InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van mangopoeder

De geneeskracht van mangopoeder

Mango´s kennen we allemaal. Voor velen is het de favoriete tropische vrucht. Hij is zoet, sappig en zeer gezond. Tegenwoordig kun je mangopoeder kopen. Dit poeder bevat een concentratie aan mineralen en vitaminen. Bovendien zijn er nog allerlei andere bioflavonoïden actief. Deze voedingsstoffen versterken elkaar in werking en zijn natuurlijk. Ze worden als natuurlijke stof prima door het lichaam opgenomen. Mangopoeder kun je zien als supergezond supplement met een meerwaarde ten opzichte van synthetische supplementen.

Inhoud:

Mangopoeder in India

De Latijnse naam die we in de wetenschap gebruiken van mango is Mangifera indica. In India zegt men wel Amchoor or amchur tegen dit poeder. Am is het Hindoe-woord voor mango. Dit poeder wordt meestal gemaakt van groene, onrijpe mango´s. Er zijn ook gele en rode mango´s. Amchoor wordt vaak gebruikt om gebak lekkerder mee te maken. Het is een onderdeel van samosa´s. Verder wordt de gele mango in poedervorm door soepen, fruitsalades en curries gedaan. Omdat het een beetje zuur is past het goed in chutneys.

Mangopoeder helpt fluoride te elimineren

In 2014 werd er een interessant onderzoek gepubliceerd in India dat is te vinden op de site Pubmed.com. De onderzoekers in deze studie concluderen dat mangopoeder de effecten van een fluoridevergiftiging verzwakken. In sommige gebieden in de wereld is meer fluoride in het grondwater dan in andere gebieden wat ertoe leidt dat mensen in deze gebieden last hebben van hun spijsvertering en van fluorosis, de ziekte waarbij tanden geel worden door overmatig fluoridegebruik. In stedelijke gebieden waar mensen met flouride verrijkt drinkwater gebruiken in combinatie met fluoridebevattende tandpasta en fluoridespoeling, kunnen meer fluoridevergiftigingen optreden. Het blijkt dat als personen in gebieden met veel fluoride in het drinkwater een supplement van mangopoeder innemen, de effecten van de toxiciteit van fluoride minder zijn. Dat is ook goed nieuws voor gebieden in de wereld waar het water wordt vergiftigd of verrijkt door er fluoride an toe te voegen. Overigens vindt de ene wetenschapper toevoeging van fluoride aan het drinkwater vergiftiging en de andere ziet er gezondheidsvoordelen in wat betreft het gebit.

Mangopoeder wordt gemaakt van vermalen gedroogde mango´s.

Mangopoeder voor diabeten

Mangopoeder verbetert de regulering van de bloedsuikerspiegel. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers in een publicatie uit 2014. Proefpersonen moesten 12 weken lang 10 gram mangopoeder per dag gebruiken. De onderzoekers zagen geen verschil in lichaamsgewicht. Men had verwacht dat je van gedroogd fruit eten in gewicht zou aankomen maar dat blijkt din het geval van mangopoeder niet zo te zijn. De onderzoekers zien mogelijkheden voor mangopoeder als begeleidend supplement voor mensen met suikerziekte of diabetes mellitus.

Mangoschilpoeder

Momenteel, anno 2015, is het nog niet op de markt maar er is een lans dat er binnenkort mangoschilpoeder op de markt komt. Uit een onderzoek wat werd gepubliceerd in 2014 blijkt dat mangopoeder positieve resultaten heeft bij ratten met diabetes mellitus. Meestal wordt er in dit soort gevallen, bij de ontdekking van een potentieel nieuw supplement, eerst op dieren getest en pas later op mensen. De mango-industrie heeft veel mangoschillen als afval en hoopt met de productie van mangopoeder uit schillen hun winstcijfers op te schroeven. Wie weet komt er uit deze gang van zaken een krachtig supplement te voorschijn.

Magniferine als medicijn

Een Chinees onderzoek richtte zich vooral op de stof magniferine in de schil van de mango en de pit. Magneferine blijkt volgens de Chinese wetenschappers ontstekingsremmende eigenschappen te hebben en kan daarom wellicht worden ingezet als medicijn. In mangoschilpoeder zit ook magniferine. Behalve magniferine zitten er ook fenolen, betacaroteen, vitamine C en mineralen in de schil van mangopoeder, Stoffen zoals magniferine werken meestal niet alleen maar in combinatie met andere vitaminen en mineralen.

Eettips mangopoeder

Mangopoeder smaakt wat zurig maar dat kan bij vele gerechten juist lekker zijn. Soms heeft een saus een zure touch nodig. Over een salade kun je zure azijn of citroensap doen, maar vanaf nu kun je ook wat water met mangopoeder vermengen om salades zuur te maken.
  • Mangopoeder kun je in een smoothie doen.
  • Als je een fruitsalade maakt, blijft er veel vocht op de bodem. Door mangopoeder aan dit vocht toe te voegen, samen met bijvoorbeeld vanille, maak je een lekkere dressing voor de fruitssalade.
  • Mangopoeder kun je met water drinken als drank.
  • In plaats van een citroencake, kun je een mangocake maken met dit poeder.
  • Mangopoeder kun je door het pannenkoekbeslag doen om een pannenkoek te maken met zoete vruchten zoals banaan.
  • Mangopoeder kun je door een zelfgemaakte muesli of havermout doen.
  • Gebruik water en mangopoeder als basis voor een dressing. Doe er honing doorheen om tet wat zoet te maken. Verder kun je allerlei groene kruiden naar eigen smaak zoals basilicum, oregano en munt eraan toevoegen.
  • Mangopoeder kan in sauzen en smaakt vooral goed met de combinatie chilipepers, koriander en gember. Deze combinatie, eventueel met currypoeder erbij, is ideaal voor een saus mij wokgerechten.

Polyfenolen met antikankerwerking

Polyfenolen in mango laten een anti-kankerwerking zien, zo bericht een Amerikaans onderzoek in 2010. De onderzoekers splitsten de antikankerwerking in een chemoprotectieve werking en een tumorbestrijdende werking. De mangosoorten Haden en Ataulfo mango bleken een hogere chemoprotectieve werkzaamheid te hebben. Alle overige mangosoorten uit de magnifera indica-femilie werken goed tegen tumors en iets minder chemoprotectief. De onderzpoekers gebruikten in hun onderzoek mangopoeder en geen verse mango.

Mangopoeder tegen cariës

In het Indian Journal of Dental Research verscheen in 2007 een onderzoek waaruit blijkt dat de combinatie van neem en mangopoeder de beste natuurlijke oplossing vormt voor gaatjes in de tanden ofwel cariës. Men zag dat vier soorten bacteriën die verantwoordelijk zijn voor gaatjes worden gedood door deze combinatie. Van neem is het al langer bekend dat het de bacteriën dood maakt die gaatjes veroorzaken. Daarom zit deze geneesplant in alternatieve tandpasta. De Indiase onderzoekers concluderen dat het eten van mangosticks gemaakt van mangopoeder en neem een goede bescherming biedt voor de tanden. Dit zou interessante materie zijn geweest voor Weston Price, een Amerikaanse tandarts die vele mensen met gaatjes heeft geholpen door het geven van het juiste dieet in plaats van te boren en te vullen.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van mangoDe geneeskracht van mangoMango is een heerlijk zoetsappige vrucht. Het is voor velen de favoriete vrucht. Daarom is het goed om te weten dat mang…
Afvallen met Afrikaanse mango?Afvallen met Afrikaanse mango?Afrikaanse mango, of met de Engelse naam African mango, is een hype in de dieetwereld. Is het echt mogelijk om met de Af…
Mango, supergezond fruit!Mango, supergezond fruit!Mango is een heerlijke, sappige fruitsoort die alleen groeit in de tropen. Mangobomen zijn rijkelijk aanwezig in tropisc…
Superfood mangoNa de banaan is de mango commercieel gezien de belangrijkste tropische vrucht ter wereld. Deze vrucht, die groeit aan ee…
Mango, goed voor onder andere je huid en hartMango, goed voor onder andere je huid en hartGroenten en fruit leveren ons vitamines en zorgen ervoor dat ons lijf gezond blijft. Toch hebben bepaalde soorten fruit…
Bronnen en referenties
  • Mangopoeder bloedsuikerspigel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4155986/
  • Antidiabetisch effect mangoschilpoeder: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24917522
  • Productie van magniferine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3472743/
  • Fluoride mangopoeder: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25166890
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Amchoor
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Amchoor
  • Antikankerwerking: http://science.naturalnews.com/2010/390596_Anticarcinogenic_effects_of_polyphenolics_from_mango_Mangifera_indica_varieties.html
  • Mangopoeder tegen cariës: http://www.ijdr.in/article.asp?issn=0970-9290;year=2007;volume=18;issue=4;spage=148;epage=151;aulast=Prashant

Reageer op het artikel "De geneeskracht van mangopoeder"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!