InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is alcoholvrij bier gezond?

Is alcoholvrij bier gezond?

Is alcoholvrij bier gezond? Van een gewoon biertje met alcohol weten we over het algemeen dat het ongezond is, maar hoe zit dit eigenlijk met alcoholvrij bier? Zit er daadwerkelijk geen alcohol in alcoholvrij bier? En hoe zit het eigenlijk ter vergelijking met frisdrank? Als laatste is het verstandig voor alcoholisten om alcoholvrij bier te nuttigen?

Is alcoholvrij bier eigenlijk wel alcoholvrij?

Allereerst moet er worden rechtgezet dat alcoholvrij bier alcoholvrij is. Dit is namelijk niet zo, het percentage is natuurlijk veel lager dan van normaal bier. In Nederland geldt de regel dat het t/m 0,1% alcohol mag bevatten. Alcoholvrij bier is gewoon bier, het wordt op dezelfde manier gemaakt. Alleen in het onderdeel dat er alcohol wordt toegevoegd verschilt het. Hierdoor verschilt de smaak wel, het is persoonlijk of je het net zo lekker vindt als een normaal biertje.

Alcohol

Alcohol is een gif voor het lichaam, daarom moet de lever ook hard aan het werk om de alcohol uit het bloed te krijgen. De giftige stoffen krijgen voorrang boven koolhydraten en vet, de stofwisseling wordt dus verstoord. Het vet en de koolhydraten worden opgeslagen en dus niet verwerkt, het is daarom ook niet verstandig om veel te eten en daarna een aantal biertjes te drinken.
Al deze nadelen heeft alcoholvrij bier niet omdat het percentage alcohol te verwaarlozen is.

Vergelijking met frisdranken

Bier zonder alcohol kan worden beschouwd als een frisdrank, hoe presteert het ter vergelijking met bekende frisdranken, zoals sinas en cola?
100 ml Alcoholvrij Bier Cola Sinas
energie (kcal264142
Eiwit (g)0,200
Suikers (g)6,11111
Natrium261
Kalium (mg)2810
Calcium (mg)525
Fosfor (mg)12020
Magnesium (mg)400

Zoals te zien is in de tabel beschikt alcoholvrij bier over minder calorieën dan sinas en cola. Het aantal gram suiker is ook een stuk lager. Dit maakt alcoholvrij bier gezond ten opzichte van frisdrank. Een teveel aan suiker wordt omgezet in vet, het is dus positief dat alcoholvrij bier er minder van bevat. Het aantal suikers in onze dagelijkse voeding is over het algemeen al te hoog.

Alcoholvrij bier bevat naast minder suikers belangrijke bouwstoffen. In alcoholvrij bier zit bijvoorbeeld, magnesium, calcium en fosfor. Ook zitten er in alcoholvrij bier belangrijke vitamines, waaronder vitamine B.

Onderzoek naar gezondheidseffecten van alcoholvrij bier

Alcoholvrij bier zorgt ervoor dat marathonlopers sneller herstellen, hier is onderzoek naar gedaan. 277 mannen deden mee aan het onderzoek. De helft kreeg alcoholvrij bier en de rest een drankje dat er in smaak op leek, maar het niet was. Een placebo. Ze wisten zelf niet welke ze van de twee namen. Het onderzoek begon drie weken voor de marathon en eindigde twee weken na de marathon. De mannen die alcoholvrij bier dronken hadden minder last van ziektes, ook hadden ze minder ontstekingen in het lichaam dan de niet alcoholvrije drinkers. De onderzoekers denken dat deze resultaten van alcoholvrij bier komt doordat het over polyfenolen beschikt. Polyfenolen zijn zogenoemde fytochemische stoffen die vrije radicalen in het lichaam binden zodat hun schadelijke werking wordt beperkt.

Alcoholvrij bier voor alcoholisten?

Het lijkt logisch. Zet alcoholisten aan de alcoholvrije drank en het probleem is opgelost. Helaas is het niet zo simpel. Er zit namelijk wel degelijk alcohol in alcoholvrij bier, dit kan het voor de herstellende alcoholist een stuk moeilijker maken. Ook kan de geur van ieder soort bier ervoor zorgen dat ze terugvallen op de voor hun verslavende drank. Dit doordat de geur de dopamine levels kan doen laten stijgen, wat ervoor zorgt dat ze meer willen. Het is dus het beste om ook van alcoholvrij bier af te blijven.
Gerelateerde artikelen
Veilig in het verkeer met alcoholvrij bierToen alcoholvrij bier in de jaren tachtig van vorige eeuw geïntroduceerd werd zorgde dat voor een hype, maar enkele jare…
Hoe gezond is alcoholvrij bier eigenlijkHoe gezond is alcoholvrij bier eigenlijkAlcoholvrij bier wordt steeds populairder. Men gaat er algemeen vanuit dat het gezonder is dan gewoon bier omdat het wei…
Bier, keuzes en calorieënBier, keuzes en calorieënBier kunnen we met uitstek één van de populairste alcoholische dranken noemen. Iedereen houdt wel van een biertje, voora…
Gezond: Alternatieven voor alcoholGezond: Alternatieven voor alcoholHoewel een glaasje wijn op zijn tijd niet perse slecht hoeft te zijn, heeft overmatig alcoholgebruik vele negatieve gevo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jasper K / Wikimedia Commons,
  • http://www.treatmentsolutions.com/184/
  • https://www.youtube.com/watch?v=mZKOkF-xqE0
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22815680
  • http://well.blogs.nytimes.com/2011/08/24/nonalcoholic-beer-aids-marathon-recovery/?_r=0
  • http://alcoholism.about.com/cs/relapse/a/aa000104a.htm

Reageer op het artikel "Is alcoholvrij bier gezond?"

Reacties

L. Guttink, 02-07-2017 16:20 #2
Drink nu Heineken 0.0 smaak is perfect, geen verschil met echt bier, aanrader

A. B. de Koning, 07-07-2016 13:57 #1
Ik wil graag van u vernemen hoevéél suiker erin de alcoholvrij bier zit verwerkt. Hartelijk dank. Reactie infoteur, 29-07-2016
Beste A.B. de Koning,

Zoals in de bovenstaande tabel genoemd bevat alcoholvrij bier ongeveer 6 gram suikers per 100 ml. Dit kan echter verschillen per merk.

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 29-07-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!