InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is kokos?

Hoe gezond is kokos?

Hoe gezond is kokos? Kokos, als er een vrucht is die iets exotisch heeft, dan is het kokos wel. Zonovergoten witte stranden met grote kokospalmbomen die de bosrand vormen en een turquoise zee … hoe idyllisch wil je het hebben?! Vruchten zijn gezond en dus de kokosnoot ook, is vaak de gedachtegang. Tel daarbij de populariteit rond kokosolie op, en dat er niets zo goed is om in te bakken, en zie daar het gezondheidsideaal … de kokosnoot. Maar klopt dat beeld wel?

De kokospalmboom

Eetbaar

De kokosnoot, ook wel klapper genoemd, is feitelijk helemaal geen noot. Deze met name van Indonesië, India en de Filipijnen afkomstige vrucht is een steenvrucht en afkomstig van de kokospalm. De kokosnoot wijkt af van andere steenvruchten, waar de inhoud vlezig is. De kokosnoot heeft meer vezelige inhoud (als deze nagenoeg rijp is). De witte substantie zoals wij deze kennen is eigenlijk het reservevoedsel in “de noot” om het ontkiemen te laten slagen.
Zover komt het vaak niet, want de mens vindt de rijpe kokosnoot heerlijk en deze wordt behalve puur, ook verwerkt in allerlei producten, veelvuldig gegeten.

De boom

De kokospalm kan wel 30 meter hoog worden en groeit met name in de gebieden met veel zon. De palm heeft namelijk veel direct zonlicht en een zanderige ondergrond nodig. Zout in de grond is prima en dus klopt ons beeld van het paradijs waar de palm aan de rand van het witte strand bij de zee groeit. Het is een boom die wel zo’n 60 jaar vruchten kan dragen en per jaar kunnen ze vele kokosnoten produceren. Variërend van 40 tot zo’n 120.
In het Sanskriet noemt men de kokosnoot Kalpa Vrisha, wat zoveel wil zeggen als “de boom die alles geeft wat het leven nodig heeft”.

Populair wordende kokosnoot

De boom en haar vruchten zijn sinds het begin van de 21e eeuw behoorlijk populair geworden. Was het in het verleden nog een mooie exotische boom, inmiddels kunnen we bijna alles van deze boom gebruiken. Zeker de kokosnoten worden volledig ingezet, want de kokos past perfect in ons plaatje van gezonder leven met verse vezelrijke producten c.q. vruchten.

Voedingsvoordelen van kokos eten

Wat maakt dan toch dat die noot vol met verzadigde vetten, zo populair is? Deze verzadigde vetten bestaan namelijk voor het grootste gedeelte uit middellange vetzuurketens, met als gevolg dat de lever in staat is deze erg snel af te breken. Dit heeft direct voor het lichaam tot gevolg dat het je metabolisme doet versnellen.

Naast dit alles zit de kokosnoot ook boordevol vezels en dat is weer goed voor ons darmstelsel. De spijsvertering heeft er ook baat bij, want in 100 gram kokosvlees zit zo’n 14 gram vezels is bijna de helft van hetgeen je per dag ongeveer binnen moet krijgen. Ook versterkt kokos ons immuunsysteem. Kokos bevat namelijk sterke antivirale, antibacteriële en antifungale vetzuren. Deze stoffen zijn in staat op een natuurlijke manier bacteriën, schimmels en virussen te verslaan. Tenslotte herstelt kokos ook het natuurlijk vetgehalte van de huid.

Gezegd dient te worden dat het beste de verse jonge (veelal groene) kokosnoot genuttigd kan worden, maar deze is in Europa niet gemakkelijk te krijgen. Bovendien, de kokosproducten zijn niet echt goedkoop.

De vitamines die de kokosnoot ons, meer dan gemiddeld, geeft zijn:
  • Vitamines B2
  • Vitamine C
  • Magnesium
  • Calcium

Scepsis

Toch is er ook nogal wat scepsis als het om kokos gaat en dit zit hem niet zozeer in het gegeven dat niet iedereen de smaak kan waarderen, want smaken verschillen nu eenmaal. Nee, de scepsis zit het in de discussie rond de verzadigde vetten (kokosvet bevat het meeste verzadigd vet van alle vet- en oliesoorten). Het Voedingscentrum geeft derhalve het advies om slechts bij uitzondering kokos te eten. Dit, terwijl menig diëtist kokos juist stimuleert in het voedingspatroon. Hierbij dient wel gezegd te worden dat ook hiervoor geldt dat alles met mate genuttigd moet worden.

Teelt

Waar iets goed of lekker is voor menselijke consumptie, moet je altijd waakzaam zijn voor "misbruik" ter plaatse. De plantages vragen namelijk beduidend meer water dan bijvoorbeeld de olijf, zonnebloem of lijnzaad en onttrekt dus aan de omgeving. Bovendien, ontbossing ligt ook hier altijd op de loer. Begeleiding om verantwoord te telen, kan ontbossing voorkomen.

Tot slot

Je zult je eigen mening moeten vormen als het gaat om het wel of niet innemen van kokos. De voor- en tegenstanders staan echt lijnrecht tegenover elkaar, wat het niet gemakkelijker maakt om tot een keuze te komen. Mocht je het wel willen gebruiken, maar toch terughoudend zijn … pas het dan beperkt, maar regelmatig, toe en gebruik altijd je gezonde verstand.
Gerelateerde artikelen
Kokosnoot, een vrucht met geneeskrachtKokosnoot, een vrucht met geneeskrachtEen kokosnoot is een vrucht die voor vele doeleinden wordt gebruikt. Hij is supergezond. In de tropen groeien overal op…
Gezonde voeding: de kokosnootGezonde voeding: de kokosnootDe kokosnoot behoort tot de meest voedzame vruchten op onze aarde maar toch worden ze heel vaak over het hoofd gezien. D…
Alcoholvrije cocktails met kokosmelkDe kokosnoot is de vrucht van de kokospalm, een tropische plant die niet echt een boom is daar de stam is opgebouwd uit…
De kokosnoot krab of klapperdiefDe kokosnoot krab of klapperdiefDe kokosnoot krab wordt in Nederland ook wel klapperdief genoemd. Klapper is een ander woord voor kokospalm. Het komt va…
De schijf van 5De schijf van 5De meeste Nederlanders kennen hem wel; de schijf van 5. Het is dé leidraad voor gezond, lekker en veilig eten, opgesteld…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Niekverlaan, Pixabay
  • Y. Mutsaerts – diëtist / interview inz. voor- en nadelen die kleven aan de toepassing van kokos in de keuken d.d. 3-5-2015
  • Voedingscentrum.nl / onderdeel "Kokos en kokosvet", http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx, d.d. 3-5-2015

Reageer op het artikel "Hoe gezond is kokos?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!