InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is zuurkool gezond?

Is zuurkool gezond?

Is zuurkool gezond? Stel je hebt vandaag zuurkool op het menu staan, wat heb je dan eigenlijk op je bord liggen? En is zuurkool gezond? Ja en nee. Het is waar, zuurkool bevat een aantal zeer goede eigenschappen, maar ook een negatieve. Je kan er namelijk niet teveel van eten. Waarom is dat zo en waarom heeft je lichaam er toch baat bij als zuurkool op je menu staat?

Wat is zuurkool

Zuurkool is eigenlijk wittekool. Er worden melkzuurbacteriën aan de wittekool toegevoegd, waardoor deze zuurder wordt. Vandaar de naam zuurkool.

Is het gezond?

Zuurkool bevat melkzuurbacteriën

Doordat zuurkool levende melkzuurbacteriën bevat krijgt het hier een aantal gezondheidsvoordelen van. De melkzuurbacteriën zorgen er namelijk voor dat het spijsverteringsstelsel en de darmen beter werken. Daarnaast zorgen ze ervoor dat slechte bacteriën in de darm worden verminderd en dat de goede bacteriën worden aangevuld. Er zit wel een voorwaarde aan de levende melkzuurbacteriën in zuurkool. Bij hitte overleven de bacteriën het namelijk niet. Als je de voordelen van de melkzuurbacteriën wilt ervaren moet je zuurkool daarom niet koken. Bovendien moet je niet reeds verhitte zuurkool aanschaffen. Zoek voor een verse zuurkool om de voordelen te ervaren.

Zuurkool bevat veel vitamine C

In zuurkool zit 25 mg vitamine C per 100 gram. Volgens het Voedingscentrum heb je als volwassene 75 mg vitamine C per dag nodig. Dus stel je eet 100 gram zuurkool, dan heb je meteen al 33,3% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

Vitamine C fungeert als een antioxidant wat onder andere kanker kan voorkomen. Bovendien zorgt vitamine C ervoor dat je tanden gezond blijven en helpt het met de genezing van een wond. Om je botten en huid sterk te houden helpt vitamine C met het verbinden van collageen. Dit is een eiwit dat essentieel is voor het sterk houden van de botten en de huid.

Zuurkool bevat veel vitamine K

Calcium versterkt de botten, maar dan moet het wel in de botten komen en blijven. Hier komt vitamine K van pas. Het zorgt er namelijk voor dat calcium in de botten blijft en niet in de bloedvaten komt.

Waar moet je op letten bij het eten van zuurkool?

Ook al bevat zuurkool veel goede gezondheidsvoordelen, toch moet je er niet teveel van eten. Dit omdat het ook veel natrium bevat (natrium is een mineraal dat onderdeel uitmaakt van zout). 100 gram zuurkool bevat wel 600 mg aan natrium. Dit is een flinke hoeveelheid gezien het feit dat het voedingscentrum adviseert om 1,5 gram te consumeren en maximaal 2,4 gram in te nemen. Overdrijf daarom niet met het eten van zuurkool, want natrium wordt sterk in verband gebracht met het ontwikkelen van een hoge bloeddruk.

Soorten zuurkool

Natural zuurkool

Dit is de kaalste soort zuurkool. Er zijn geen extra kruiden of groenten toegevoegd. Deze soort is daardoor ook het zuurst.

Wijnzuurkool

Bij wijnzuurkool is wat de naam al doet vermoeden wijn toegevoegd. Als je kijkt naar de wijnzuurkool van HAK dan is er 2% wijn toegevoegd. Dit is gedaan om de smaak te versterken en het daardoor wat minder zuur te maken.

Kruidenzuurkool

Bij kruidenzuurkool worden er in het proces kruiden en eventueel groenten toegevoegd. Dit kan bijvoorbeeld wortel, paprika en prei zijn.

100 gram AH Zuurkool naturel AH Gekookte wijnzuurkool AH Kruidenzuurkool
Energie (kcal)185718
Vet (g)03,50
- Waarvan verzadigd (g)00,50
Koolhydraten (g)12,51
- Waarvan suikers (g)02,50
Voedingsvezel (g)2,55,52,5
Eiwitten011

Welke soort is het gezondst?

Zoals je kan zien verschillen de natural en de kruidenzuurkool nauwelijks van elkaar. De kruidenzuurkool heeft 1 gram eiwit, maar is voor de rest hetzelfde. De wijnzuurkool daarentegen heeft een geheel andere samenstelling. Het beschikt over meer voedingsvezel, maar daarnaast ook over meer suikers en vet. Als je uit de bovenstaande keuzes zou moeten kiezen dan is de kruidenzuurkool het gezondst.
Gerelateerde artikelen
Zuurkool: de groente die scheurbuik voorkwamZuurkool is een typische wintergroente. De groente die is ingelegd, komt overigens uit China. Dat en meer weetjes over z…
Zomerse zuurkool: zuurkoolrecept met ananasZomerse zuurkool: zuurkoolrecept met ananasZuurkool eet je meestal in de winter, maar dit recept is ook heerlijk in de zomer. Zuurkool met ananas in bladerdeeg of…
Variëren met zuurkool en zuurkoolschotelsVariëren met zuurkool en zuurkoolschotelsPersonen die bij het bereiden van een maaltijd oog hebben voor de vitamines B en C en ijzer kunnen met gesneden witte ko…
Ongezond voedsel dat gezond blijkt te zijnOngezond voedsel dat gezond blijkt te zijnWe worden door allerlei factoren beïnvloed wat betreft onze eetgewoonte. Soms wordt ons wijs gemaakt dat een bepaald soo…
Eenvoudige stamppotjes net even andersEenvoudige stamppotjes net even andersStamppotjes kan je zo ingewikkeld en eenvoudig maken als je zelf wil. Maar als je hard gewerkt hebt en moe thuiskomt, is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alina Zienowicz Ala Z, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx
  • http://www.livestrong.com/article/374784-what-are-the-health-benefits-of-sauerkraut/
  • http://www.mnn.com/food/healthy-eating/blogs/surprising-health-benefits-of-sauerkraut
  • http://www.ehow.com/info_8180344_types-sauerkraut.html
  • http://www.hak.nl/assortiment/wijnzuurkool/
  • www.ah.nl

Reageer op het artikel "Is zuurkool gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 27-02-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!