Psychogeriatrische verpleeghuiszorg, meer dan zorg alleen

Zorg en welzijn gaan hand in hand. Persoonlijke aandacht en inlevingsvermogen zijn onmisbaar voor het welzijn van bewoners van een verpleeghuis. Een holistische benadering, aandacht voor de mens in zijn geheel.

Goede zorg behelst zoveel meer dan de verzorging alleen

Ieder mens heeft het recht met respect te worden behandeld. De opname in een verpleeghuis is zowel voor de persoon die het betreft alsook voor diens familie een enorm moeilijke beslissing. Vaak is er een periode van mantelzorg aan voorafgegaan wat uiteraard al een stadium van inleveren en achteruitgang is.

Veelal voelt het als falen als tot opname in een verpleeghuis moet worden overgegaan. Men moet de zorg uit handen geven. Het is afscheid nemen van een fase waarin partners veelal nog samen waren en familie nog "gewoon thuis" op bezoek kon komen. Hoe anders is dat in een verpleeghuis waar de bewoner veelal verblijft in een huiskamer met meerdere bewoners. Weliswaar vaak met een eigen appartement, maar het is toch niet hetzelfde als de thuissituatie.

Om voor opname in een verpleeghuis in aanmerking te komen dient een indicatie (dit is een besluit waarin staat welke zorg iemand nodig heeft en hoeveel) te worden afgegeven door het CIZ, het Centrum Indicatiestelling Zorg. De zorg die wordt verleend in een verpleeghuis wordt betaald vanuit de AWBZ, de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Een ieder die in Nederland woont of werkt is verzekerd voor AWBZ-zorg en betaalt hiervoor premie. Hieruit wordt de zorg betaald. Toch is het vaak zo dat men een eigen bijdrage betaalt. Voor het berekenen van de eigen bijdrage dient men zich in contact te stellen met het CAK, het Centraal Administratie Kantoor.

De zorg en het welzijn in een verpleeghuis

Zien en voelen dat de (veelal) oudere dementerende bewoner van een psychogeriatrisch verpleeghuis zich thuis voelt zorgt veelal voor de broodnodige berusting en acceptatie van zowel bewoner als diens familie. Voorwerk zoals een gesprek met de woonafdeling waar de persoon komt te wonen is van groot belang. Evenals het samen met de bewoner inrichten van zijn/haar appartement. Een vertrouwd persoon is onmisbaar om vertrouwen te kweken.

Los van de standaard verzorging in het verpleeghuis, zoals het helpen bij het wassen en aankleden en uiteraard het verstrekken van eventueel benodigde medicatie, is er een belangrijk aspect dat zeker niet uit het oog mag worden verloren, namelijk: het welzijn.

Goed zorgen voor een verpleegbehoeftig persoon is dan ook een combinatie van de fysieke zorg alsmede de persoonlijke aandacht.

Benadering van een dementerende bewoner

Neem elke emotie serieus

Dus zowel agressie, verdriet en blijdschap.

Ga mee in de belevingswereld van de bewoner

Hierdoor zal hij of zij zich gewaardeerd voelen.

Probeer bij agressie rustig te blijven en de bewoner uit de negatieve beleving te halen

Dit kan zowel door de bewoner letterlijk uit de situatie te halen alsook door hem/haar af te leiden.

Treed de bewoner ten alle tijde vriendelijk tegemoet

Dit biedt vertrouwen en houvast.

Gebruik informatie van vroeger om aan te sluiten bij de belevingswereld van de bewoner

Het doornemen van een foto-album brengt de bewoner weer terug in een tijd waarin hij/zij de volledige controle over zijn/haar leven had. Vaak komen er dan ook hele verhalen naar boven.

Probeer de bewoner individuele aandacht te geven

Hierdoor wordt de bewoner in staat gesteld zich te uiten.

Behandel de bewoner altijd met respect

Onthoud altijd dat elk gedrag voortkomt uit het ziektebeeld. De bewoner is niet verantwoordelijk voor zijn of haar gedrag en kan hier dus ook zeker niet op worden veroordeeld.

Bied de bewoner activiteiten aan

Let hierbij goed op wat de bewoner prettig vindt en wat bij hem/haar past. Het bijwonen van een kerkdienst is voor een gelovige bewoner vaak belangrijk.

Zorg voor rust

Bewoners kunnen probleemgedrag vertonen door een teveel aan prikkels. Neem de tijd voor een gesprek, een kopje koffie of een heerlijke wandeling.

Naast de verzorgende functies is er ondersteuning voor de bewoners aanwezig in de zin van:
  • Een verpleeghuisarts
  • Een psycholoog
  • Een fysiotherapeut
  • Een maatschappelijk werker
  • Een logopedist
  • Een diëtist, etc.
© 2012 - 2020 Talentje69, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ouderenzorg, voorzieningen en veranderingenOp dit moment zijn er veel ouderen, maar het worden er alleen maar meer, door de vergrijzing. Waar gaat de ouderenzorg o…
Mantelzorg en mantelzorgcomplimentMisschien ken je iemand in je omgeving die mantelzorg verzorgt. Deze persoon levert dan onbetaalde zorg voor zieke famil…
De Wet Maatschappelijke OndersteuningDe Wet Maatschappelijke OndersteuningOp 1 januari 2007 is er een nieuwe wet in werking getreden: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het doel van de wet w…
Structuur of indeling van de welzijnszorg in BelgiëStructuur of indeling van de welzijnszorg in BelgiëDit artikel heeft een overzicht over de soorten indeling van de welzijnszorg in België. Welke soorten zorg bestaan er; w…

Testosteron: het gebruik van nebido vs. sustanonTestosteron: het gebruik van nebido vs. sustanonVrouw-man transseksuelen of mensen met genderdysforie gebruiken testosteron om hun mannelijk geslachtshormoon op peil te…
NEAT, Non-Exercise Activity ThermogenesisIs sporten noodzakelijk om af te vallen? Het is zeker aan te raden, maar het belangrijkste is om veel te bewegen en dat…

Reageer op het artikel "Psychogeriatrische verpleeghuiszorg, meer dan zorg alleen"

Infoteur: Talentje69
Laatste update: 15-03-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!