Is zuurkool gezond?

Is zuurkool gezond? Stel je hebt vandaag zuurkool op het menu staan, wat heb je dan eigenlijk op je bord liggen? En is zuurkool gezond? Ja en nee. Het is waar, zuurkool bevat een aantal zeer goede eigenschappen, maar ook een negatieve. Je kan er namelijk niet teveel van eten. Waarom is dat zo en waarom heeft je lichaam er toch baat bij als zuurkool op je menu staat?

Wat is zuurkool

Zuurkool is eigenlijk wittekool. Er worden melkzuurbacteriën aan de wittekool toegevoegd, waardoor deze zuurder wordt. Vandaar de naam zuurkool.

Is het gezond?

Zuurkool bevat melkzuurbacteriën

Doordat zuurkool levende melkzuurbacteriën bevat krijgt het hier een aantal gezondheidsvoordelen van. De melkzuurbacteriën zorgen er namelijk voor dat het spijsverteringsstelsel en de darmen beter werken. Daarnaast zorgen ze ervoor dat slechte bacteriën in de darm worden verminderd en dat de goede bacteriën worden aangevuld. Er zit wel een voorwaarde aan de levende melkzuurbacteriën in zuurkool. Bij hitte overleven de bacteriën het namelijk niet. Als je de voordelen van de melkzuurbacteriën wilt ervaren moet je zuurkool daarom niet koken. Bovendien moet je niet reeds verhitte zuurkool aanschaffen. Zoek voor een verse zuurkool om de voordelen te ervaren.

Zuurkool bevat veel vitamine C

In zuurkool zit 25 mg vitamine C per 100 gram. Volgens het Voedingscentrum heb je als volwassene 75 mg vitamine C per dag nodig. Dus stel je eet 100 gram zuurkool, dan heb je meteen al 33,3% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

Vitamine C fungeert als een antioxidant wat onder andere kanker kan voorkomen. Bovendien zorgt vitamine C ervoor dat je tanden gezond blijven en helpt het met de genezing van een wond. Om je botten en huid sterk te houden helpt vitamine C met het verbinden van collageen. Dit is een eiwit dat essentieel is voor het sterk houden van de botten en de huid.

Zuurkool bevat veel vitamine K

Calcium versterkt de botten, maar dan moet het wel in de botten komen en blijven. Hier komt vitamine K van pas. Het zorgt er namelijk voor dat calcium in de botten blijft en niet in de bloedvaten komt.

Waar moet je op letten bij het eten van zuurkool?

Ook al bevat zuurkool veel goede gezondheidsvoordelen, toch moet je er niet teveel van eten. Dit omdat het ook veel natrium bevat (natrium is een mineraal dat onderdeel uitmaakt van zout). 100 gram zuurkool bevat wel 600 mg aan natrium. Dit is een flinke hoeveelheid gezien het feit dat het voedingscentrum adviseert om 1,5 gram te consumeren en maximaal 2,4 gram in te nemen. Overdrijf daarom niet met het eten van zuurkool, want natrium wordt sterk in verband gebracht met het ontwikkelen van een hoge bloeddruk.

Soorten zuurkool

Natural zuurkool

Dit is de kaalste soort zuurkool. Er zijn geen extra kruiden of groenten toegevoegd. Deze soort is daardoor ook het zuurst.

Wijnzuurkool

Bij wijnzuurkool is wat de naam al doet vermoeden wijn toegevoegd. Als je kijkt naar de wijnzuurkool van HAK dan is er 2% wijn toegevoegd. Dit is gedaan om de smaak te versterken en het daardoor wat minder zuur te maken.

Kruidenzuurkool

Bij kruidenzuurkool worden er in het proces kruiden en eventueel groenten toegevoegd. Dit kan bijvoorbeeld wortel, paprika en prei zijn.

100 gram AH Zuurkool naturel AH Gekookte wijnzuurkool AH Kruidenzuurkool
Energie (kcal)185718
Vet (g)03,50
- Waarvan verzadigd (g)00,50
Koolhydraten (g)12,51
- Waarvan suikers (g)02,50
Voedingsvezel (g)2,55,52,5
Eiwitten011

Welke soort is het gezondst?

Zoals je kan zien verschillen de natural en de kruidenzuurkool nauwelijks van elkaar. De kruidenzuurkool heeft 1 gram eiwit, maar is voor de rest hetzelfde. De wijnzuurkool daarentegen heeft een geheel andere samenstelling. Het beschikt over meer voedingsvezel, maar daarnaast ook over meer suikers en vet. Als je uit de bovenstaande keuzes zou moeten kiezen dan is de kruidenzuurkool het gezondst.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met zuurkoolWist je dat zuurkool ontzettend goed is voor je wanneer je wilt afvallen? Zuurkool is een echte powerfood die ideaal is…
Heel gezond eten: wat is heel gezond eten?Heel gezond eten: wat is heel gezond eten?Heel gezond eten. Wat is heel gezond eten? Natuurlijk hebben we de schijf van vijf die voorschrijft wat we allemaal zoud…
Koolblad als eerste hulpmiddelStraffe verhalen zijn er in het verleden verteld over de grote genezende kracht van de doodgewone witte kool. Als huismi…
Geneeskrachtige kruiden bij verstopping of obstipatieGeneeskrachtige kruiden bij verstopping of obstipatieBij een verstopping of obstipatie blijft de ontlasting langer in de dikke darm dan normaal. De feces harder dan normaal…

Hoe gezond zijn paranoten?Hoe gezond zijn paranoten?De naam zegt ons niet altijd direct iets, maar feitelijk kennen we allemaal de paranoten. Ze worden meestal in een mix m…
Bijenpollen zijn supergezond en puur natuurBijenpollen zijn supergezond en puur natuurBijenpollen zijn echt puur natuur. Er komt geen mensenhand aan te pas en toch zijn deze kleine korreltjes een supergezon…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alina Zienowicz Ala Z, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx
  • http://www.livestrong.com/article/374784-what-are-the-health-benefits-of-sauerkraut/
  • http://www.mnn.com/food/healthy-eating/blogs/surprising-health-benefits-of-sauerkraut
  • http://www.ehow.com/info_8180344_types-sauerkraut.html
  • http://www.hak.nl/assortiment/wijnzuurkool/
  • www.ah.nl

Reageer op het artikel "Is zuurkool gezond?"

Reactie

Willemina, 09-01-2020 19:45 #1
Is zuurkool nog wel verantwoord nadat mijn huisarts adviseerde om weinig zout te gebruiken wegens niet optimaal werkende nierfuncties? Ik ben gewend af en toe een zakje van 500 gram naturel zuurkool te kopen. Dit kook ik één keer. Verdeel dit daarna in 3 porties. Dan eet ik dezelfde dag een portie vers gekookt en de andere 2 porties vries ik na snelle afkoeling in. Is het misschien een idee om de zuurkool vóór het koken goed onder de stromende koude kraan af te spoelen, of gaan daarbij veel vitaminen verloren?

Medicijnen zijn niet nodig, ik hoefde me niet echt ongerust te maken en zoutloos was ook weer niet goed, zei de huisarts, alleen zo weinig mogelijk zout. Ik ben dol op stamppot zuurkool, maar ik begin me toch af te vragen of ik dit in het vervolg beter kan laten staan.

Voor uw reactie dank ik u bij voorbaat hartelijk.
Met vriendelijke groet,
Mevr. W. van Soestbergen.

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: Februari 2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!