InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is geitenkaas gezond?

Is geitenkaas gezond?

Is geitenkaas gezond? Heerlijk, een blokje geitenkaas. Maar is het wel zo goed voor de gezondheid? Wat zijn de gezondheidsverschillen tussen zachte, halfzachte en feta geitenkaas? Hoe zit het bijvoorbeeld met het verschil in mineralen en vitaminen in de zojuist genoemde soorten? En is geitenkaas echt zo anders dan de kaas van de gewone Nederlandse koe?

Wat is geitenkaas?

Geitenkaas is wat de naam al doet vermoeden gemaakt van geitenmelk. Het is wat witter van kleur omdat geiten caroteen uit de voeding omzetten in kleurloze vitamine A.

Is geitenkaas gezond?

Minder lactose

In geitenkaas zit minder lactose dan in koemelkkaas. Als je lactose-intolerantie hebt dan kun je waarschijnlijk geitenkaas beter verdragen dan koemelkkaas. Het ligt echter bij iedereen anders, proberen is dus de enige optie om erachter te komen.

Goed te verteren

In geitenmelk zitten minder vetbolletjes. Bovendien ligt is het eiwitprofiel van geitenmelk dichterbij dat van moedermelk en daardoor zijn de eiwitten lichter verteerbaar.

Mineralen in geitenkaas

Natrium

Van natrium moet je iedere dag niet teveel binnen krijgen omdat je anders een hogere bloeddruk kunt ontwikkelen. Zacht en halfzachte kaas zitten relatief dichtbij elkaar met 360 en 400 mg aan natrium. Feta geitenkaas beschikt echter over wel 1100 mg natrium per 100 gram. Per dag moet je niet meer dan 1,5 gram binnen krijgen. Hierdoor moet je van feta geitenkaas niet teveel nemen.

Kalium

Kalium is onder andere betrokken bij de stofwisseling. Bovendien regelt het de bloeddruk. Het verschil tussen de bovenstaande soorten is erg groot tussen de zachte, halfzachte en de feta geitenkaas. Feta geitenkaas bevat met 620 mg veel meer kalium dan de andere soorten. Van kalium heb je per dag tussen de 3100 en 3500 mg nodig.

Calcium

Koemelkkaas zit vol met calcium. Dus geitenkaas ook? Hierbij ligt het eraan welke soort je kiest. Zachte en halfzachte geitenkaas hebben 130 en 100 gram aan calcium per 100 gram. Feta geitenkaas heeft wel 430 gram. Per dag heb je ongeveer 1000 mg aan calcium nodig om je botten soepel en sterk te houden. Stel je kiest voor de zachte of halfzachte variant, zorg er dan voor dat je uit andere voedingsbronnen genoeg calcium binnen krijgt.

Fosfor

Samen met calcium geeft fosfor stevigheid aan de botten en tanden. Ook beïnvloedt fosfor de energiestofwisseling in het lichaam. In feta geitenkaas zit iets meer fosfor dan de andere twee soorten, maar dit verschil is minder groot dan de andere mineralen. Als volwassen persoon heb je per dag 600 mg fosfor nodig. Met uitzondering van de leeftijd 18-20 en zwangere vrouwen. Deze groepen hebben namelijk 700 mg per dag nodig.

Magnesium

Magnesium is nodig voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en van belang voor het goed functioneren van spieren, zoals de hartspier. In geitenkaas zit niet erg veel magnesium. In de zachte en halfzachte soort maar 13 mg en de feta geitenkaas zelfs helemaal niets. Volwassenen hebben per dag 350 mg aan magnesium nodig. Geitenkaas voegt hier dus weinig of niets aan toe.

Vitaminen in geitenkaas

Vitamine B2

Vitamine B2 speelt een rol bij de instandhouding van het zenuwstelsel, de spijsvertering en de energiehuishouding. Ook is het van belang voor een gezonde huid en het gezichtsvermogen. In geitenkaas zit gemiddeld 0,30 mg vitamine B2 per 100 gram. Dit lijkt weinig, maar je hebt er als man maar 1,5 mg en als vrouw maar 1,1 mg per dag van.

Vitamine B12

Vitamine B12 speelt een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Voor het zuurstoftransport zijn rode bloedcellen erg belangrijk. In geitenkaas zit gemiddeld 0,27 mg aan vitamine B12 per 100 gram. Als volwassene heb je hier per dag 2,8 mg van nodig.

De soorten geitenkaas

Vitaminen en mineralen mg Geitenkaas zacht Geitenkaas halfzacht Feta
Natrium3604001100
Kalium135150620
Calcium130100430
Fosfor210250340
Magnesium13113-
Vitamine B20,340,250,30
Vitamine B120,240,250,30
Gerelateerde artikelen
Geitenkaassalade, maar dan andersGeitenkaassalade, maar dan andersVerse geitenkaas is gezond en lekker en wordt steeds populairder. Dat geldt voor de geitenkaas op het verse broodje, de…
Geitenkaas, ideaal om mee te combinerenGeitenkaas, ideaal om mee te combinerenGeitenkaas is een magere kaassoort die zeer geschikt is om te combineren in allerlei gerechten. Dit kan variëren van een…
Geitenkaas SaladesGeitenkaas SaladesGeitenkaas is sinds enkele jaren enorm populair. Typisch dat het nog zo lang geduurd heeft, voordat de restaurants en de…
Drie keer snelle tapas met feta/geitenkaasBezoek, een feestje of gewoon lekkere gezellige trek? Deze tapas met kaas zijn goed voor iedere gelegenheid. Ze zijn mak…
Recepten: combineer met geitenkaasRecepten: combineer met geitenkaasGeitenkaas is “ in” en op menig menu zie je verse geitenkaas terugkomen. Prima ontwikkeling, want dit maakt het assortim…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dustytoes, Pixabay
  • Voedingscentrum, http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b2.aspx, bezocht op 9-03-2015
  • Voedingscentrum, http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/mineralen.aspx, bezocht op 3-03-2015
  • Articles.mercola, http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/09/28/goat-cheese-benefits.aspx, bezocht op 27-02-2015
  • Bellechevre, http://www.bellechevre.com/goat-cheese-is-sexy-skinny-smart/, bezocht op 27-02,2015
  • Voedingswaardetabel, http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=geitenkaas, bezocht op 27-02-2015

Reageer op het artikel "Is geitenkaas gezond?"

Reactie

Kimberley Pex, 06-01-2018 09:54 #1
Geitenkaas is de lichtst verteerbare kaas voor de darmen, zeker voor crohn-patiënten is dit een kaas die geen pijn of overlast bezorgt. Dit werd besproken bij een crohn colitis bijeenkomst.

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 11-03-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!