InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is dille?

Hoe gezond is dille?

Hoe gezond is dille? We kennen dille inmiddels allemaal als het bekende kruid wat we met veel plezier in allerlei gerechten toepassen. De smaak is dan weliswaar bij veel mensen bekend, maar wat weten we eigenlijk over dille? Is dille slechts een lekkere smaakmaker of heeft het ook nog enige gezondheidswaarde voor de mens? Kortom, hoe gezond is dille eigenlijk?

De basis

Dille, officieel Anethum gravéolens L, maakt onderdeel uit van de schermbloemenfamilie (dezelfde 'familie' als venkel en kervel). De officiële naam van de familie is Aliaceae. Dille komt oorspronkelijk uit het Oosten en rond het Middellandse Zee gebied, maar is intussen behoorlijk verwilderd. Al 1550 voor christus vinden we dille in Egyptische geschriften terug.

Dille is een éénjarige plant met een dunne ronde stengel. De plant kan 120 tot 130 centimeter hoog worden en de plant kenmerkt zich door een smal blad dat in een soort veer-vorm loopt. Het blad kan gelig tot felgroen kleuren. De bloesem is geel en vormt eigenlijk een soort paraplu die zon 15 centimeter breed kan worden. De bloeitijd loopt van juli tot september en de vruchten zijn 1 tot 2 mm lang, eivormig en tweedelig.

Behalve het blad en gedroogd zaad is de etherische olie eigenlijk het belangrijkste gedeelte van de plant. Deze olie bevat carvon en is een aromastof die verwerkt wordt in likeur en parfum.

Telen

Dille laat zich erg moeizaam verplanten, dus het beste kan je op de juiste plaats de dille inzaaien. Doe dit in april of mei met zon 25 tot 30 centimeter tussen de zaadjes. Het duurt een week of twee totdat de zaden ontkiemen. Om het tot mooie planten te laten komen, is het goed ze op zon 20 centimeter uit te dunnen.

Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay

Dille in de keuken

We komen dille inmiddels in vele keukens (verschillende landen) tegen, waarbij gezegd moet worden dat het nooit meegekookt mag worden én ook beter niet gecombineerd kan worden met andere kruiden. Hoewel combineren bij de meeste kruiden goed gaat, is dat niet het geval bij dille. Dille verliest zijn smaak als je het combineert. Dille wordt in principe eigenlijk grotendeels verwerkt in soepen en sauzen, maar er zijn nog wel wat meer mogelijkheden.

Enkele voorbeelden

Dille is bij uitstek geschikt bij de verschillende soorten vis en dan met name bij zalm. Maar het gedroogde dillezaad is ook goed te combineren als je komkommers of augurken wekt. Vaak in combinatie met een scheutje azijn.
Een lekkere soep met vis kan ook verder op smaak gebracht worden met dille. Bij de verse dille haal je de blaadjes er af en hak je deze heel klein. Dit kan zo bij de soep gevoegd worden.

Aan een salade kan dille ook toegevoegd worden. Meng het met wat gemengde sla, enkele tomaatjes en een hard gekookt eitje en wat verse peper en zout. Maak je een eiersalade, dan kan je daar ook wat fijngemaakte dille aan toevoegen voor net iets meer smaak.

Wat zit er aan vitamines en mineralen in?

Vitamines en mineralen

  • Vitamine A
  • Vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B11
  • Vitamine C
  • IJzer
  • Mangaan
  • Calcium
  • Fosfor
  • Zink
  • Magnesium
  • Koper
  • Kalium

Gezondheid ondersteunend

  • Tegen misselijkheid / overgeven.
  • Tegen een opgezwollen buik, eventueel vanuit maag- of darmklachten. Maar ook als je met stevige winterkost net iets te zwaar getafeld hebt.
  • Eetlust opwekkend, wat bijvoorbeeld goed kan werken als je verzwakt bent na een ziekteperiode.
  • Tegen winderigheid, al dan niet veroorzaakt door bepaalde voeding.
  • Verzacht menstruatiepijn.
  • Tegen een slechte adem.
  • Kan ondersteunen bij het oplossen van vastzittend slijm.

Behalve de vele vitamines en mineralen, welke altijd goed voor de mens zijn en een substantiële bijdrage leveren aan de dagelijkse dosis, kan het ook nog helpen bij bovenstaande zaken. Probeer het eens op het moment dat je het, vanwege een van bovenstaande aandoeningen, goed kunt gebruiken.

Conclusie

Dille is veelzijdig en er is gemakkelijk aan te komen, pas het op een juiste manier toe en het is een prima smaakmaker cq. -versterker. Een smaakmaker die ook nog eens gezond voor je is. Pas het dus regelmatig toe in je recepten en zeker als je een viseter bent, is dille een prima optie voor nog meer smaak.
Gerelateerde artikelen
Dille, lekker in de keuken en tegen winderigheidDille, lekker in de keuken en tegen winderigheidDille en andere kruiden gaan bijna niet samen. Toch is het heerlijk om dille te eten. Bij vis, maar ook in andere gerech…
Je eigen moestuin: DilleJe eigen moestuin: DilleDille is een kruid dat eigenlijk niet in je eigen moestuin mag ontbreken. Het is een kruid dat gemakkelijk te zaaien en…
De geneeskracht van dilleDe geneeskracht van dilleDille is een gezond en geneeskrachtig kruid. Het is niet alleen lekker in een potje met zure augurken om extra smaak te…
Zelf Graved Lax makenZelf Graved Lax makenLees hier het recept om zelf Graved Lax te maken. Dit is echt een heerlijk en eenvoudig recept. Met dit recept kan ieder…
Dille is een geneeskrachtig en smaakvol kruidDille is een geneeskrachtig en smaakvol kruidDille (anethum graveolens) is een kruid dat familie is van onder ander kervel en venkel. Een geurend kruid en een bloeie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Gezondheidplus.nl; Dille - versie april/mei 2015 - http://www.gezondheidplus.nl/cms/index.php?mid=114&pagina=tekstpagina
  • De Nachtuil.eu; Kruiden/Dille informatie uit mei 2015 - http://www.denachtuil.eu/kruiden-dille.htm
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe gezond is dille?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!