InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van agar agar

De geneeskracht van agar agar

Agar agar wordt in de voedingsindustrie gebruikt als bindmiddel. Het is dan een gesynthetiseerd product. Verse agar agar is een witkleurig zeewier. Het wordt gedroogd om als bindmiddel te dienen. Je kunt er gelei van maken; het bindt sterker dan gelatine wat gemaakt wordt uit botten van dieren. Agar agar is een vegetarisch alternatief voor het maken van gelei. Behalve de culinaire aspecten heeft agar agar geneeskrachtige capaciteiten. Het wordt het meest gebruikt bij chronische constipatie en een afslankdieet.

Inhoud:

Wat is agar-agar?

Agar agar wordt voornamelijk gewonnen in Japan, Sri Lanka en Indonesië. Hoewel de kleur wittig is als je hem droogt behoort hij tot de roodwieren. Eigenlijk is agar agar een polymeer dat is opgebouwd uit de suiker die we galactose noemen. Deze stof kan gedroogd worden waarna het vermengd met water een bindmiddel is dat in de voedingsindustrie en cosmetische industrie wordt toegepast. Het staat soms op etiketten als E-nummer 406. In agar agar zitten geen calorieën en er zit een redelijke hoeveelheid calcium en ijzer in. Daarnaast bevat het veel vezels.

Naamgeving

De Latijnse naam van agar agar is Echeuma denticulatum. Het woord agar agar komt uit het Maleis en het betekent gelei. In het Nederlands kennen we eigenlijk alleen de naam agar-agar of kortweg agar.

Veiligheid agar agar

Agar agar is op zich een onschuldig en niet giftig middel. Je moet er echter niet teveel van gebruiken. Tijdelijk kan het een prima middel zijn om het hongergevoel te slim af te zijn. Echter als je het lang gebruikt, houdt er dan rekening mee dat het mineralen opneemt en daardoor je een voedingsstoftekort kan oplopen. Verder kan langdurig gebruik tot darmstoornissen leiden.

Agar agar is een veilig product alleen moet je er niet teveel van hebben.

Agar agar en diabetes

In Indonesië wordt aan agar een werkzaamheid tegen diabetes mellitus en hartziekten toegeschreven. Dat het bij diabetes, glucose-intolerantie en obesitas zou werken wordt ondersteund door een Japans onderzoek uit januari 2005. Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken die de werking van agar agar ten aanzien van hartziekten hebben onderzocht.

Agar agar en obesitas

Het gegeven dat het bij obesitas zou helpen wordt in eerste instantie beargumenteerd door het feit dat agar agar geen calorieën bevat. Daarnaast bevat het een aanzienlijke hoeveelheid vezels zodat de spijsvertering gestimuleerd wordt. Een trage spijsvertering kan bijdragen aan obesitas. Veel obesitaslijders hebben een minder goed werkend spijsverteringsstelsel waardoor met name de suikers worden verteerd en omgezet in vet en men een tekort aan voedingsstoffen heeft. Dit tekort doet het lichaam aanzetten tot een hongergevoel; het lichaam wil hiermee aangeven dat er meer nutriëntrijk eten nodig is voor het lichaam. Verder krijg je van agar agar sneller een vol gevoel waardoor je minder veel gaat eten. Samengevat: het helpt op drie manieren bij obesitas.
  • Geen calorieën,
  • Spijsverteringsbevorderende vezels,
  • Sneller vol gevoel hebben.

Werkzame stoffen

Van agar agar wordt het gedroogde slijm gebruikt. Dit wordt ingevroren en ontdooid voor gebruik. In deze stof zitten de volgende werkzame fytonutriënten: de polysacchariden galactonen in de vorm van galactose, agarose, pyruvyl-agarose en agaropectine.

Agar agar is een ideale vervanger van gelatine voor vegetariërs. Je kunt er een geleipudding mee maken. Het kan ook worden gebruikt om een soep te verdikken.

Agar agar als fytotherapeutisch medicijn bij obesitas

In de moderne westerse, op wetenschap gestoelde fytotherapie wordt agar agar met name gebruikt in diëten die zijn gericht op gewichtsverlies. Dit middel werkt door de opname van water in de maag en darm. Agar Agar heeft een groot zwelvermogen; het neemt 10 maal zoveel water op. De gezwollen gel stimuleert de darmperistaltiek. Hierdoor wordt een moeilijke stoelgang of constipatie tegengegaan. Een fytotherapeut combineert agar agar vaak met andere stoelgangsbevorderende middelen zoals sporkehout en senna. Men dient er rekening mee te houden dat er veel vocht wordt opgenomen door agar agar. Daarom moet men voor de maaltijd veel drinken. Twee glazen van 200ml zijn een must. Overigens kun je obesitas oplossen met water alleen, volgens dr Batmanghelidj. Agar agar kan door een fytotherapeut bij de volgende indicaties worden voorgeschreven:
  • Moeilijke stoelgang,
  • Constipatie,
  • Afslankdieet.
Gerelateerde artikelen
Agar-Agar: Een Aziatisch alternatief voor gelatineAgar-Agar is een vegetarisch geleermiddel, dit in tegenstelling tot gelatine dat wordt gewonnen uit dierlijk slachtafval…
Zeegroenten: lekker en gezondZeegroenten zijn lekker en gezond. En het aanbod is groot. De bekendste zeegroenten zijn wel zeewier, lamsoor en zeekraa…
Wat is Agar.io?Agar.io is een razend populair spel maar alvorens dit gelijk op je telefoon of PC te installeren wil je natuurlijk eerst…
Waar zit gelatine inWaar zit gelatine inGelatine is een populair geleermiddel dat bereid wordt uit lichaamsdelen van varkens, waaronder huid, kraakbeen en botte…
11 vervangers van eierenEieren kun je in allerlei recepten prima vervangen. Ook de proteïne-inhoud van het ei is te vervangen door alledaagse vo…
Bronnen en referenties
  • Boek: Corinne Couget, Wat zit er in uw eten?
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Agar_%28bindmiddel%29
  • Agar bij diabetes en obesitas: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15642074

Reageer op het artikel "De geneeskracht van agar agar"

Reacties

José Aarts, 02-08-2019 19:39 #2
Hallo,

Ik gebruik sinds geruime tijd agar agar en ben na het lezen van dit artikel nu bang dat ik misschien teveel gebruik.
Ik maak er voor mezelf altijd vla van [op die manier gebruik ik dan ong. anderhalve eetlepel per week] Ook maak ik er broodbeleg van [hiermee gebruik ik dan één eetlepel per week] Dus tezamen gebruik ik wekelijks 2,5 eetlepel per week. Ik weet niet hoeveel gram dat is.
Is dit teveel?
Bij voorbaat dank voor uw tijd en moeite
José

K. Bihari, 19-11-2016 13:23 #1
Goed artikel, was allang op zoek naar een vegetarisch "bindmiddel", bedankt!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-10-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!