InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 soorten kiemgroenten

10 soorten kiemgroenten

10 soorten kiemgroenten Het eten van kiemgroenten is niet iets van alle tijden. Pas sinds de jaren 70 van de 20e eeuw zijn er enkele gezondheidspioniers begonnen met het eten van pas ontkiemde zaadjes van groenten en soms pitjes. 40 jaar later worden kiemgroenten wereldwijd verkocht. Ontkiemde zaadjes van groenten hebben hoge gezondheidswaarde. Vaak zit er in de kiemgroente totaal andere stoffen dan in de uiteindelijke volgroeide groenten. Het leuke aan kiemgroenten is dat je ze rauw kunt eten. Dat heeft als voordeel dat ze extra veel voedingswaarde bevatten. Ook groeien de kiemen in de verpakking nog een beetje door. Op deze manier beschikken ze over meer lichtenergie dan volgroeide groenten die zijn afgesneden van de wortel.

Inhoud:

1. Broccolikiem

Broccolikiemen zijn hele gezonde kiemen. Er zitten isothiocyanaten in die goed zijn om gifstoffen die kanker veroorzaken uit te schakelen, en om de dood van een kankercel in gang te zetten. Broccolikiemen bevatten 20 maal zoveel isothiocyanaten als broccoli zelf. Daarentegen is het zo dat broccoli weer een groot aantal fytonutriënten bevat die niet in broccolikiemen zitten.

2. Preikiemen

Kiemgroenten zijn niet duur en toch zeer voedzaam. Het is relatief eenvoudig om kiemgroenten te maken; ze nemen voor een boer niet veel plek in. Dat leidt ertoe dat een boer zijn grond snel weer kan aanwenden voor een volgende oogst. Dat is de reden dat kiemgroenten, ook de biologische, heel betaalbaar zijn. Verder zitten ze bomvol fytonutriënten. Omdat het een begin van een grote plant is, zitten alle voedingstoffen in geconcentreerde vorm in kiemgroenten. Preikiemen zijn kort op de markt. Het is anno 2014 nog niet goed uitgezocht welke stoffen erin zitten. Aangezien andere kiemgroenten over een compacte samenstelling aan inhoudsstoffen beschikken, kun je dat ook aannemen voor de ontspruite zaden van prei. De eerste berichten wijzen erop dat preikiemen veel energie geven zonder dat ze calorieën bevatten.

3. Peulvruchtkiem

Peulvruchten bevatten lectinen, daarom moeten ze gekookt worden. Een andere manier om de lectine van deze voedzame zaadsoort te ontdoen is het ontkiemen. Door het ontkiemen worden alle stoffen die in een peulvrucht zitten tot ontwikkeling gebracht. Een ontkiemde peulvrucht is een opeenhoping van voedingsstoffen. Bij de biologische winkel kun je relatief goedkoop ontkiemde peulvruchten kopen. Maar als je een beetje handig bent en geduld hebt, kun je ze zelf maken.

4. Haverkiemen

Havermout zijn sterk bewerkte haverkorrels. Haver in pure vorm is in principe veel te hard om te eten. Een manier om haverkorrels te eten is het ontkiemen. Er zitten stoffen in een haverkorrel die iets minder goed zijn maar door het ontkiemen worden deze stoffen omgezet in belangrijke voedingsstoffen voor de mens. Haverkiemen zijn een rustgevend medicijn. Ze zijn goed voor de zenuwen.

Zelf kiemgroenten maken

Om zelf kiemgroenten te maken moet je eerst de zaadjes 24 uur lang weken in water. Vervolgens doe je deze in een afgesloten pot met weer een beetjs water. Je bewaart de pot op kamertemperatuur en ververst elke 12 uur het water. Vanaf drie dagen na het in de pot stoppen zijn de kiemgroenten eetbaar. Je kunt wachten totdat ze vier, vijf of zes dagen in de pot zitten.

Taugeh / Bron: Kwantonge, Wikimedia Commons (Publiek domein)Taugeh / Bron: Kwantonge, Wikimedia Commons (Publiek domein)

5. Taugé

Taugé is de meest bekende spruitgroente. Deze wordt in vrijwel alle groentewinkels verkocht. Taugé wordt of gemaakt van mungbonen of van sojabonen. Sojabonen op zich zijn niet eens erg gezond maar taugé is een zeer gezonde vorm van de sojaboon. Er zit vitamine B17, C en ijzer in taugé. De Latijnse, wetenschappelijke naam is Phaseolus aureus. In België zegt men sojascheuten en in Suriname wordt deze groente tjapar genoemd. In het Indonesisch is het ook wel kacang hijo, wat groene pinda betekent. De pinda is familie van de boonsoorten. Taugé wordt vaak geroerbakt of gebruikt als vulling voor een loempia. Taugé is een van de weinige kiemen waarvan het niet bijzonder lekker is om het rauw te eten.

6. Alfalfa

Alfalfa is net als taugé een zeer bekende kiemgroente. Alfalfa zit boordevol fytonutriënten. Het is zo gezond dat het een medicijn is in de fytotherapie. Alfalfa is onder andere in staat om periodes van spierherstel en spierpijn te verkorten. Hierdoor is het een uitstekende groente voor mensen die aan (top)sport doen. Daarnaast verbetert alfalfa de cognitieve functies in de mens. Hierdoor is het een goede groente voor mensen die zware psychische arbeid moeten verrichten zoals studenten die examen doen.

7. Uienkiemen

In uienspruiten zit veel vitamine A, D en C. Verder bevat het veel proteïnen. Anno 2014 zijn de kiemen van uien in Nederland zelden op de markt maar in sommige landen zie je het regelmatig. Uienkiemen kun je op een boterham doen waar ook kaas, pindakaas of tahin op zit. Verder is het een goede kiem voor door een salade, zoals overigens vrijwel alle kiemen.

8. Zonnebloempitspruiten

De kiemen van de zonnepit hebben een nootachtig aroma. Verder zit er veel lecithine en vitamine D in. Vitamine D is de vitamine die tegenwoordig veel wordt voorgeschreven in pilvorm maar als we genoeg kiemgroenten eten kunnen we er eigenlijk geen tekort aan krijgen. De zonnebloempitkiem staat erom bekend dat het vetzuren snel kan afbreken. Je kunt deze kiemgroente door een salade doen maar het is ook een uitstekende toevoeging in een groentesap.

Lichtenergie is een onontgonnen terrein in de voedingswetenschap maar het staat vast dat middels kirlianfotografie groenten lichtenergie hebben en dat biologische groenten over meer lichteneregie beschikken dan groenten die zijn gekweekt op glaswol en met behulp van kunstmatige meststoffen, pesticiden en herbiciden.

9. Mosterdkiemen

Mosterdspruiten hebben kleine peperachtig smakende blaadjes. Mosterd is familie van alle koolsoorten. Mosterdspruiten zijn net als uienkiemen nog niet overal te koop in Nederland. Maar kiemen zijn razend populair dus dat kan snel veranderen. Je kunt zelf mosterdzaad kopen en dit laten ontspruiten. Kiemgroenten zijn in feite ideaal voor op vakantie mee te nemen. In een glazen pot kun je zaadjes ontkiemen in drie tot vijf dagen zodat je zelf je eigen verse groenten meeneemt op reis.

10. Radijskiemen

Radijskiemen smaken naar radijs. Er wordt vaak de radijssoort daikon gebruikt om radijskiemen te maken. In radijskiemen zit veel vitamine C en vitamine A. Verder is het een goede bron van calcium. Radijsspruiten zijn een mooie aanvulling op een hartige boterham of door een salade. Deze kiemsoort is vanaf het begin van de 21e eeuw volop verkrijgbaar in biologische winkels in Nederland.
Gerelateerde artikelen
Kiemgroenten gezond en makkelijk zelf te kwekenKiemgroenten gezond en makkelijk zelf te kwekenKiemgroente zit boordevol gezonde voedingstoffen, en zijn daarnaast ook nog een keer zeer smakelijk. Kiemen zijn gemakke…
Gezond eten: Snoepgoed onder superfoodsGezond eten: Snoepgoed onder superfoodsDat broccoli en bosvruchten gezond zijn en onder superfoods vallen, weet je misschien wel. Maar wat dacht je van waterke…
Haver is gezonder dan je denktHaver is gezonder dan je denktJe hoort niet zo heel vaak over haver. Het is dan ook een beetje een vergeten gewas, maar haver is heel erg gezond. Zeke…
Okra; een slijmerige peulvruchtOkra; een slijmerige peulvruchtOkra is een geliefde groente in heel veel landen. Maar eigenlijk is okra helemaal geen groente, maar een peulvrucht. En…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Julie Gibbons, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Taug%C3%A9
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Bean_sprout
  • http://www.wisegeek.com/what-are-radish-sprouts.htm
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Kwantonge, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "10 soorten kiemgroenten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 16-06-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!