InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Je haar doneren aan een goed doel

Je haar doneren aan een goed doel

Heb je lang haar en wil je een goed doel steunen? Dan is het doneren van haar voor de Stichting Haarwensen misschien wat voor jou! Met 25 centimeter haar kunnen zieke kinderen die kaal zijn geworden een pruik krijgen van echt mensenhaar.

Wat doet de stichting?

Stichting Haarwensen is een stichting die mensenhaar inzamelt om hier goede haarwerken en pruiken van te maken voor kinderen tot en met 18 haar die geen haar (meer) hebben. De reden dat deze kinderen geen haar hebben, kan komen door medische behandelingen, bijvoorbeeld bij kanker, maar het kan ook komen door een vorm van alopecia (kaalhoofdigheid). Deze kinderen komen in aanmerking vooreen haarwerk of pruik. Helaas zijn deze pruiken erg duur en de verzekering vergoedt maar een klein deel van dit bedrag (€386,50).

Hoe kan je de stichting steunen?

Stichting haarwensen kan je op twee manieren steunen: door het doneren van haar en door het adopteren van een pruik. In principe is de eerste manier gratis, maar er zijn wel wat spelregels aan verbonden.

Je haar doneren

Je kunt je haar doneren aan de stichting. Door heel Nederland verspreid zitten er aardig wat kapsalons die haar knippen voor de stichting. De adressen van deze kapsalons kun je op de website van Stichting Haarwensen vinden. Je haar wordt dan in een vlecht opgestuurd naar de stichting. De meeste kapsalons knippen jouw haar kosteloos in een korte coupe. Sommige kapsalons organiseren ook evenementen waarbij iedereen haar kan doneren aan de Stichting Haarwensen. Aan het doneren van haar zitten wel een paar spelregels verbonden:
  • De lengte van het haar wat je doneert is minimaal 25 centimeter. Dit is de minimale lengte die nodig is om een goede pruik of een goed haarwerk te kunnen maken.
  • De haarkleuren zijn goed. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de pruiken rare of vervaagde kleuren krijgen.
  • Je haar wordt in een vlecht afgeknipt. Als je het niet bij een kapsalon laat afknippen die meedoen aan de actie van de stichting, is het belangrijk dat je zelf het haar gevlochten opstuurt.
  • De leeftijd van het haar maakt niet uit. Haar heeft namelijk geen houdbaarheidsdatum en blijft altijd goed.

Als je zelf je haar op wilt sturen naar de stichting, kan dit naar volgend adres:
Stichting Haarwensen
Constructieweg 96a
3641 SP Mijdrecht

Een pruik adopteren

Omdat pruiken en haarwerken erg duur zijn (tussen de 1500 en 2000 Euro) en er maar een klein deel van wordt vergoed door de verzekering, kan je er ook voor kiezen een pruik te adopteren. Dit gaat door middel van het doneren van geld. Het geld wat je doneert, het maakt niet uit of het een klein of een groot bedrag is, wordt volledig besteedt aan het uitbreiden van de collectie pruiken van Stichting Haarwensen. De stichting heeft een pruikencollectie in de kapsalon in het AMC. Kinderen met kanker die hun haren verliezen, kunnen in deze kapsalon een gratis pruik uitzoeken. Dit is heel fijn voor deze kinderen, want het verliezen van je haar kan heel zwaar zijn, zeker als je zo jong bent en zo’n erge ziekte hebt. Op deze manier hoeven deze kinderen geen dag zonder haar rond te lopen.

Als een pruik wilt adopteren, kan dit via dit rekeningnummer:
13.63.28.628 t.a.v. Stichting Haarwensen te Mijdrecht.

Als je twijfelt…

Twijfel je nog of je je haar wilt doneren aan de stichting? Misschien spreekt het volgende je wat extra moed in:
  • Door het doneren van jouw haar kan jij zieke kinderen helpen. Deze kinderen hebben het al erg zwaar door hun ziekte. Een pruik kan deze kinderen een extra steuntje in de rug en extra zelfvertrouwen geven. Ook voor de ouders van deze kinderen is het fijn om te zien hoe hun kind weer kan stralen door het krijgen van een mooie pruik.
  • Jouw haar groeit weer aan, voor kinderen met alopecia is dit niet het geval! Ook bij kinderen met kanker kan het lang duren voordat hun haar weer is teruggegroeid.
  • Een lekkere korte coupe staat iedereen goed!

Dus, wil je een goed doel steunen op een leuke manier? Doneer dan je haar aan Stichting Haarwensen!
© 2012 - 2019 Mirjamsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stichting Haarwensen krijgt vlecht voor pruikStichting Haarwensen krijgt vlecht voor pruikStichting Haarwensen verzamelt haar om er pruiken voor kinderen die kaal zijn van te laten maken. Anna Christina van Ame…
Uw haar doneren via stichting HaarwensenUw haar doneren via stichting HaarwensenHet doneren van haar is vaak een moeilijke beslissing, heeft u net zo'n lange bos met haar en dan gaat u het weggeven. E…
Haar doneren: hoe houd je het mooi?Haar doneren: hoe houd je het mooi?Tegenwoordig zijn er meer dingen om te doneren dan organen of bloed. Een bekend voorbeeld hiervan is haar. Stichtingen a…
Het haar verlengenMet haarstukken kun je altijd een geweldig kapsel creëren. Wat voor haarstukken bestaan er allemaal?
Je eigen haar kun je prima knippenJe eigen haar kun je prima knippenJe kunt zelf je haar knippen voor de spiegel. Zorg er echter wel voor dat je haar nat is en dat je over de juiste materi…
Bronnen en referenties
  • Stichting haarwensen - http://www.haarwensen.nl

Reageer op het artikel "Je haar doneren aan een goed doel"

Reacties

Joyce, 26-06-2014 16:06 #4
Kan je ook je haar doneren aan iemand die je kent en die het nodig heeft?

Irene, 02-12-2013 08:17 #3
Hallo,
Mijn zoon heeft een verstandelijke beperking en autisme. Hij is nu (17), na een uitzending bij Hart van Nederland zag hij dat er iemand zijn had laten groeien voor KIKA. Ook omdat hij het niet kan verwerken dat zijn Oma overleden is aan slokdarm kanker, nu drie jaar geleden.
Vanaf dat moment wilde hij dat ook en omdat ik het een heel goed idee vind doe ikzelf, (zijn moeder) ook mee. In eerste instantie waren we met ons vijven, wij; mijn zoon en ik en een vriendin met haar twee kinderen. Alleen haar dochter (17) met een hele dikke bos haar, doet nog mee. Wat ik zo bijzonder vind dat beide kids een autisme spectrum stoornis en een verstandelijke beperking hebben zich voor dit doel in zetten. Dus zijn wij nog met z;n drieen.
Mijn zoon: Oliver (17)
Ikzelf : Irene (49)
Dochter van een vriendin: Astrid (17)

Als alles goed gaat, wordt ons haar in Juni 2014 afgeknipt, als we genoeg publiciteit kunnen krijgen hiervoor, hopen we ook nog geld op te halen en te kunnen doneren voor KIKA!

Jeroen, 18-07-2013 15:43 #2
Kunnen jongens ook haar doneren? Reactie infoteur, 24-07-2013
Dit zou je even moeten informeren bij een deelnemende kapsalon. Als je haar minimaal 25 centimeter lang is, zou het geen probleem moeten zijn!

Miguel Pozo, 08-03-2013 14:44 #1
Hallo,
Mijn vrouw r.i.p is een tijd geleden aan kanker overlijden. Ik heb nog zijn pruik, kan ik dat ook doneren?… of zijn er andere mogelijkheden?
Met vriendelijke groet!
Miguel

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 18-02-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!