InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Door te vasten kan je gezondheid verbeteren

Door te vasten kan je gezondheid verbeteren

Door te vasten kan je gezondheid verbeteren Door te vasten kan je je eigen gezondheid verbeteren. Er zijn verschillende manieren om te vasten zoals Calorie Restriction with Optimal Nutricion (CRON), vier dagen vasten, om de dag vasten en het 5/2 dieet (ook wel vastendieet genoemd). Genen spelen een belangrijke rol in hoe snel we oud worden en hoe oud, maar voeding speelt ook een belangrijke rol. Genen kunnen we niet beïnvloeden, maar onze voeding wel. Vasten is daar een mooi voorbeeld van. Michael Mosley heeft in 2013 vier manieren van vasten uitgeprobeerd in de documentaire 'Hoe leef je langer?' Inmiddels is van één van deze manieren van vasten ook een boek verschenen 'Het vastendieet.'

Manieren om te vasten

Er zijn verschillende manieren om te vasten. In de uitzending van Focus van zondag 7 juli 2013 'Hoe leef je langer?' werden vier manieren op een rijtje gezet;
  • Cron (Calorie Restriction with Optimal Nutricion)
  • Vier dagen vasten
  • Om de dag vasten
  • Het 5/2 dieet (het vastendieet)

Michael Mosley probeert zijn gezondheid te verbeteren

In het programma werd Michael Mosley gevolgd. Hij wil graag langer leven, jonger blijven en afvallen. Zijn gezondheid wil hij verbeteren met zo min mogelijk veranderingen in zijn leven. Hij bezoekt hiervoor verschillende deskundigen in de hele wereld.

Cron-dieet (Calorie Restriction with optimal Nutricion)

In Washington gaat Michael Mosley op bezoek bij Professor Luigi Fontana. Hij doet onderzoek naar mensen die een voedingspatroon hebben dat bestaat uit weinig calorieën en veel groenten en fruit om zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen. Mensen die dit voedingspatroon volgen worden Cronies genoemd en ze vasten eigenlijk elke dag. Ze nemen namelijk maar 1400 tot 1600 calorieën per dag tot zich. Er wordt geschat dat er zo’n 100.000 Cronies ter wereld zijn. Het Cron-dieet zorgt ervoor dat de organen in goede conditie blijven, waardoor je lichaam minder snel veroudert dan bij een ‘gewoon’ voedingspatroon met meer calorieën.

Wat doet vasten voor je lichaam?

In het programma wordt uitgelegd dat proteïne in eten de hoeveelheid groeihormoon (IGF-1) beïnvloedt in je bloed. IGF-1 is een groeihormoon dat in hoge waarden de kans op bepaalde kankersoorten (prostaat-, borst- en darmkanker) verhoogt en een belangrijke rol speelt bij lang leven. Door minder te eten of periodes niet gaat de celdeling langzamer, waardoor het lichaam meer tijd heeft voor het repareren van defecten en de kans op kanker lager wordt. Vasten moet altijd onder begeleiding van een deskundige gebeuren.

Vier dagen vasten

In Los Angeles wordt professor Longo, een expert op het gebied van anti-aging en voeding bezocht. Hij raadt Michael Mosley aan om vier dagen (drie dagen en vier nachten) streng te gaan vasten. Hij mag slechts water, zwarte thee en één bekertje soep (50 calorieën) per dag. Na deze periode is zijn IGF-1 waarde met 50% gedaald en zijn bloedsuikerspiegel niet langer te hoog.

Om de dag vasten

In het programma is ook te zien dat Dr Krista Varady in Chicago mensen met zwaar overgewicht om de dag laat vasten. De ene dag (vastendag) weinig calorieën (vrouwen 400-500, mannen 500-600) waarvan zoveel mogelijk groenten en fruit. De andere dag (eetdag) mogen ze eten wat ze willen. Gebleken is dat op de eetdag wel meer gegeten wordt dan op een zogenaamde normale dag, maar nooit zoveel meer calorieën dat de vastendag geheel gecompenseerd wordt. Meestal eten mensen op de eetdag zo’n 125% waardoor ze afvallen, zich gezonder voelen en ook zijn.

Het 5/2 dieet (het vastendieet)

In Baltimore praat Michael Mosley met Mark Maxim, een breinexpert. Hij onderzoekt het effect van ouder worden op het brein bij muizen. Gebleken is dat muizen er veel langer over doen om Alzheimer te ontwikkelen als ze op een dieet zitten met calorierestrictie. Af en toe honger maakt volgens hem scherper. Michael probeert het 5/2 dieet. Vijf dagen per week normaal eten en twee dagen per week slechts 600 calorieën. Bij dit dieet mag je zelf bepalen wanneer je de twee vastendagen hebt, maar na een vastendag volgt altijd een gewone dag. Het gaat uit van de gedachte dat er vroeger ook dagen van veel eten was (goede vangst) en dagen dat er weinig tot niets was. Dit dieet bevalt Michael het beste. Na een half jaar is hij flink afgevallen en voelt zich stukken gezonder en fitter en dit is terug te vinden in zijn bloedwaarden. In 2013 verscheen een boek over deze manier van vasten 'Het vastendieet' (ISBN 9789035140066).

Belangrijk bij vasten

In de uitzending wordt er meerdere malen op gewezen dat je nooit zomaar moet gaan vasten, maar altijd onder deskundige begeleiding.

Lees verder

© 2014 - 2018 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het 5/2 vastendieet; voor wie wil afvallen of gezond levenHet 5/2 vastendieet; voor wie wil afvallen of gezond levenIn augustus van 2012 zond de BBC een spraakmakende documentaire uit over het zogenaamde '5/2 dieet' (5:2 dieet). In de d…
MySQL Hosting. Waar moet je opletten?MySQL Hosting. Waar moet je opletten?Wil je MySQL gebruiken in je hosting omgeving? MySQL is een heavy-duty database server. Het wordt gebruikt in combinatie…
Voeding en ouderdomsziekten/verouderingsziektenVoeding en ouderdomsziekten/verouderingsziektenUit Deens onderzoek is gebleken dat onze genen voor minder dan 25% bepalen hoe oud we kunnen worden. Wat we eten bepaalt…
Dieet: vasten en ontgiften diëtenDieet: vasten en ontgiften diëtenEr bestaan zo veel diëten dat het lastig is een dieet te vinden dat bij jouw wensen aansluit. Vasten en ontgiften diëten…
Vasten op groente- en fruitsapjesEen dieet op basis van sapjes zou erg heilzaam zijn voor het lichaam en zorgt ervoor dat je kilo's verliest. Of dit waar…
Bronnen en referenties
  • ‘Hoe leef je langer?’ (Focus 7 juli 2013)
  • www.snelleren.nl/ ( hoe werkt het vastendieet)
  • www.thefastdieet.co.uk
  • 'Het nieuwe vasten' (Vriendin nr. 14, 2017)

Reageer op het artikel "Door te vasten kan je gezondheid verbeteren"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 26-06-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!