InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn augurken gezond?

Zijn augurken gezond?

Zijn augurken gezond? Zijn augurken gezond? Om dit te weten te komen is het ten eerste interessant dat het niet helemaal duidelijk is of je nu augurken of komkommers op je bord hebt liggen. Zijn de augurken die vaak worden ingezet als borrelhapje eigenlijk wel augurken? Verder zijn ze niet geheel gezond en moeten ze daardoor niet overdreven veel gegeten worden. Waarom is dat zo?

Wat zijn augurken?

Augurken zijn een beetje een vreemde eend in de bijt. Ze behoren namelijk net zoals de komkommer tot de soort Cucumis sativus. Maar zijn wel geheel verschillende rassen. Ten minste volgens Wikipedia. Op het internet bestaat er namelijk sterk wat onenigheid over augurken en komkommers, de ene kant zegt dat augurken eigenlijk komkommers zijn en de andere zegt dat augurken op een zichzelf staand ras zijn en dus zelf groeien.

Hoe worden augurken gemaakt?

Wat het nog ingewikkelder maakt is dat augurken in massaproductie worden gemaakt uit komkommers. Hoe dit gebeurt was te zien in een uitzending van de Discovery serie Factory Made. De iet wat kromme komkommers worden geselecteerd en hierna worden ze in een grote bak met zoutwater gelegd. Dit proces kan erg lang in beslag nemen, soms wel drie maanden. Hierna worden de komkommers augurken genoemd. De augurken bevatten enorm veel zout doordat het in zoutwater heeft gelegen. Om het zout te verminderen worden ze gewassen in schoon water en wordt er kurkuma poeder bijgevoegd wat de smaak niet verandert, maar de augurken wel een lichte gele kleur geeft.

Weinig calorieën

Augurken beschikken over weinig calorieën, maar 14 kcal per 100 gram. Hierdoor lijkt het alsof je er veel kan van eten zonder dat je het merkt. Hieronder wordt duidelijk dat dit niet het geval is. Wel is het natuurlijk een beter tussendoortje dan ander voedsel en moet het niet meteen worden afgeschreven.

Veel natrium

Wel is zo dat augurken over relatief veel natrium beschikken (natrium is een mineraal dat onderdeel uitmaakt van zout). In 100 gram augurken zit 350 mg natrium. Het voedingscentrum zegt om maximaal 2,4 gram natrium te consumeren, maar adviseert een hoeveelheid van 1,5 gram voor de leeftijdsklasse 9 tot 50 jaar. Een grote pot augurken is vaak zo’n 650 gram, dus stel je eet de hele pot op dan zit je op 2,28 gram aan natrium. Teveel natrium wordt sterk geassocieerd met het ontwikkelen van een hoge bloeddruk. Dus overdrijf niet met de augurken maar eet ze met mate.

Wat is er wel gezond aan augurken?

Augurken bevatten veel vitamine K. Eén augurk bevat wel 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine K. De vitamine is belangrijk voor de botstofwisseling en zorgt voor een goede bloedstolling. Dat laatste zorgt ervoor dat blessures beter herstellen. Ook zorgt vitamine K ervoor dat calcium in de botten terecht komt en daar blijft en dat het niet in de bloedvaten komt.

Wat is de gezondste keuze?

De gezondste keuze is de natriumarme augurk van het merkt Kesbeke. Je hebt bij deze soort geen nadelen van het overtollige natrium wat in de meeste andere merken wel zit. Ter vergelijking wordt de natriumarme versie van Kesbeke met de normale soort van het huismerk AH vergeleken.

100 gram Kesbeke Augurken natriumarm AH Augurken zoetzuur middel
Energie (kcal)14 kcal30
Vet (g)00,2
Koolhydraten (g)25
- Waarvan suikers (g)25
Eiwitten (g)1,10,6
Voedingsvezel (g)1,20,9
Natrium (mg)030

Je ziet dat de Kesbeke het niet alleen wint op het gebied van natrium, maar ook op het gebied van suikers. Kesbeke heeft maar twee gram aan suiker waar de augurken van AH over wel vijf gram per 100 gram beschikken Bovendien zit er minder voedingsvezel in de augurken van de Albert Heijn.

Hoelang kan je augurken bewaren?

Augurken in een niet geopende pot kunnen zo’n één tot twee jaar mee. Wanneer de pot geopend is kunnen ze gerust een aantal maanden in de koelkast bewaard worden. Er zit namelijk genoeg zuur in om ze lang te bewaren.
Gerelateerde artikelen
Zin in augurken: zwangerZin in augurken: zwangerZwanger en augurken: het lijkt onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch valt dit wel mee. Slechts tien procent van alle…
Aardappelsalade, heerlijk bij warmer weerAardappelsalade, heerlijk bij warmer weerAls de temperatuur weer wat oploopt, zitten we niet op volle warme maaltijden te wachten. Dat is meer winterkost en late…
Frisse maaltijdsalades voor de zomerFrisse maaltijdsalades voor de zomerAls de temperaturen oplopen kan een koude maaltijdsalade een welkome afwisseling zijn op het menu. Tevens worden salades…
Ontbijt op zondagochtendOntbijt op zondagochtendWat is er nou fijner dan een heerlijk ontbijtje op je brakke zondagochtend? Of misschien wel zondagmiddag als je een wil…
McDonald's: Zelf de Big Mac makenDe McDonald’s bestaat al vele jaren en is nog steeds even populair. Veel dingen zijn lekker bij de McDonald’s maar de va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Magpiebride, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.voedingscentrum.nl
  • http://www.livestrong.com/article/385530-are-pickles-healthy-to-eat/
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=618
  • http://gezondheidsadviesnet.nl/zijn-augurken-gezond/
  • https://www.youtube.com/watch?v=iPbce1K_4Cg
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/augurk/
  • www.ah.nl

Reageer op het artikel "Zijn augurken gezond?"

Reactie

Hendrik vd Wal, 31-08-2017 21:49 #1
Augurken van Kesbeke bevatten zoetstoffen, waarvan we nu wel kunnen aannemen dat dit ook niet goed voor je is. Wel in de vorm van Stevia, maar helaas die zit er niet in. Misschien is Kesbeke wel Natriumarm maar gezoet met zoetstoffen. Ook geen verstandige keus lijkt me.

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 26-06-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!