InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van mirabel

De geneeskracht van mirabel

De geneeskracht van mirabel De mirabel is geen overbekende boom. Het is een pruimsoort met vruchten die erg lekker zoet kunnen zijn. De mirabelsoorten zijn een tikkie kleiner dan een gewone pruim. Sommige mirabelsoorten zijn maar net iets groter dan een kers. Het is een prima vrucht om warm te maken voor diverse bereidingstoepassingen. Je kunt het uit het vuistje eten maar ook warm bereiden; gemengd met suiker kan er een jam van worden gemaakt. Als je iets bijzonders in je tuin wilt hebben staan dan is de mirabelboom een goede keus. De mirabel kan uitstekend in Nederland en België groeien hoewel hij warmere streken gewend is, bijvoorbeeld rondom de Middellandse Zee.
De mirabel bloeit schitterend. / Bron: Harald Hillemanns, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De mirabel bloeit schitterend. / Bron: Harald Hillemanns, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Kenmerken mirabelboom

De mirabel heeft een ovale vorm, ofwel een eivorm. Hij is meestal geel maar kan ook blauw of donkerpaars zijn net als de gewone pruim, waar de mirabel veel op lijkt en familie van is.. Een mirabelboom wordt drie tot zes meter hoog. Hij groeit het meest in Midden- en Zuid-Europa en Noord-Afrika maar kan ook in Nederland en België groeien en veel vruchten krijgen. In warmere streken behoudt de mirabel zijn bladeren maar tijdens koudere winters zoals in Nederland vallen de bladeren op de grond.

Naamgeving mirabel

De Latijnse, wetenschappelijke naam van mirabel is Prunus domestica subsp. syriaca. Het woord mirabel komt van het Griekse woord murobalanon. Prunus is pruim en domesticana betekent ´gekweekt´. Prunus domesticama is de algemene term voor pruimensoorten. Syriaca betekent ´ uit Syrië´. In Engelstalige landen wordt de mirabel vaak Syrian plum, of Syrische pruim genoemd. Soms zeggen Engelsen Syrian Christ plum. De kroosjespruim is zeer nauw verwant aan de mirabel maar het is niet precies dezelfde boom. Er zijn veel verschillende soorten mirabellen. De bekendste komen uit de Lorraine of op zijn Nederlands: Lotharingen of Loreinen. De mirabel is in Frankrijk een geliefde vrucht om een taart mee te maken.

De pruim of mirabel

Mirabel is een lekkere vrucht. Mirabel kan zowel rauw worden gegeten als worden gekookt. Sommige soorten zijn iets zuurder; deze worden over het algemeen gebruikt om te koken met suiker. Er kan een jam, suikersiroop of compote van de mirabel worden gemaakt. Van de mirabelboom kunnen eveneens de bloemen worden gegeten. De zaden kunnen ook worden gegeten maar het is verstandig om er niet meer dan een paar te nemen vanwege het amygdalinegehalte erin,.

Gele mirabellen aan de boom / Bron: Manfred Heyde, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gele mirabellen aan de boom / Bron: Manfred Heyde, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Sommige mirabelsoorten geven eerder ronde dan eivormige vruchten.

Mirabelbloemen

De bloemen van mirabel zijn een uitstekende garnering bij een ijsgerecht. Daarnaast kunnen de mirabelbloemen een salade opfleuren. Het is ook mogelijk om een thee te zetten van de mirabelbloemen; vergelijkbaar met een lindebloesemthee. Voor dit doel is het zowel goed om mirabelbloesem vers als thee te bereiden als het te drogen. Wie mirabelbloesem bewaard als thee kan het ook in de winter drinken.

Goed voor spijsvertering

Gedroogde mirabelvruchten is een laxeermiddel. Daarnaast is het een maagversterkend middel. De spijsvertering wordt verbeterd door het eten van gedroogde pruim. Ook een verse pruim heeft dit effect maar in iets mindere mate. De mirabel is hierop geen uitzondering op andere pruimen; vrijwel alle pruimen staan bekend om hun laxerende werking. Dat komt onder andere door hun vezelgehalte. Vezels werken positief op de spijsvertering en de transit in de darmen.

Koortsdrijvend en ademhalingsverbeterend

De mirabelboombast is een koortsdrijvend middel. Dat komt omdat er een minieme hoeveelheid amygdaline in zit. In grote hoeveelheden is deze stof giftig. Amygdaline zit vooral in de bladeren en in de pit van de vrucht. In kleine hoeveelheid zit het in de bast of schors. Hiervan kan een thee worden gezet. Het is verstandig om slechts een klein beetje te gebruiken. Amygdaline kan in minieme hoeveelheden een gevoel van welbehagen geven. Daarnaast stimuleert deze thee met een minimale hoeveelheid amygdaline de ademhaling. Ook de spijsvertering als geheel wordt verbeterd door een piepkleine aanwezigheid van amygdaline.
Amygdaline is overigens ook een stof die in abrikozenpitten zit. Volgens sommigen is dat een uitstekend middel bij kanker.

De bloesem is eetbaar en je kunt er thee van maken. / Bron: Trachemys, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De bloesem is eetbaar en je kunt er thee van maken. / Bron: Trachemys, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Maak een heg van mirabelbomen en pluk de mirabellen op armhoogte; zo voorkom je dat je op een ladder moet staan om lekkere vruchtjes te oogsten.

Cosmetische toepassing mirabelboom

Er is een cosmetische toepassing van de mirabelboom. De zaden worden gebruikt als gezichtsmasker. Vooral bij een droge huid is een puree van de zaden een geschikte hydraterende laag. De olie kan eveneens voor de huid worden gebruikt. Als je een oliepers hebt zou je zelf van de zaden een soort olie kunnen maken waarmee je een droge huid insmeert. De zaden en de olie zijn niet geschikt voor overvloedige consumptie. Een paar zaden opeten kan geen kwaad.
Gerelateerde artikelen
Het geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is bijzonder omvangrijk, het omvat sierbomen die hun blad verliezen, fruitbomen, vaste planten en he…
Prunus soorten geschikt als groene haagPrunus soorten geschikt als groene haagAls tuinafscheiding is een groenblijvende haag mooi. Het geeft kleur aan de tuin in de winter, als veel planten afsterve…
Sierkers of Prunus geschikt voor kleine en grote tuinSierkers of Prunus geschikt voor kleine en grote tuinBinnen het omvangrijke geslacht Prunus is heel veel moois te vinden. Er zijn bomen én struiken. Sierbomen, maar ook frui…
Prunus lucitanica, een bloeiende groenblijvende haagPrunus lucitanica, een bloeiende groenblijvende haagPrunus lucitanica is een groenblijvende heester, die goed als haag gebruikt kan worden, maar ook solitair in de border m…
De pruim als fytotherapeutisch medicijnDe pruim als fytotherapeutisch medicijnPruimenboom is een bladverliezende, vaak struikachtige boom die rond de 10 meter hoog kan worden. Van oorsprong groeide…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Mirabelle_plum
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mirabel_%28pruim%29
  • http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Prunus+domestica
  • http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/mirabel
  • http://www.onlineplantguide.com/Plant-Details/2842/
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Harald Hillemanns, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Manfred Heyde, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Trachemys, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van mirabel"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 11-08-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!