InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met zuurkool

Afvallen met zuurkool

Wist je dat zuurkool ontzettend goed is voor je wanneer je wilt afvallen? Zuurkool is een echte powerfood die ideaal is voor mensen die wat gewicht kwijt willen raken. Hoe werkt dit precies en waar moet je zoal rekening mee houden? Eet je de zuurkool bijvoorbeeld rauw of gekookt? Waarom is zuurkool een goede groente om te eten wanneer je besluit om te gaan afvallen?

Afvallen met zuurkool

Zuurkool wordt gezien als een powerfood en dit komt met name door het fermenteren dat plaatsvindt. Dit betekent dat de groente wordt gepekeld met zout om te voorkomen dat het bederft. Door het pekelen gaat de zuurkool fermeteren en dit zorgt ervoor dat de kool bomvol goede darmbacteriën zit. Waarom helpt dit met het afvallen? Goede darmbacteriën zijn van groot belang voor een goede spijsvertering en dit kan je absoluut helpen om af te vallen. Je zult sowieso minder opgeblazen. Een goede darmflora is van groot belang wanneer je een platte buik wilt hebben. Ook is zuurkool een groente met relatief weinig calorieën, terwijl je er wel een heel vol gevoel van zult krijgen. Ook dat is natuurlijk ideaal wanneer je kilo’s wilt kwijtraken.

Andere positieve eigenschappen

Zuurkool bevat veel vitamine K2. Dat is vooral goed voor veganisten, omdat zij hier vaak een tekort aan hebben. Ook mensen met een moeilijke stoelgang hebben er baat bij om regelmatig zuurkool te eten. In zuurkool zit daarnaast tyrosine, wat ervoor zorgt dat je je fit voelt. Je bouwt hier ook je weerstand mee op.

Alle zuurkool goed?

Helaas is niet alle zuurkool even goed voor je. Veel gefermenteerde groente in de supermarkt bevat namelijk azijn en is helemaal niet echt gefermenteerd. Dit is dus juist wat je nodig hebt. Om zeker te zijn dat je goede zuurkool haalt die je kan helpen met het afvallen, kun je daarom het beste naar een biologische winkel gaan. In de supermarkt kun je natuurlijk ook altijd de verpakking even goed lezen om te kijken hoe het nu zit.

Hoe eten?

Zuurkool kun je op verschillende manieren eten. Natuurlijk kent iedereen de zuurkoolstamppot wel. Dit is een prima manier om regelmatig zuurkool te eten. Een stamppot is prima, maar wellicht kun je kijken of je een stamppot kunt maken zonder vette worst, want dat zal het afvallen niet helpen.Het kan ook anders. Doe het bijvoorbeeld rauw door de salade of zelfs op brood bij het ontbijt. Je kunt ook zuurkool in een smoothie doen. Wanneer je veel zoet fruit erbij stopt zal de smaak van zuurkool niet meer opvallen. Ideaal voor mensen die minder van deze groente houden en toch willen profiteren van de vele voordelen.

Hoe vaak zuurkool eten?

Wil jij afvallen met zuurkool eten? Dan moet je wel echt regelmatig deze groente eten. Probeer het tenminste één of twee keer per week te eten. Lukt dit niet? Zorg dan dat je in ieder geval genoeg andere groentes eet die je gezondheid ook bevorderen.

Zuurkool een wondermiddel?

Zuurkool is absoluut een heel goede groente om een plattere buik te krijgen en wat kilo’s kwijt te raken. Toch is alleen het eten van zuurkool doorgaans niet voldoende. Zorg dat je lekker afwisselt in wat je eet. Kies voor een gezond eetpatroon, ga zeker niet te weinig eten. Het is ook belangrijk voldoende beweging te krijgen. Iedere dag tenminste een halfuur, maar langer is natuurlijk ook nooit verkeerd. Zie zuurkool vooral als een hulpmiddel dus, dat ervoor kan zorgen dat je wat sneller een plattere buik krijgt

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zuurkool: de groente die scheurbuik voorkwamZuurkool is een typische wintergroente. De groente die is ingelegd, komt overigens uit China. Dat en meer weetjes over z…
Zuurkool gerechten en receptenZuurkool gerechten en receptenZuurkool met worst en spek, Zuurkool met knoflookworst, Zuurkool met frankfurterworstjes De meest bekende zuurkool varia…
Winterse zuurkoolgerechtenZuurkool wordt gemaakt van witte kool en is super gezond. Het bevat veel vitamine C, B en ijzer. Daarom werd het vroeger…
Zuurkool maken, zuurkooltaart, zuurkool met konijnZuurkool is gezond en (ook in de zomer) erg lekker. Zuurkool met spek kent natuurlijk iedereen, maar zuurkool is ook goe…
Gerechten met zuurkoolWist u dat zuurkool is gemaakt van witte- of savooi kool en dat het veel vitamine C bevat. Het is niet alleen erg gezond…
Bronnen en referenties
  • http://www.zuurkoolrecepten.nl/index.php?hfst_id=19
  • http://www.margriet.nl/fitengezond/zuurkool-superfood-van-2015/
  • http://www.julieslifestyle.com/nl/get-a-flat-belly-with-raw-sauerkraut/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurkool

Reageer op het artikel "Afvallen met zuurkool"

Reactie

Alice -. Abbink, 24-08-2015 22:10 #1
Ze hebben mij verteld als ik wil afvallen van zuurkool elke morgen en avond een beetje rauwe zuurkool te nemen, is dat goed? Mvg Alice Reactie infoteur, 06-09-2015
Dit kan inderdaad absoluut geen kwaad en kan je zeker helpen. Houd er wel rekening mee dat afwisseling in je eetpatroon ook heel belangrijk is.

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 02-01-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!