InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Voldoende drinken tijdens de zomer

Voldoende drinken tijdens de zomer

Voldoende drinken tijdens de zomer Vaak drinken we te weinig water als het warm gaat worden. In de zomer periode kan een hittegolf voorkomen en het gevaar op uitdroging ligt op de loer. Hoe kunnen we voldoende vocht drinken en hoe herkennen we uitdroging? Uitdroging komt vaker voor bij ouderen en zorgt voor allerlei gezondheidsproblemen.

Risico

Ouderen lopen een groter risico op uitdroging tijdens warm weer in de zomer. Hoe komt dat? Bij jonge en gezonde mensen gaat er een alarm belletje af in de hersenen zodra het lichaam te veel vocht verliest. Er ontstaat een dorstgevoel zodat aan de behoefte aan vocht voldaan gaat worden. Bij ouderen werkt dit systeem minder goed. Zeker bij ouderen ouder dan 80 werkt dit systeem niet goed meer en kan het gebeuren dat iemand vergeet te drinken. Als daar bovenop medicijnen worden gebruikt die invloed hebben op de vochthuishouding, zoals bijvoorbeeld plaspillen, is het risisco aanwezig dat een ouder iemand kan uitdrogen tijdens warm weer in de zomer.

Zweten

Zweten is gezond en noodzakelijk, door het zweten zorgt iemand dat het lichaamstemperatuur bij warmte niet stijgt. Bij een beginnend te kort aan vocht zal het lichaam het aanwezige vocht in het lichaam zo min mogelijk verloren laten gaan. De transpiratie gaat over op een lager pitje: je begint minder te zweten.

Kenmerken beginnende uitdroging

Hoe herken je het begin van uitdroging? Enkele signalen die samen voorkomen kunnen een aanwijzing zijn op het begin van uitdroging:
  • De nieren produceren minder urine: je gaat veel minder naar de wc om te plassen,
  • Je urine kan donkerder gaan kleuren,
  • Je gaat minder zweten dan gebruikelijk,
  • Je huid begint uit te drogen en verliest zijn elasticiteit: trek aan je huid en de huid blijft overeind staan,
  • Je kan verward reageren doordat je hersenen te weinig vocht krijgen,
  • Je natrium balans in je lichaam raakt uit balans,
  • Je bloeddruk daalt waardoor de kans op flauwvallen sterk toeneemt.

Gevolgen uitdroging

Als je de beginnende kenmerken van uitdroging herkent, wat kunnen de gevolgen van uitdroging zijn? Als je het vocht te kort niet snel aanvult en extra natrium inneemt, kan iemand in shock raken. Erger nog: iemand kan in coma raken door de gevolgen van uitdroging. Water drinken is echt belangrijk!

Hittegolf

Wat is een hittegolf? Een hittegolf is dat er sprake is van 5 dagen achtereen warmer dan 25º C, waarvan minstens 3 dagen 30º C. Tijdens extreme hitte zoals bij een hittegolf lopen ouderen een extra risico op uitdroging. Te weinig vocht kan trombose in de hand werken. Het is enorm belangrijk dat iedereen, maar speciaal de ouderen, tijdens warme dagen ruim voldoende water drinken.

Genoeg drinken

Iedereen zou tijdens warme zomerse dagen minimaal 2 liter water moeten drinken om uitdroging te voorkomen. Maar hoe doe je dat? En zeker mensen die veel sporten en dus veel zweten hebben een grotere behoefte aan vocht. Denk eens aan:
  • Waterijs, bevat veel vocht en een ideaal hulpmiddel voor zowel ouderen als bij kinderen om extra vocht binnen te krijgen,
  • Schaaltje sappig fruit,
  • Watermeloen,
  • Sportdrankje,
  • Aanmaaklimonade,
  • Kan ijsthee.
Het kan helpen om jezelf per warme zomerse dag te verplichten een fles mineraalwater op te drinken.

Alcohol

Alcohol werkt vochtafdrijvend. Hoe heerlijk koude alcoholhoudende dranken lijken tijdens warme zomerse dagen, het werkt vochtafdrijvend. En het is de bedoeling dat we extra vocht binnen krijgen tijdens warme zomerse dagen. Let dus goed op dat je ruim voldoende water drinkt als je overgaat op alcolhoudende dranken tijdens de zomer! Alcohol heeft nog een negatief bijeffect: door de drank kan het lijken dat iemand verward is, maar er kan ook sprake zijn van uitdroging!

Medicijnen

Ook het gebruik van bepaalde medicijnen kunnen een extra risico zijn op de kans op uitdroging tijdens de zomer. Vooral het gebruik van plaspillen en andere medicijnen die de vochthuishouding van iemand controleren, kunnen een extra risico vormen op uitdroging. Raadpleeg altijd met de huisarts of de dosis kan worden aangepast tijdens hete, warme en zomerse dagen.
Ook moet er opgelet worden met het gebruik van bepaalde antidepressiva: een bijwerling van antidepressive kan zijn dat iemand extra gaat zweten. Dit vochtverlies moet aangevuld worden, bovenop het gebruike vocht inname.
Medicijnen tegen de ziekte van Parkinson, allergieen of tegen incontinentie kunnen als bijwerking hebben dat iemand minder zweet dan gebruikelijk. De vochthuishouding en de lichaamstemperatuur zullen uit balans raken als daar boven op iemand te maken krijgt met warme zomerse dagen.

Suikerziekte

Mensen met suikerziekte moeten ook extra opletten tijdens warme, hete en zomerse dagen. Als het glucosegehalte te hoog is, wordt dit via de urine uitgeplast en zodra er sprake is van vochtverlies, moet dit aangevuld worden.
Mensen met hartfalen, hartproblemen, longproblemen of met een hoge bloeddruk dienen altijd contact op te nemen met hun huisarts als de temperaturen in de zomer oplopen!
Gerelateerde artikelen
Zomervakantie: waarom is water drinken zo belangrijk?Zomervakantie: waarom is water drinken zo belangrijk?In de zomervakantie is het heerlijk om tijd te spenderen in het zonnetje en te genieten van zon, zee en strand. Maar ter…
Hittegolf eist mensenlevensZodra een hittegolf zich aandient trekken veel Nederlanders erop uit. De wegen naar het strand staan vast door de massal…
De hittegolf in NederlandDe hittegolf in NederlandJe houdt ervan of niet: de zomer. Velen houden van de zomerse dagen, zolang er maar geen hittegolf optreedt. Een hittego…
Uitdroging bij kinderenUitdroging bij kinderenJonge kinderen zijn niet altijd in staat om zelf aan te geven dat ze tekort aan vocht hebben. Een eerste symptoom hierva…
Water drinken is noodzakelijkWater drinken is noodzakelijkBestaat er een functie voor het drinken van water? Wat is de reden waarom wij, de mens, voldoende water moeten drinken?…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/67502-water-drinken-is-noodzakelijk.html

Reageer op het artikel "Voldoende drinken tijdens de zomer"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 06-06-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!