InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > NEAT, Non-Exercise Activity Thermogenesis

NEAT, Non-Exercise Activity Thermogenesis

Is sporten noodzakelijk om af te vallen? Het is zeker aan te raden, maar het belangrijkste is om veel te bewegen en dat kan op allerlei manieren. Want het blijkt dat mensen die veel bewegen gemiddeld slanker zijn dan mensen die hun leven vooral zittend doorbrengen.

Wat is NEAT?

Heel veel mensen sporten, maar vallen toch maar heel moeilijk af. Terwijl andere mensen die nauwelijks actief sporten niet dik worden of zijn. De achterliggende reden hiervan is NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis). NEAT zijn alle activiteiten die je dagelijks verricht, uitgezonderd het echte sporten. Van een wandeling, het dweilen van de keuken tot het kauwen van je eten. Met al deze activiteiten verbrand je caloriën. Met de ene activiteit natuurlijk meer dan met de andere, maar al deze dingen tellen mee. En het opvallende is dat mensen die ‘van nature’ slank zijn, veel meer bewegen dan mensen die te dik zijn. De gemiddelde persoon verbrandt zo’n 30% van de caloriën door dit soort normale activiteiten. Maar sommige mensen verbranden op deze manier slechts zo’n 15%. En het is deze laatste groep die vaak kampt met overgewicht.

De Moderne Sedentaire Mens

Het sedentaire leven van de moderne mens hangt natuurlijk sterk samen met het gebrek aan beweging van veel mensen. Wie een kantoorbaan heeft en met de auto naar het werk gaat en bij thuiskomst op de bank neerploft zal weinig beweging krijgen. Het is nog niet zo lang geleden dat de meeste mensen vooral lichamelijk werk deden. Ze werkten op het land of verrichten andere lichamelijke werkzaamheden en verbrandden daar veel caloriën, maar in het moderne leven zijn nog maar weinig mensen die lichamelijk werk verrichten. Met alle gevolgen van dien. Toch zijn er wel dingen te bedenken waardoor ook de moderne mens meer beweging krijgt die niet alleen uit sport bestaan:

  • Neem wanneer je de kans krijgt de trap in plaats van de lift.
  • Parkeer je auto wat verderop, zodat je wat verder naar je bestemming moet lopen.
  • Nog beter, loop of fiets naar je werk of school.
  • Kijk tv terwijl je op de loopband of hometrainer staat, dat hoeft dan niet per se een enorm hoog tempo te zijn, het gaat om het bewegen.
  • Nog beter, ga in plaats van tv te kijken, naar buiten. Maak een wandeling, speel met de kinderen, werk in de tuin, er zijn tal van dingen te bedenken.
  • Loop rond terwijl je telefoongesprekken voert, de moderne mens brengt veel tijd door aan de telefoon, dus dit loont de moeite.

De Amish

De gemiddelde kantoorbediende loopt per dag zo’n 5 tot 6000 stappen. Terwijl de Amish, wier leven te vergelijken is met dat van de pre-industriële mens, tussen de 14.000 (gemiddeld voor vrouwen) en 18.000 (gemiddeld voor mannen) stappen lopen. Tel uit uw winst! Daarbij komt dat de Amish niet speciaal op hun eten letten, ze eten stevig, maar toch is het aantal mensen dat last heeft van obesitas slechts 4%, terwijl het gemiddelde in de VS rond de 30% ligt.

Lage Intensiteit

Veel mensen hebben het idee dat om af te vallen de activiteit die je uitvoert van een hoge intensiteit moet zijn, maar uit onderzoeken blijkt dat je ook met een lage intensiteit genoeg calorieën kunt verbranden.

Lees verder

© 2012 - 2019 Sasati, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is aangepast bewegen gezonder dan sporten?Is aangepast bewegen gezonder dan sporten?Ieder lichaam reageert anders op sporten. Sommigen halen er veel voordeel uit en anderen halen er bijna geen voordeel ui…
Afvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen doe je door meer calorieën te verbranden dan dat je tot je neemt. Door opgeslagen vet om te zetten in energie v…
Vetverbrandende cardio trainingVetverbrandende cardio trainingLopen, zwemmen, touwtje springen en fietsen, zijn enkele cardio trainingen om vet te verbranden. Ze zijn aanbevolen om v…
Meer Vet Verbranden? Zeven Gemakkelijke TipsMeer Vet Verbranden? Zeven Gemakkelijke TipsMeer vet verbranden kan sneller en simpeler dan je denkt. Door deze zeven simpel toe te passen tips zul je al gewicht ve…
Bronnen en referenties
  • www.burnthefatblog.com
  • http://www.usatoday.com/news/health/weightloss/2009-01-21-fidget-activity_N.htm
  • http://www.obesitypanacea.com/2009/02/non-exercise-activity-thermogenesis-its.html

Reageer op het artikel "NEAT, Non-Exercise Activity Thermogenesis"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 15-03-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!