InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat zijn de verschillende theesoorten en hoe gezond is thee?

Wat zijn de verschillende theesoorten en hoe gezond is thee?

Wat zijn de verschillende theesoorten en hoe gezond is thee? Thee … in alle soorten en smaken en al heel lang niet meer weg te denken uit onze cultuur. Thee is zo ingeburgerd als koffie en toch komt het (overigens geen van beiden) oorspronkelijk uit Nederland. Thee hoort erbij en thee wordt veelal gezien als lekker drankje bij de boterham, met een koekje of zomaar. Maar aan thee zijn ook nog andere kwaliteiten toe te dichten, althans dat wordt gezegd. Maar hoe gezond is thee dan en welke kennen we allemaal?

De basis

Thee komt oorspronkelijk uit China en duizenden jaren geleden werd daar al thee gedronken (van de gedroogde bladeren van de theeplant Camellia snensis). Er is een niet te verifiëren verhaal over theebladeren die in een bak met heet water dwarrelen en vervolgens een heel prettige geur laat verspreiden. Dit zou de oorsprong zijn van thee. Maar er zijn ook heel andere boeddhistische verhalen, die overigens net zo min te achterhalen zijn. Eigenlijk weten we het niet precies, maar dat het er al duizenden jaren is weten we wel.

Hoe dan ook, via China komen andere landen in aanraking met thee. Japan is zo’n land en in de 16e eeuw komt ook Europa in beeld voor thee. Dit omdat Sumatra en Java inmiddels bekend zijn met thee, de Nederlands bouwen er theeplantages. Maar ook de Engelsen die hetzelfde doen op Sri Lanka en in India. Op dat moment is het een drankje van de rijken.

Groeiproces

Thee kan niet overal groeien. De theestruik groeit in tropische en subtropische gebieden. Gerolde blaadjes worden in de zogenaamde oxidatiekamer (waar het 25 graden is) gedurende enkele uren geoxideerd. Door er lucht aan toe te voeren en een erg hoge vochtigheidsgraad, kan je verschillende aroma’s krijgen.
De bladeren drogen bij zo’n 95 graden en een erg lage luchtvochtigheid en ze worden gesorteerd op grootte.

Gezondheidsproces thee

Je kunt niet alle theesoorten over een kam scheren, want er zijn verschillende soorten. Zo kennen we onder meer de bekende earl grey, maar ook de groene en zwarte thee. Als je er geen suiker in doet, is thee een prima product om vocht aan je lichaam toe te voegen. Gemiddeld zit de mens aan zo’n 1,5 liter per dag en daar kan thee zonder suiker prima aan bijdragen. Wel is het zo dat zwarte thee cafeïne bevat en dat is dan weer niet goed voor het menselijk lichaam. Drink per dag niet meer dan enkele bakjes van de thee met cafeïne.

Welke verschillende soorten thee zijn er?

Officieel kennen we de volgende indeling:
  • Groene thee, gemaakt van ongefermenteerde theeblaadjes.
  • Zwarte thee, gemaakt van gefermenteerde theeblaadjes.
  • Vruchtenthee (en earl gray), dit betreft thee waar smaakjes aan zijn toegevoegd.
  • Kruidenthee, hoort officieel niet in het rijtje. Het is namelijk niet van de theeplant gemaakt. Kruidenthee wordt gemaakt van een aftreksel van bepaalde planten (kruiden of specerijen).

Wat zit er in thee?

In thee zit veel fluoride en mangaan, maar ook flavonoïden (bioactieve stoffen), cafeïne en tannines. Flavonoïden beschermen tegen kanker en zowel groene als zwarte thee bevat het (verschillende soorten). Dit heeft te maken met het gegeven dat het werkt als een soort antioxidant. Toch zijn er weinig studies die dit concreet bevestigen. Verder wordt aangegeven dat thee drinken ook goed is tegen Diabetes type 2 (minimaal 3 koppen per dag drinken).
Groene thee werkt goed tegen een te lage bloeddruk, verlaagt het LDL cholesterol en werkt kalmerend.
In sommige gevallen kan het drinken van thee negatief uitpakken bij mensen met het prikkelbaar darmsyndroom.

Wat de kruidenthee doet is afhankelijk van hetgeen er aan toegevoegd is. Zo kan kamillethee kalmeren c.q. je rustig maken en brandnetelthee reinigen. De lijst is bijna eindeloos, maar heeft meer te maken met het betreffende kruid dan het gegeven van “thee”.

Tot slot

Thee is niet meer weg te denken uit ons eet/drinkpatroon en past er prima in. Niet voor niets dat thee vanaf jonge leeftijd al wordt gedronken. Of alle vermeende positieve aspecten ook altijd aangetoond zijn, valt niet voldoende te onderbouwen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet zo is. Verder is het een prima bevochtiger en de kruidenthee, heeft weer andere specifieke aspecten. Kortom, drink gerust enkele kopjes thee per dag.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zo’n wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Kruidengeneesmiddelen zelf makenHet is niet moeilijk om een kruidengeneesmiddel zelf te maken, het kost even wat tijd, maar de aanschaf voor dure spulle…
Kruiden tegen griep en keelpijnKruiden tegen griep en keelpijnFytotherapie, genezen met kruiden, wordt al sinds mensengeheugenis toegepast. Geneeskrachtige kruiden kunnen helpen kwaa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zijn de verschillende theesoorten en hoe gezond is thee?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!