InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond en populair is witlof?

Hoe gezond en populair is witlof?

Hoe gezond en populair is witlof? Weinig mensen weten niet wat witlof is, toch is de groep die echt van witlof houdt niet enorm groot. Zeker niet als je het afzet tegen een groente als boerenkool of spinazie. Dat neemt niet weg dat witlof voor menigeen toch ook een erg lekkere groenten is, op meerdere manieren te bereiden is en zeker vitaminerijk is. Maar hoe gezond is witlof eigenlijk en waar komt het vandaag?

De basis

Bladgewas witlof wordt geteeld in het donker, want logischerwijs wordt de witlofkrop groen als deze gewoon in het licht zou groeien. Witlof valt van oorsprong binnen de cichoreiachtigen en bijvoorbeeld andijvie valt ook binnen deze groep.

Men zegt dat witlof bij toeval ontdekt werd halverwege de 19e eeuw, toen een boer bij toeval wat wortels in de kelder onder een laagje zand had liggen. Niet lang daarna ontwikkelde een Brusselaar de witte krop zoals we deze heden ten dage kennen. Dat is geen “aanname”, maar is vastgelegd. Mogelijk maakt dit ook dat men in België “grootverbruikers” zijn van witlof en er wordt maar liefst zo’n 7 kilo per jaar gegeten. De landen er om heen, Frankrijk en Nederland, zitten ongeveer op de helft van dat getal. Wat maakt dat het in Nederland ook nog aardig genuttigd wordt.

Van telen tot verkoop

Witlof is het hele jaar door te koop en wordt van de Hollandse grond gehaald voor de verkoop. Het werkt als volgt:
  • Het begint bij het telen van de wortels in de volle grond buiten. Zaden is dan tussen half mei en juni.
  • Tussen oktober en december vindt het rooien plaats.
  • De wortels worden vervolgens in het donker opgeslagen en er volgt een nieuwe groeipunt op de wortel.
  • De wortels gaan de koelcel in en worden op een gewenst moment uit de koelcel gehaald om in trekbakken te zetten.
  • In deze bakken kan witlof op water worden geteeld.
  • Op deze wortel wordt binnen enkele weken het bekende witlof.
  • Voor het naar de winkel gaat, wordt de wortel eraf gehaald en dan is het klaar voor de verkoop.

Hoe vitaminerijk is witlof?

Verse witlof heeft het volgende aan voedingsstoffen in zich:
  • Vitamine C (heel veel!)
  • Vitamine B1 en B2
  • Calcium
  • IJzer
  • Kalium

Witlof bevat verhoudingsgewijs erg veel vitamine C en qua kilocalorieën bevat 100 gram witlof zo’n 2 kilocalorieën. Nagenoeg nihil dus. Dit alles heeft mede te maken met het gegeven dat witlof maar liefst uit 90% vocht bestaat.

Ziek?

Juist vanwege de grote hoeveelheid vitamine C, maakt witlof een groente die bij regelmatig gebruik mede ziekte kan tegengaan (sommige mensen zeggen zelfs dat het kanker tegen kan gaan), maar het is minimaal goed om extra te eten als je grieperig bent of verkouden.
Verder kan witlof een positieve rol spelen als je last van diarree hebt. Al met al helemaal niet verkeerd dus om regelmatig witlof te eten.

Wennen aan de smaak

Met witlof is het meestal zo dat je het lekker vindt of niet. Veel zit er niet tussen. Er kan namelijk een bittere smaak aan zitten, iets wat veel mensen toch echt niet lekker vinden. Als je het groen hart er uit haalt, haal je het meest bittere gedeelte weg. Verder kan een beetje toevoeging van melk ook een stuk bittere smaak weghalen.
Maar de smaak kan je ook verrijken met de bekende ham en parmezaan of oude kaas. Er zijn verschillende mogelijkheden, probeer eens wat uit.

Tot slot

Witlof in je voedingspatroon is gewoon goed, daar valt niets anders over te vertellen. Dan komt het dus op de smaak aan. De smaak is redelijk uitgesproken en dat maakt het toch een meer aparte groente die je lust of niet. Probeer het met een lekker sausje of zo in een salade …
Gerelateerde artikelen
Variëren met witlofLekker witlof en nu volop te verkrijgen. Het is niet alleen heel erg lekker maar ook heel gezond en vochtafdrijvend. Wit…
Witlof met amandel of walnootGevarieerd eten is goed, en lekker. Zo kun je witlof op vele manieren klaar maken en wordt het eten ervan nooit saai.
Witlof, van ovenschotel tot saladeWitlof, van ovenschotel tot saladeWitlof is een groente, die niet iedereen kan waarderen vanwege de soms wat bittere smaak. Witlof kun je echter lekkerder…
Roerbak met prei, witlof en mieNaar het werk niet zo'n zin meer om uren in de keuken te staan, dan zijn deze roerbak gerechten een uitkomst. Snel, gema…
De geneeskracht van witlofDe geneeskracht van witlofWaarom is witlof wit? Je zult nooit een veldje met witlof tegen komen. Witlof is een zeer gezonde, licht bittere groente…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezond en populair is witlof?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!