-cure.html
  • https://www.nbcnews.com/health/health-news/fda-approves-first-spray-skin-product-n911976

Reageer op het artikel "Brandwonden en littekens behandelen met Recell Spray on Skin"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-09-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!