InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Oregano, een kruid met geneeskracht

Oregano, een kruid met geneeskracht

Oregano, een kruid met geneeskracht Oregano is een groen kruid met een zeer fijne smaak. Het komt oorspronkelijk uit Noord-Europa maar is al minstens 2000 jaar ingeburgerd in het Middellandse Zeegebied. Oregano wordt ook wilde marjolein genoemd. De planten lijken sterk op elkaar en ze smaken vrijwel hetzelfde. In Nederland en België kan deze plant uitstekend in de kruidentuin groeien.

Inhoud:

Het geneeskruid oregano

Oregano was eigenlijk een exclusief geneeskruid maar tegenwoordig wordt het vooral als keukenkruid gebruikt. Van de blaadjes werd een sterke thee gezet die men dronk als hoestdrank. Het helpt ook tegen kiespijn, Voorts is het een laxerend middel. Het stimuleert de spijsvertering in het algemeen en het verdrijft misselijkheid. In Mexico is zeer recent een onderzoek gedaan naar oregano als geneesmiddel tegen infectie met de parasiet Giardia lamblia. Hieruit bleek dat oregano meer effectief was tegen deze parasiet dan het meestal voorgeschreven geneesmiddel tinidazol.

Veel antioxidanten

Oregano staat bol van de fytonutriënten. Er zit thymol in, een zuur dat ook in tijm voorkomt en rozemarijnzuur, wat uiteraard in rozemarijn ook zit. Dit zijn beide stoffen met een antiseptische werking. Het gaat schadelijke bacteriën te lijf en vrije radicalen. Hierdoor is oregano een ware boost voor je immuunsysteem. Antioxidanten zitten in veel fruit en groente maar vergeleken met een appel is hetzelfde gewicht in oregano is 30 keer sterker in zijn antioxidantwerking en 20 keer zo sterk als een aardappel. Zijn vroegere status als geneesmiddel wordt helemaal bevestigd door de wetenschap.

Wilde marjolein en oregano zijn familie van elkaar en smaken nagenoeg hetzelfde.

Goed tegen darmkanker

Er zit veel mangaan en veel vitamine K in oregano. 12 Gram oregano is genoeg om aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine K te komen. Verder zitten er de mineralen ijzer en calcium in, bevat het vitamine E en het aminozuur tryptofaan. Ook zitten er een ruime hoeveelheid vezels in oregano. Producten met vezels stimuleren het lichaam om galzouten aan te maken waardoor het risico op darmkanker aanzienlijk wordt gereduceerd. Eau des carmes was dus daadwerkelijk goed voor maag en darmen!

Bergvreugd en welghemoet

Oregano heeft een verkwikkend effect. Boeren die vroeger hard moesten werken zoals de oogst binnen halen aten een maaltijd waar oregano in verwerkt was om het werk beter aan te kunnen. Bergbeklimmers gebruikten oregano om vermoeiende tochten draaglijk te maken. De volksnamen welghemoet en bergvreugd herinneren aan die toepassingen.

Krans van oregano

Men is dit geneeskruid pas later Oregano gaan noemen, eigenlijk betekent dat precies hetzelfde als bergvreugd. Oregano komt namelijk uit het Grieks. Oros betekent berg en ganos betekent vreugd. In het oude Griekenland en het oude Romeinse rijk gaf men een pas getrouwd paar een krans van oregano. Oregano werd destijds volop geassocieerd met vreugde. Zo werd voor iedereen zichtbaar dat ze in een uiterst vreugdevolle periode van hun leven zaten.

Eau des carmes

Lang is marjolein gebruikt als maagmiddel. Het werd bereid in het karmelieter klooster van Parijs en werd eau des carmes, karmelitessenolie genoemd. De monniken hadden een patent op deze marjoleinolie. Ze verdienden er flink geld aan. Apothekers mochten het middel niet zelf maken en verkopen omdat het klooster immers het alleenrecht op productie bezat met het patent. Lodewijk de 16e heeft daar verandering in gebracht in 1791. Maar het patent zou behouden blijven totdat de laatste monnik die op dat moment in het klooster leefde, stierf. Dat bleek pas 40 jaar later te zien. Elk jaar is 1000 franc betaald aan het farmaceutisch college omdat de monniken geen afstand wilde doen van het patent.

In de tuin

De wilde Marjolein of oregano is een vaste plant maar de gecultiveerde keukenmarjolein een éénjarige plant. De éénjarige variant is geuriger. Marjolein wordt gedroogd zodat het ook in de winter gebruikt kan worden. Hij groeit het best op een warm plekje in de tuin en kan in mei gezaaid worden.

Marjolein in groen kruidenzout

Marjolein of oregano is een uitstekend kruid in groen kruidenzout. Dit kan iedereen zelf maken. Je droogt de bladeren van oregano, tijm, lavas, munt, basilicum, hyssop en bonekruid. Je wrijft de bladeren zeer fijn tot een poeder. Dit vermeng je met het zout en je doet het in een strooibus. Het blijft zeer lang houdbaar. Oregano is een uitstekend kruid om een kruidenolie van te maken. Je laat simpelweg oregano trekken in een flesje olijfolie. De smaak van oregano wordt opgenomen door de olie. Deze kun je vervolgens prima over de pizza doen.
Gerelateerde artikelen
Oregano, geneeskruid en smaakmaker in de keukenOregano, geneeskruid en smaakmaker in de keukenOregano, wat de Latijnse naam voor de wilde marjolein is, is een vaste plant. We kennen oregano met name als kruid voor…
Kruiden: OreganoKruiden: OreganoOregano wordt veel in de Italiaanse en andere Mediterrane keukens gebruikt en in toenemende mate ook in Nederland. Itali…
Kruiden en hun toepassing in de keukenKruiden kunnen aan een gerecht een verrassende en lekkere smaak geven. Maar welk kruid moet je nou bij welk gerecht gebr…
Sladressing met vele variantenEen sla zonder sladressing is als een boek zonder letters, als een kip zonder veren, als een mens zonder kleren...... Wi…
Kruiden: oregano of wilde marjoleinKruiden: oregano of wilde marjoleinOregano is wilde marjolein. Oregano en marjolein worden in dezelfde gerechten gebruikt, maar oregano is sterker van smaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Strecosa, Pixabay
  • Boek: De Geurende Kruidhof, Blöte-Obbes
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Thymol
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=73
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Oregano, een kruid met geneeskracht"

Reactie

Jean, 20-04-2017 19:59 #1
Ik drink geregeld gemberthee 's avonds. Daar ik veel oreganokruiden staan heb, mag daar eventueel wat takjes aan toegevoegd worden of moet dat apart klaargemaakt worden?
Grt.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!