InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Ontgiften door te vasten

Ontgiften door te vasten

Ontgiften door te vasten Door te vasten wordt het lichaam gereinigd, vasten is dan ook een populair dieet om te ontgiften. Vastenkuren zijn populair, de voordelen voor de gezondheid zijn dan ook groot. Een bijkomend voordeel van een vastenkuur is dat het een van de snelste methodes is om af te vallen.

Beginnen met vasten

Voedingskundig gesproken heeft vasten tot doel het lichaam schoon te maken door de uitscheiding van afvalstoffen te bevorderen. Water speelt een zeer belangrijke rol in het proces. Dagelijks zou men minstens 2 liter water moeten drinken om de ontslakking te bevorderen. Giftige afvalstoffen die zich gedurende jaren van roekeloze eet- en leefgewoonten in het lichaam opgehoopt hebben, dwarsbomen de functies van cellen en weefsels en veroorzaken uiteenlopende chronische stoornissen. Wanneer ze uitgescheiden worden, ervaren we therapeutische en verjongende effecten. Dieren vasten instinctief wanneer ze zich slecht voelen, ze stoppen met eten tot ze zich beter voelen.

Waarschuwing, wanneer niet vasten

Vasten kan gevaarlijk zijn voor mensen met hart- of nierproblemen of diabetes. Iedereen met gezondheidsproblemen zou feitelijk pas aan een vastenkuur mogen beginnen nadat afdoende is vastgesteld dat er geen medische beletsels bestaan. Zelfs zonder gezondheidsproblemen zou een vastenkuur langer dan drie dagen alleen onder medisch toezicht mogen plaatsvinden.

Enkele voors en tegens

Gewichtsverlies is het directe resultaat van een vastenkuur. In de eerste 24 uur kan men tot 1,5 kilo kwijt raken, vooropgesteld dat men alleen water en geen calorieën bevattende dranken drinkt. Wordt het vasten voortgezet, dan zal het gewichtsverlies in de volgende 10 dagen 1 kilo per dag zijn. Het verlies komt nochtans niet geheel voor de rekening van vet. Het kwijtgeraakte gewicht bestaat voor grofweg één derde uit vet, voor de helft uit water en voor de rest uit overig weefsel waaronder spierweefsel. Behalve nuttig te zijn voor wie wil afslanken, kan vasten het lichaam verjongen en ook helpen met te breken met verslavingen als alcoholisme en roken. Vasten stimuleert verder de afscheiding van groeihormoon, het hormoon dat onze afweer tegen ziekten versterkt. In sommige Duitse en Zweedse gezondheidsklinieken worden vastenkuren toegepast in de behandeling van degeneratieve ziekten, van artritis en aderverkalking tot spijsverteringsstoornissen en huidaandoeningen.

Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen vasten en verhongeren. Knagende honger is geen teken van echte biologische honger. Hier gaat het feitelijk louter om maagcontracties die we als honger interpreteren en kan grotendeels gestild worden door het drinken van water. De eetlust en het gerommel in de maag houden na twee tot vier dagen op. Daarna volgt een periode van drie tot vier weken waarin geen honger of vermoeidheid wordt gevoeld. Dit is echt fysiologisch vasten. Maar wanneer de eetlust dan terugkeert, is dat een natuurlijk signaal om met het vasten op te houden, want anders zet zich verhongering in en zullen vitale weefsels ontmanteld worden teneinde in energie te voorzien. Waarom consumeert het lichaam zichzelf niet tijdens vasten? Omdat als cellen worden afgebroken deze heel efficiënt gerecycled worden. De producten van de celafbraak worden gebruikt voor het bouwen van nieuwe cellen. Het eiwitgehalte in het bloed van een groep mensen die, tijdens een totale vastenkuur 500 kilometer liepen bleef volkomen normaal.

Langdurig vasten op uitsluitend water kent echter zo zijn nadelen. Ten eerste heeft het lichaam op onverschillig welk moment minder dan 1000 calorieën in reserve; deze zitten in de lever opgeslagen als glycogeen en worden tijdens de eerste twee vastendagen opgebruikt. Het lichaam begint dan vet af te breken voor energie en zet het om in ketolichamen, zoals aceton, azijnzuur en betahydroxiboterzuur. Deze ketolichamen vervagen glucose als energiebron en voorzien in 70% van de behoeften van het lichaam. De rest van de energiebehoefte van het lichaam wordt uit de afbraak van weefsel verkregen. Deze processen leiden tot ketose en acidose, tenzij er oraal of per injectie glucose wordt aangevoerd. Ketose kenmerkt zich door een lichte misselijkheid, een vieze smaak in de mond en een naar aceton ruikende ademhaling. Acidose treedt gewoonlijk een paar dagen na het inzetten van ketose op en kan erg gevaarlijk zijn, vooral bij mensen die verdacht zijn voor nierdisfunctie of diabetes. Een extra gevaar is dat er giftige residuen in het bloed terechtkomen als het vet wordt afgebroken. Veelal wordt niet beseft dat het lichaamsvet een dumpplaats is voor gifstoffen die niet door de lever, nieren, longen en huid verwerkt kunnen worden.

Natrium en kalium worden grotendeels uitgeput tijdens langdurig vasten. Het kaliumverlies kan wel 1500 mg per dag bedragen. Dat kan leiden tot ernstige tekorten, die zich als zwakheid, loomheid, misselijkheid en nierproblemen kunnen manifesteren. Tijdens een vastenkuur zou men daarom voor voldoende extra kalium moeten zorgen.

Korte vastenkuren

Vastenkuren van één tot drie dagen vergen normaal gesproken geen medische begeleiding, maar het is raadzaam om eerste een arts te consulteren als u ook maar enigszins twijfelt over uw gezondheid. Als u nog nooit eerder gevast hebt kunt, u het beste met één dag vasten beginnen en kijken hoe u zich erbij voelt. Vastenkuren van één tot drie dagen maken het lichaam schoon en bewerkstelligen een snel gewichtsverlies van 1 tot 3 kilo. Vasten dient niet als deprivatie beschouwd te worden, maar als een positieve daad. Het gunt het spijsverteringssysteem rust en vormt een goede stap op weg naar een betere gezondheid. Na het opstaan zou u alleen water moeten drinken, het liefst puur mineraalwater. Desgewenst kunt u een halve citroen of sinaasappel in het water uitknijpen.

Tijdens het vasten zijn verschijnselen als lichte verhoging of duizeligheid en hoofdpijn niet ongewoon, vooral bij mensen die nog nooit eerder gevast hebben. Deze verschijnselen verdwijnen gewoonlijk na een dag of wat. Een onwelriekende adem, pijnlijk tandvlees en een 'beslagen' tong zijn tekenen dat er afvalstoffen worden verwijderd.

Het op de juiste wijze beëindigen van een vastenkuur is van het grootste belang. U zou geleidelijk weer moeten beginnen met eten, afhankelijk van de duur van het vasten. Met één dag kunt u breken door met kleine slokjes wat melk, vers vruchtensap of groentesoep te drinken en vervolgens bij de volgende maaltijd uw normale eetgewoonte weer op te pakken. Een vastenkuur van twee of drie dagen beëindigt u door minstens een dag lang van matig verdunde melk, vruchtensap of groentesoep te nippen. De volgende dag geniet u uitsluitend lichte maaltijden, bestaande uit fruit en groenten.

Vasten op rauw sap

Een veiliger en gemakkelijker vorm van vasten is het vasten op rauw sap. In dit regime zijn slechts verse rauwe vruchten- en groenten sappen toegestaan. Vast voedsel blijft geheel achterwege. Sappen leveren een heleboel natuurlijke suikers, vitaminen, mineralen en spoorelementen en vermijden de stress waarmee het vasten op water gepaard gaat. Ze voorzien in alle fundamentele elementen die nodig zijn voor het genezen van het lichaam en verjongen van cellen, stimuleren de schoonmaak van het lichaam, normaliseren biologische processen en, heel belangrijk, elimineren het risico van ketose of acidose.
Tijdens het vasten verbrandt het lichaam grote hoeveelheden opgehoopte afvalstoffen en scheidt ze uit. We kunnen dit schoonmaakproces bevorderen door tijdens het vasten in plaats van water alkalische sappen te drinken. De uitscheiding van urinezuur en anorganische zuren wordt erdoor versneld.

Een populaire saptherapie is de druivenkuur, hierbij is uitsluitend vers druivensap toegestaan. Anderzijds hoeft een sapvastenkuur niet tot één fruit- of groentesoort beperkt te blijven. Groenten en vruchten moeten vlak voor de consumptie worden uitgeperst en dienen niet geschild of in water geweekt te worden. Wortelgroenten dienen goed geschrobt te worden.
Verschillende soorten vruchten en groenten worden in sapvastenkuren gebruikt, al naar gelang het gewenste effect. Veel gebruikt worden appels, selderij, wortelen, peterselie, bieten, kool, broccoli en boerenkool.
Gerelateerde artikelen
Dieet: vasten en ontgiften diëtenDieet: vasten en ontgiften diëtenEr bestaan zo veel diëten dat het lastig is een dieet te vinden dat bij jouw wensen aansluit. Vasten en ontgiften diëten…
Gezond afslanken: sapvastenSapvasten vermindert niet enkel en alleen allerlei lichamelijke klachten, maar men ervaart ook een hernieuwde energie. B…
Door te vasten kan je gezondheid verbeterenDoor te vasten kan je gezondheid verbeterenDoor te vasten kan je je eigen gezondheid verbeteren. Er zijn verschillende manieren om te vasten zoals Calorie Restrict…
Redenen om te vastenRedenen om te vastenWe zitten nu in de 40-dagen tijd voor Pasen, waarin sommige mensen vasten. Waarom kiest iemand om een aantal dagen niet…
Vasten: beweegredenen en vormen van vastenVasten: beweegredenen en vormen van vastenVasten is het zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten waarbij er meestal wel water of kruidenthee gedronken mag w…
Bronnen en referenties
  • Dr. Michael Sharon: Alles wat je moet weten over voeding & gezondheid

Reageer op het artikel "Ontgiften door te vasten"

Reactie

Monique, 06-12-2018 22:23 #1
Ik ben me aan het verdiepen in vasten en het meeste wat ik hier lees komt wel overeen met wat ik in literatuur vind (Science Daily). Dit artikel is veel overzichtelijker en ik ben ook op zoek naar concrete richtlijnen zoals water versus groentesap vasten. Er wordt echter niet toegelicht waarom groentevasten beter is. Bij watervasten schrijft u dat het misschien toch raadzaam is om kalium in te nemen. Hoe doe je dat (zonder het vasten debet te doen)? Door een voedingssupplement, of door een een (groene) banaan? Ook raadt u aan om een citroen uit te knijpen in water, maar een sinaasappel? Sinaasappelsap geeft toch geraffineerde fructosen vrij (en staat toch gelijk aan verkeerd)? Ook zijn er bronnen die zeggen dat suikers en zetmelen (en vetten) tijdens het vasten, hongergevoel in stand houden, ook na een paar dagen. Hoe zit dat dan?

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 15-06-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!