InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voedingsmiddelen die je bloedplaatjesproductie verhogen

Voedingsmiddelen die je bloedplaatjesproductie verhogen

Voedingsmiddelen die je bloedplaatjesproductie verhogen Bloedplaatjes (trombocyten) zijn kleine bloedcellen die helpen bij de bloedstolling en bij het repareren van een beschadigde bloedvatwand. Bij trombocytopenie heb je te weinig bloedplaatjes in je bloed. Niet alleen medicijnen kunnen daar iets aan doen! Ook jij zelf kan helpen het niveau van je bloedplaatjes te verhogen, door middel van het eten (of juist niet) van specifieke voedingsmiddelen.

Wat zijn bloedplaatjes?

Bloedplaatjes, ook wel trombocyten genoemd, zijn hele kleine cellen die gemaakt worden door je beenmerg.
Bloedplaatjes in het kort:
  • Naam: trombocyten (bloedplaatjes)
  • Ontdekt: in 1841, door George Gulliver.
  • Vorm: rond, inkepingen zoals een lens (biconvex)
  • Diameter: 2-3 µm (dat is ongeveer 20% van de diameter van een rode bloedcel)
  • Hebben ze een celkern: nee
  • Functie: helpen bij het voorkomen van bloedverlies
  • Komen voor in: zoogdieren
  • Normaal aantal bloedplaatjes in een liter bloed: 150-450 miljard
  • Levensduur: 8-10 dagen
  • Aanmaak: in het beenmerg, uit de voorloper-cel ‘megakaryocyt’.
  • Afbraak: in de milt, lever en longen

Bron: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Het voorkomen van bloedverlies wordt geregeld omdat bloedplaatjes aan de beschadigde bloedvatwand gaan plakken. Ze plakken daarnaast ook aan elkaar, waardoor er een prop komt, die het gat dicht. Door middel van draden gemaakt uit fibrine, een vezelachtige stof, wordt de prop verstevigd. De bloedplaatjes helpen dus met het dichtmaken van het gat in de bloedvatwand, waardoor er geen bloedverlies optreedt. Ligt het beschadigde bloedvat aan het huidoppervlak, dan helpen de bloedplaatjes dus bij het aanmaken van het ‘korstje’ op de wond.

Trombocytopenie: te weinig bloedplaatjes

Wanneer je te weinig bloedplaatjes in je bloed hebt, heet dat trombocytopenie. Een normale hoeveelheid bloedplaatjes in een liter bloed is ongeveer 150-450 miljard. Iemand met trombocytopenie heeft minder dan 50 miljard bloedplaatjes in een liter van zijn of haar bloed.

Oorzaken van trombocytopenie

Er zijn drie soorten oorzaken van trombocytopenie:
  1. Verminderde aanmaak van bloedplaatjes
  2. Verhoogd gebruik van bloedplaatjes
  3. Het wegvangen van bloedplaatjes door organen zoals de milt

Natuurlijk kan ook een combinatie van deze drie zorgen voor een verminderd aantal bloedplaatjes.

Verminderde aanmaak van bloedplaatjes

Er zijn een heleboel redenen waarom je lichaam minder bloedplaatjes aan kan maken. Voorbeelden zijn een vitamine B12 of foliumzuur tekort. Er zijn ook een aantal ziekten die dit kunnen veroorzaken, zoals leukemie, leverfalen, een virus of bacteriële infectie, etc. Er zijn ook een aantal erfelijke ziektes zoals het TAR-syndroom waardoor de productie van bloedplaatjes verminderd kan zijn.

Verhoogd gebruik van bloedplaatjes

Een verhoogd gebruik van bloedplaatjes kan ontstaan als reactie op medicijnen, zoals valproaat en chemotherapeutica. Soms worden er immunologische reacties gestimuleerd, waardoor antilichamen binden aan de bloedplaatjes en ze zo activeren.

De milt (in het Engels: spleen) breekt oude bloedplaatjes af. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)De milt (in het Engels: spleen) breekt oude bloedplaatjes af. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
Er zijn ook een aantal ziekten die het gebruik van bloedplaatjes kunnen stimuleren, zoals het hemolytisch-uremisch syndroom.

Wegvangen van bloedplaatjes door organen zoals de milt

Normaal breekt de milt bloedplaatjes af die te oud (en niet meer actief) zijn. Soms kan de milt bloedplaatjes afbreken die nog wel actief zijn. Een vergrote milt kan er op wijzen dat de milt bloedplaatjes vasthoudt. Trombocytopenie kan dus een gevolg zijn van de aandoening die de vergrote milt veroorzaakt, zoals myelofibrose of de ziekte van Gaucher. Als er ook een slechte nierfunctie blijkt te zijn, wordt vaak de diagnose hemolytisch-uremisch syndroom vastgesteld.

Voeding kan helpen om het aantal bloedplaatjes te verhogen!

Niet alleen medicijnen, maar ook voeding kan bijdragen om het aantal bloedplaatjes in je bloed te verhogen. Iedereen weet wel dat gezond en afwisselend eten belangrijk is. Maar, er bestaan ook voedingsmiddelen die de aanmaak van bloedplaatjes kunnen remmen of juist kunnen stimuleren! Door het letten op je voeding kan je dus, naast het innemen van je medicijnen, nog iets doen om het aantal bloedplaatjes in je bloed te verhogen!

In het algemeen geldt natuurlijk: eet genoeg groente en fruit en probeer geen of zo weinig mogelijk junkfood en bewerkte voedingsmiddelen te eten.

Welke voedingsmiddelen remmen de aanmaak van bloedplaatjes?

Er zijn verschillende voedingsmiddelen die de aanmaak van bloedplaatjes in het beenmerg remmen. Je kunt beter onderstaande producten vermijden, als je te weinig bloedplaatjes in je bloed hebt:

Alcohol

Alcohol kan je beter wat minderen, dat remt namelijk de productiviteit van je beenmerg. Aangezien je bloedplaatjes worden gemaakt in je beenmerg, is dat nadelig.

Suiker

Suiker kan de hechting van bloedplaatjes aan elkaar vergroten. Hierdoor vormen ze eerder (bloed)propjes en zijn er dus minder bloedplaatjes in je bloed aanwezig die effectief kunnen zijn.

Zuivel

Minder (of stop met) het eten van zuivelproducten zoals melk, kaas, ijsjes en yoghurt. Zuivel kan het aantal bloedplaatjes verminderen. Dit gebeurt vooral als je (licht) allergisch bent voor zuivel.

Ui en knoflook verdunnen je bloed. / Bron: PublicDomainPictures, PixabayUi en knoflook verdunnen je bloed. / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay
Andere voedingsmiddelen die de aanmaak van bloedplaatjes remmen
Voedingsmiddelen met kinine (verlaagt het aantal bloedplaatjes en zit in tonic, bitter lemon, bittere meloen) en aspartaam (in light frisdranken, en in suikervrije of low-fat snoepjes en gebak) kan je beter laten staan.

Minder eten van bloed-verdunnend voedsel

Bloedverdunners zorgen dat bloedplaatjes minder goed aan elkaar blijven plakken. Hierdoor kunnen wondjes minder snel gedicht worden en stolt je bloed minder snel. Als je dus al een lage hoeveelheid bloedplaatjes hebt, kan je de volgende voedingsmiddelen beter wat minder vaak eten: uien, bosbessen, rode/paarse grapefruits, ginseng wortel, rozijnen en grote hoeveelheden visolie.

Welke voedingsmiddelen stimuleren de aanmaak van bloedplaatjes?

Bloedplaatjes werken samen met vitamine K en calcium om bloedpropjes te vormen bij het repareren van beschadigingen. Als je een tekort hebt aan deze (één van) deze twee, kan het bloedplaatjes in je bloed dalen.

Vitamine K uit bladgroenten: kool, sla, broccoli, spinazie, bloemkool, etc.

In o.a. de bovenstaande bladgroenten zit veel vitamine K dat het niveau van je bloedplaatjes zal helpen stijgen. Boerenkool zou er ook voor zorgen dat de bloedplaatjes minder aan elkaar gaan plakken, waardoor ze effectiever worden als dit nodig is.

Nog meer bronnen voor vitamine K

Andere voedingsmiddelen die vol zitten met vitamine K zijn zwarte peper, tomaten, asperges, gedroogde basilicum, aardbeien, selderij, bruine bonen, wortels en granaatappel.

Oesters

Zink zou ook bijdragen aan de niveaus van het aantal bloedplaatjes en andere bloedcellen in het lichaam. Zink stimuleert ook het immuunsysteem. In oesters zit veel zink. Houd je niet zo van oesters? Andere bronnen van zink zijn vlees, kaas, graanproducten, noten en andere schaal- en schelpdieren.

Oesters bevatten veel zink. / Bron: Guido, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Oesters bevatten veel zink. / Bron: Guido, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Voeding met omega-3-vetzuren stimuleert de activiteit van bloedplaatjes

Omega-3-vetzuren worden opgenomen door de bloedplaatjes. Hierdoor daalt de neiging om samen te klonteren. De activiteit van de bloedplaatjes stijgt hierdoor. [1] Omega-3 vetzuren zijn onder andere te vinden in levertraan, lijnzaadolie, tonijn, wilde zalm, scharreleieren en chia zaden.

Voedingsmiddelen rijk aan vitamine C

Vitamine C verhoogt de productie van bloedplaatjes. Er zit veel vitamine C in citrusvruchten (zoals sinaasappel, citroen, mandarijn, limoen en grapefruit). Verder kan je veel vitamine C vinden in: mango's, aardbeien, granaatappel, broccoli, (boeren)kool, spinazie en paprika’s.

Volkoren voedsel

Volkoren voedsel, zoals bruine rijst en haver, vergroten ook het niveau van je bloedplaatjes in je bloed.

Papaya / Bron: Riviere rouge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Papaya / Bron: Riviere rouge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Voedingsmiddelen met veel vitamine B12

Een tekort aan vitamine B12 kan ook leiden tot een verminderd aantal bloedplaatjes. Voedingsmiddelen met veel vitamine B12 zijn eieren, zalm, sardines, lam, lever en tonijn. Je kunt natuurlijk ook vitamine B12 supplementen nemen. Kaas bevat ook veel vitamine B12, maar er zijn onderzoeken die suggereren dat er een mogelijke relatie is tussen de inname van koemelk en trombocytopenie. [2]

Extract van een papayablad

Een natuurlijk middel om het aantal bloedplaatjes in je lichaam te laten stijgen, is het extract van een papayablad. In een studie van onderzoekers uit Sri Lanka [3] werd aangetoond dat verse papayabladeren het aantal bloedplaatjes in muizen vergroot. Verschillende mensen met trombocytopenie geven op het internet aan baat te hebben bij het nemen van een papayabladextract.

Nog wat laatste tips om het niveau van je bloedplaatjes te verhogen

Eet geen producten waarvoor je (licht) allergisch bent. Soms helpt een glutenvrij dieet bij het verhogen van je bloedplaatjes.

Het drinken van water is erg gezond en nodig voor je lichaam. Bloedcellen bestaan onder andere uit water, dus zorg dat je genoeg blijft drinken.

Het beste is om een gevarieerd eetpatroon aan te houden. Het heeft geen zin om alleen maar één bepaald voedingsmiddel toe te nemen, je mist dan essentiële vitaminen en voedingsstoffen. Probeer te koken met zoveel mogelijk verse producten en let daarbij goed op je water inname. Voor meer informatie kunt je je (huis)arts of een diëtiste vragen.
© 2014 - 2019 Tmaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Trombocytopenie: Tekort aan bloedplaatjesTrombocytopenie: Tekort aan bloedplaatjesNormaalgezien hebben mensen 150.000 tot 450.000/mm3 bloedplaatjes in het circulerende bloed. Het beenmerg produceert voo…
Verlaagde bloedplaatjes (ITP)Uit het niets vormen zich kleine rode puntjes over het gehele lichaam van uw kind. Bij nader onderzoek wordt vastgesteld…
Bloedcellen in bloed: erytrocyten, leukocyten en trombocytenBloedcellen in bloed: erytrocyten, leukocyten en trombocytenOns bloed kan worden opgevat als een vloeibaar weefsel voor afweer en transport. Maar waar bestaat het nu uit? Het bloed…
Te weinig bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandelingTe weinig bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandelingTe weinig bloedplaatjes, dat is een serieus probleem. Wat zijn er de symptomen van, hoe kun je er last van krijgen en wa…
Te veel bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandelingTe veel bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandelingBloedplaatjes, je kan niet zonder. Maar het kan wel gebeuren dat je er te veel van hebt. Dit is een probleem en brengt r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • [1] Guillot N, Caillet E. Increasing intakes of the long-chain {omega}-3 docosahexaenoic acid: effects on platelet functions and redox status in healthy men. The FASEB Journal. 2009;23:2909-2916
  • [2] Royer, D. J., George, J. N., & Terrell, D. R. (2010). Thrombocytopenia as an adverse effect of complementary and alternative medicines, herbal remedies, nutritional supplements, foods, and beverages. European journal of haematology, 84(5), 421-429.
  • [3] Dharmarathna, Sinhalagoda Lekamlage Chandi Asoka, et al. "Does Carica papaya leaf-extract increase the platelet count? An experimental study in a murine model." Asian Pacific journal of tropical biomedicine 3.9 (2013): 720-724.
  • Engelse Wikipedia over bloedplaatjes: http://en.wikipedia.org/wiki/Platelets
  • Engelse Wikipedia over trombocytopenie: http://en.wikipedia.org/wiki/Thrombocytopenia
  • Artikel Platelet Disorder Support Association: http://www.pdsa.org/treatments/complementary/food-as-a-cure.html
  • Artikel op Livestrong.com over stimulatie bloedplaatjes: http://www.livestrong.com/article/127280-foods-increase-blood-platelets/
  • Artikel Bhtips over stimulatie bloedplaatjes: http://www.bhtips.com/2013/07/Increase-blood-platelets-naturally.html
  • Artikel Nutritionwarriors: http://www.nutritionwarriors.net/2012/05/06/what-to-eat-to-increase-your-blood-platelets/
  • Artikel Healthline, How to increase platelet count: https://www.healthline.com/health/how-to-increase-platelet-count
  • Afbeelding bron 1: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 3: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Guido, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 5: Riviere rouge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Voedingsmiddelen die je bloedplaatjesproductie verhogen"

Reacties

Lizette Pinas, 09-10-2019 21:52 #3
Graag reactie en behandeling voor lage bloedplaatjes. waar kan ik deze middelen van papaja kopen help mijn aub. heb zo vaak last van lagebloedplaatjes

R. Westhoff, 18-10-2017 21:57 #2
Ons kleinkind van 20 maanden heeft plotsklaps ITP (vastgesteld in het ziekenhuis). Nu reeds een kleine maand. Wij maken ons zorgen. Wat kunnen we doen en wat niet? Reactie infoteur, 25-02-2018
Ik ben helaas geen dokter en kan hier dus niets over zeggen. Als u zulke vragen heeft zou ik langs gaan bij uw huisarts, of contact opnemen met de dokter van uw kleinkind arts. Mogelijk kan één van hen uw verder helpen. Succes!

Tboeve, 17-02-2016 10:34 #1
Mag ik bij bloedverdunners ook een paar knoflook pillen van 1000mg per dag erbij nemen? alvast bedankt voor u bericht.
groet TBoeve. Reactie infoteur, 18-04-2016
Beste, hierbij kan ik u niet helpen. Ik raad u aan om dit te vragen aan uw huisarts, diëtiste of bijvoorbeeld aan een vereniging die bezig is met gezonde voeding en natuurlijke supplementen (bijvoorbeeld de Moerman vereniging, www.mmv.nl). Veel succes!

Infoteur: Tmaar
Laatste update: 08-10-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!