Hoe kunnen geuren het gevoel beïnvloeden?
Geuren hebben een grote invloed op ons gevoel en gedrag. Ze roepen herinneringen en emoties op, ze zijn van invloed op ons humeur en beïnvloeden ons koopgedrag. Geuren spelen ook een rol bij de smaakbeleving, ze kunnen de eetlust opwekken. Daarnaast speelt geur een rol bij de aantrekkingskracht tussen mannen en vrouwen. De voorkeur voor bepaalde geuren, maar ook de afkeer van sommige geuren komen in de jeugd al tot ontwikkeling. Dat komt doordat de combinatie van geuren en emoties worden opgeslagen in het geheugen.
De reuk als zintuig
De reuk is een sterk zintuig. Zodra er ook maar één zintuigcel in de neus wordt geprikkeld, gaat er een signaal naar de hersenen. De afstand hiernaar toe is slechts enkele centimeters. Het reukorgaan staat in contact met het limbisch systeem. Hier bevinden zich het geheugen en de emoties. De voorkeur voor bepaalde geuren wordt gevormd in onze jeugd omdat de combinatie van geur en emotie wordt opgeslagen. Sommige geuren hebben een kalmerende werking, andere peppen ons juist op. Geur heeft ook een waarschuwende functie. Denk daarbij aan de geur van bijv. gas, eten dat aanbrandt, of van bedorven voedsel.
Geurmarketing
Geuren hebben invloed op ons gedrag en gevoel. Bedrijven spelen daar handig op in door gebruik te maken van geurmarketing. Door het verspreiden van geuren beïnvloeden ze de klanten. Afhankelijk van de gekozen geur kunnen ze klanten op hun gemak stellen of kalmeren. Klanten blijven langer op een plek waar ze zich prettig voelen en zijn eerder geneigd om iets te kopen. Een lekkere geur verhoogt de klanttevredenheid en zorgt voor binding met het bedrijf. Geurmarketing wordt ook ingezet om onaangename geuren te verwijderen.
Geuren en de smaakbeleving
Geur bepaalt ook voor een groot gedeelte onze smaakbeleving. De geur van eten wekt de eetlust op. Je krijgt trek. Tijdens het eten kunnen we met onze tong alleen zoet, zuur, zout en bitter waarnemen. Door op het voedsel te kauwen komen er geurdeeltjes vrij die het reukslijmvlies via de achterkant van de mondholte bereiken waarna er een signaal aan de hersenen wordt afgegeven.
Geuren en aantrekkingskracht
Mensen hebben allemaal hun eigen lichaamsgeur. Bij het maken van de keuze voor een partner gaan mensen af op lichaamsgeur. Mannen en vrouwen geven de voorkeur aan een partner met een heel andere lichaamsgeur dan ze zelf hebben. Dat komt doordat geur en het immuunsysteem met elkaar verbonden zijn. Het immuunsysteem bevat HLA-genen die een rol spelen bij het afweersysteem. Als iemand een partner kiest met heel andere HLA-genen, dan krijgen de eventuele kinderen een beter immuunsysteem.
Feromonen
Mensen scheiden, als ze zweten, feromonen af via de zweetklieren. Feromonen zijn geurloos maar worden wel waargenomen door het Vomeronasaal Orgaan in de neus. Dit orgaan geeft een signaal af aan de hersenen. Feromonen verhogen de aantrekkingskracht tussen mensen. Mensen staan meer open en vertonen positief gedrag ten opzichte van elkaar. Na het twintigste levensjaar neemt de productie van feromonen af. Dat is niet zo erg want je kunt dit compenseren door parfum of deodorant te gebruiken.
Parfum
Om een stof te kunnen ruiken moet deze vluchtig zijn en oplosbaar in water en vet. Een parfum is dus gemaakt van geurstoffen in een oplosmiddel. In de zomer, als de dagen lichter en langer zijn, is er meer behoefte aan lichtere geuren. Parfums met citrus en zomerbloemen geven een luchtig en zonnig gevoel. Lichte parfums ontwikkelen zich het best op de warme plekjes van de huid zoals de polsen, decolleté, hals en in de knieholtes. Op een licht vette huid houden geuren langer daarom kan een bodylotion worden gebruikt als basis.
Een duurder parfum kan zich onderscheiden van andere parfums door een combinatie van verschillende ingrediënten en door de concentratie van de geurstoffen.
De productie van parfum
Bij het maken van een parfum is niet alleen de geur belangrijk. Het hele totaalplaatje moet kloppen. Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan de belijning, het materiaal en de kleur van een parfum. Een blauw parfum is meestal koel en waterachtig, groene parfums zijn fris en sprankelend, roze zijn bloemig en poederig, oranje zijn fruitig, donkergele en amberkleurige hebben vaak een volle, kruidige geur. Licht getinte, transparante geuren zijn favoriet in het voorjaar en de zomer. Deze heldere kleuren hebben een positief effect op het humeur. Uit onderzoek is gebleken dat mensen vooral naar kleur kijken bij het maken van een keuze. Daarna is stijl belangrijk in combinatie met het merk.
Limited Editions
Soms worden door bekende parfumhuizen tijdelijk verkrijgbare geuren op de markt gebracht. Dit zijn de limited editions. Deze speciale parfums lijken op een bestaand parfum maar zijn net even anders, of ze zitten in een andere flacon.
Grondstoffen voor het maken van een parfum
De bloem is een belangrijke grondstof voor het maken van een parfum. Er gaan ontzettend veel uren zitten in het plukken van de bloemen omdat er in een liter olie heel wat kilo's bloemen gaan. Soms worden synthetische stoffen gebruikt om de bloemen te vervangen. Naast bloemen worden ook wortels, bladeren, takken, schors, mos, hars, gom, balsem, vruchten, zaden, pitten en kruiden gebruikt. Een klassieke parfum kan wel uit 30 ingrediënten bestaan. Er is verschil in de kwaliteit van de geur. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid opgelost parfumconcentraat in alcohol.
- Parfum bevat tussen de 20 en 40 procent concentraat opgelost in alcohol
- Eau de parfum tussen de 10 en 20 procent
- Eau de toilette tussen de 5 en 10 procent
- Eau de cologne tussen de 2 en 3 procent