InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met spinazie

Afvallen met spinazie

Afvallen met spinazie Kun je afvallen met spinazie? Spinazie is heel erg gezond en goed voor je, maar is het ook geschikt om af te vallen en zo ja, hoe moet je het dan en eten en hoe zit het met nitrietvorming? Waar moet je rekening mee houden als je wilt afvallen met spinazie en waar moet je op letten? Kun je ook groene smoothies drinken?

Afvallen met spinazie

Dat spinazie goed voor je is, weten de meeste mensen wel. Kun je afvallen met spinazie? Het antwoord: ja. Spinazie is heel erg goed om gewicht kwijt te raken. Dit komt namelijk door de vele vitamines en vezels die erin zitten. Ook zit er ijzer in, wat je ook nodig hebt voor een gezonde levensstijl. Spinazie kan een superfood of powerfood worden genoemd en kent dus enorm veel positieve eigenschappen. Spinazie heeft amper calorieën, maar geeft je wel een verzadigd gevoel, waardoor je minder zin hebt in ongezonde snacks.

Andere positieve eigenschappen

Behalve afvallen met spinazie, zijn er ook nog veel andere positieve eigenschappen aan spinazie. Zo kan spinazie ervoor zorgen dat het verouderingsproces wordt vertraagd. Je krijgt dus minder snel rimpels en spinazie werkt zelfs beter dan een anti-rimpelcrème! Ook heeft spinazie een positieve eigenschap op je spieren en kan het eten van spinazie hart- en vaatziekten voorkomen.

Nitrietvorming

Veel mensen zijn bang voor de nitrietvorming waar vaak voor wordt gewaarschuwd bij spinazie. In spinazie zitten nitraten en een klein gedeelte hiervan zal door je lichaam worden omgezet in nitriet, en dit is giftig. Het zou vooral gevaarlijk zijn om spinazie in te vriezen en weer op te warmen. Deze waarschuwingen waren vroeger inderdaad terecht, maar tegenwoordig is er weinig meer om je zorgen over te maken. Spinazie kan dus zonder problemen worden ingevroren en later opnieuw worden gegeten.

Hoe moet je spinazie eten?

Wil je afvallen met spinazie? Dan zijn er verschillende manieren om de groente te bereiden. Je kunt het koken en roerbakken of in een ovenschotel stoppen. Spinazie kan heel erg goed worden toegevoegd aan een pastasaus.

Verse of diepvriesspinazie?

Het maakt weinig uit of je verse of diepvriesspinazie eet. Beide varianten hebben goede eigenschappen. Het voordeel van diepvriesspinazie is dat je kunt pakken wat je nodig hebt. Ook zijn er verschillende varianten te koop, zoals spinazie a la crème of spinazie boursin. Verse spinazie is ook heel goed te doen en tevens zeer makkelijk te bereiden. Beide soorten kunnen na bereiding nog prima worden ingevroren.

Wondermiddel?

Wil je afvallen met spinazie? Dat is heel goed mogelijk, maar je moet het zeker niet zien als een wondermiddel. Het is dus helemaal niet nodig om het elke dag te eten. Welk kun je het beste een paar keer per week spinazie eten. Aangezien het heel goed in veel gerechten kan worden toegepast, moet dit geen probleem zijn.

Groene smoothies

Helemaal hip zijn de groene smoothies. Deze bevatten eigenlijk altijd wel spinazie en verschillende soorten fruit. Door het fruit proef je de spinazie eigenlijk niet. Een groene smoothie is heerlijk als ontbijt en nog gezond ook. Het kan absoluut helpen om af te vallen wanneer je regelmatig deze smoothies drinkt. Online zijn er ontzettend veel recepten te vinden van groene smoothies.

Gezonde levensstijl

Afvallen kun je niet alleen door spinazie te eten. Je zult jezelf een gezonde levensstijl moeten aanwennen. Eet drie maaltijden en drie tussendoortjes per dag en kies voor gezonde producten. Voorkom chips, chocolade, snoepgoed en gefrituurd eten. Ook beweging is natuurlijk van belang: elke dag een half uur bewegen is al voldoende. Een half uur wandelen bijvoorbeeld kan al voor een groot verschil in je gewicht zorgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
Succesvol afvallen met lekkere smoothiesSuccesvol afvallen met lekkere smoothiesSnel en eenvoudig afvallen, terwijl je nog steeds mag genieten van de heerlijkste drankjes, wie wil dat nou niet? Succes…
Afvallen met behulp van groene smoothiesAfvallen met behulp van groene smoothiesSmoothies zijn heerlijke verkoelende drankjes, waarbij fruit wordt gepureerd in de blender en veelal wordt aangelengd me…
Is spinazie ongezond in combinatie met vis, zoals zalm?Is spinazie ongezond in combinatie met vis, zoals zalm?Producten en gerechten, waarin spinazie en vis worden gecombineerd, zijn erg populair in Nederland. Zo liggen er in het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Romi / Pixabay
  • www.afvallen-weblog.nl
  • www.kiloafvallen.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Afvallen met spinazie"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 07-06-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!